Článek
Vznikl sice za Protektorátu, ale už tehdy slavil tento film obrovský úspěch. A ten má u diváků dosud. V roce 1998 jej čtenáři Týdeníku televize vyhlásili nejlepší komedií 30. let 20. století, na ČSFD mu uživatelé dali 85 % a velmi pozitivní ohlas má i na Youtube, kde jsou k vidění ukázky a poslední tři měsíce dokonce i celý film. Že jde o nestárnoucí záležitost dokazuje i fakt, že podle filmu v roce 2008 vznikla inscenace v Mětském divadle Zlín a o šest let později pak hru stejného jména hrálo i pražské Divadle Na Fidlovičce.
Konečně pořádně bláznivá komedie
První českou „crazy“ komedii s názvem Eva tropí hlouposti natočil režisér Martin Frič roku 1939 a letos v listopadu tak od jeho premiéry uplyne už 85 let. Titulní roli ztřeštěné Evy Norové si zahrála Nataša Gollová a Michala Nora, jejího bratra - šprýmaře, si zahrál tehdy mimořádně populární Oldřich Nový. Komediální talent Gollové se v tomto film naplno projevil a vynesl ji velkou popularitu. Spolu s Novým pak hrála v několika dalších protektorátních filmech, kde také oba uplatnili své vlohy pro komediální herectví (např. Hotel Modrá hvězda nebo Roztomilý člověk).
Úspěšné crazy komedii předcházelo několik předchozích pokusů o tento žánr, například Milování zakázáno z roku 1938. Až po vedením Martina Friče, který byl dokonalým znalcem amerických crazy komedií, vzniklo dílo, která dosáhlo tehdejších hollywoodských parametrů, a to i přesto, že byla údajně natočena za pouhých čtrnáct dní, a to převážně ve filmových ateliérech. Filmaři tam tehdy dokonce vozili uřezané květiny a stromy, které po zvadnutí měnili.
Děj se odehrává převážně v domě Eviny a Michalovy tety Pa (Zdeňka Baldová), která se chystá oslavit 60. narozeniny, což je také důvod přítomnosti Evy a Michala. Spontánní Eva chce tetičku překvapit tím, že pro ni získá návod na pěstování tzv. záhorské růže, kterou vypěstovat továrník stejného jména, který bydlí v sousedství. Vloudí se proto do domu souseda coby sekretářka. Ve zmatku, který následuje se Eva zamiluje a zároveň připraví několik komplikací svému bratru Michalovi, který se zakoukal do sousedovy dcery Elišky. Scény plné gagů gradují ve chvílích, kdy na scénu kromě falešné sekretářky i další osoby vydávající se za někoho jiného jako je nepravý hrabě či tajemník.
Hlavní roli Evy měla původně hrát Adina Mandlová, která ji ale přenechala své kamarádce Nataše Gollové, protože u ní shledávala mnohem výraznější komediální talent než u sebe samé. Frič tehdy prý zuřil, ale Mandlová se nemýlila. Gollová v rychlém tempu crazy komedie obstála na jedničku, a to samé platí pro Nového. Těžko si v titulních rolích představit kohokoliv jiného. Crazy komedie Eva tropí hlouposti Gollové vynesla obrovskou popularitu a nastartovala její hereckou kariéru, byť se tak dělo v protektorátní době. Půvabná, roztomilá i mimořádně temperamentní a ztřeštěná. Taková byla tato filmová hvězda ve většině následujících rolích.
Psala od čtrnácti let
Málokdo ví, že předlohu pro nejúspěšnější českou crazy komedii napsala šestnáctiletá studentka gymnázia Věra Němotová, která si později zvolila pseudonym Fan Vavřincová. „Původně se moje hrdinka, kterou ve filmu hrála Nataša Gollová, nejmenovala Eva, ale Patsy. Román vycházel na pokračování v časopise Ahoj a měl tenkrát takový ohlas, že neunikl ani pozornosti režiséra Martina Friče. Ten ho zfilmoval, což mě samozřejmě těšilo, zvlášť když film byl tak úspěšný a když v něm hrály takové hvězdy. Že to ale bude jedna z nejoblíbenějších filmových komedií, to jsem mohla tenkrát stěží tušit,“ vyprávěla po letech Fan Vavřincová. O dva roky její text vyšel i knižně a po úspěšném zfilmování jej autorka námětu ještě několikrát přepracovala. Mimochodem, z původního knižního vydání se dnes stal žádaný sběratelský kousek. Občas se objeví v antikvariátech nebo jiných online obchodech se starými knihami, nicméně bývá během chvilky vyprodáno. I t je důkaz mimořádné popularity knihy i filmu.
Fan Vavřincová první povídky začala psát zhruba ve čtrnácti letech a od šestnácti let jí začaly vycházet v několika časopisech. Chodit po redakcích a nabízet svou tvorbu k publikaci si ale sama netroufla. Jejího talentu si však všiml její manžel Václav Němota, za kterého se vdala ještě před maturitou. Mezi nejúspěšnější díla patřila dva humoristické romány s názvy Sladká dívka a Lépe je být pošetilý. I ty prý měly být zfilmovány, ale nakonec k tomu z neznámých důvodů nedošlo.
Když si románu Patsy tropí hlouposti v časopise Ahoj všiml Martin Frič, nevěřil, že jeho autorkou je skutečně tak mladá dívka. „Zeptal se jí, jestli by dokázala napsat povídku na jakékoli téma. Když řekla, že ano, zadal jí téma „prsten v zácloně“ a šel s tatínkem někam ven. Když se vrátili, mamka měla povídku hotovou,“ vyprávěla před časem její dcera Ivanka Kousalová. Scénář ke komedii nakonec napsala autorka předlohy společně s Vladimírem Peroutkou, který v té době redigoval časopis Ahoj. S Fričem pak Vavřincová spolupracovala i nadále. Podílela se například na scénáři filmu Hotel Modrá hvězda, v titulcích ale nikdy uvedena nebyla.
První sitcom vznikl za normalizace
Po roce 1948 nemohla Vavřincová kvůli „špatnému původu“ publikovat a až do konce 60. let pracovala jako úřednice a účetní v Novém Kníně. Teprve v roce 1968 se její příspěvky znovu začaly objevovat v časopisech Svět v obrazech, Dikobraz nebo v deníku Svobodné slovo. Krátce na to si připsala další prvenství, neboť je autorkou prvního českého sitcomu. Ten se jmenoval Taková normální rodinka, režíroval jej Jaroslav Dudek a v televizi slavil od svého prvního odvysílání v letech 1971 a 1972 nebývalý úspěch. Komediální povídka na jeden večer, která pojednávala o čtyřgenerační rodině, slavila takový úspěch, že autorka dopsala dalších sedm dílů. Seriál byl hvězdně obsazen (hrála v něm například Dana Medřická, Marie Rosůlková, Dana Kolářová, Jaromír Hanzlík a další) a celý se odehrál v obývacím pokoji. V jednom z dílů se objevil také Oldřich Nový jako účetní Jan Koníček. Ač v té době již ze zdravotních důvodů netočil, kvůli autorce scénáře udělal výjimku a v jednom z dílů účinkoval. Před televizními obrazovkami to byla jeho předposlední role, tou úplně poslední byla bakalářská povídka Výletník z roku 1974.
Vznikl tak první československý sitcom, aniž by jeho autoři někdy předtím viděli jakýkoliv sitcom americký, který by je k takové tvorbě inspiroval. Osmým dílem ale seriál definitivně skončil, a to i přesto, že diváci tehdy psali do Československé televize dopisy s vroucím přáním, aby pokračoval.
Oficiální kritika ale populární seriál shodila. Kupříkladu v časopise Tvorba tehdy autor kritického článku litoval „zbytečné práce talentovaných herců“, neboť seriál neměl „přínos ani současné televizní veselohře, ani společenské parodii, natož kvalitní zábavě.“ Následně zesílil tlak na to, aby tvůrci přizpůsobili děj normalizační politické linii. Ve scénáři se měly objevit například scény, kdy se dva malí chlapci-dvojčata zvaní v seriálu „raubíři“ stanou pionýry a jejich tatínek Petr pracovně odjede na Kubu. To autoři odmítli a seriál raději ukončili.
Literátka Fan Vavřincová, která v roce 2012 zemřela, tak zanechala svými dvěma prvenství nesmazatelnou stopu i v české kinematografii. Její smysl pro humor a nadčasovost jejích děl má za následek, že její crazy komedie nezestárla ani po 85 letech, a to samé platí o prvním českém sitcomu, který přišel na svět překvapivě na počátku normalizace.
Použité zdroje:
https://www.csfd.cz/tvurce/59186-fan-vavrincova/biografie/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fan_Vav%C5%99incov%C3%A1
https://www.csfd.cz/film/3103-eva-tropi-hlouposti/prehled/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Takov%C3%A1_norm%C3%A1ln%C3%AD_rodinka
https://vlasta.kafe.cz/clanky/zabava/4212-ivanka-kousalova-moje-maminka-fan-vavrincova/#
https://www.novinky.cz/clanek/vase-zpravy-hrdinka-nestarnouci-filmove-komedie-eva-tropi-hlouposti-se-puvodne-jmenovala-patsy-279403