Článek
Kdybych měl za každé takové překvapení korunu, asi bych si mohl postavit vlastní bar. Jenže tentokrát to nebyla žádná drobná chyba – někdo si chtěl přivydělat přímo na našem účtu.
Večer začal idylicky. S přáteli jsme zapadli do restaurace, kde to vonělo po pečeném mase a česneku, a nálada byla výborná. Číšník působil ochotně, jídlo chutnalo a všechno šlo hladce. Až do chvíle, kdy přišel účet. Částka byla podezřele kulatá a o dost vyšší, než jsme čekali. Začal jsem očima přejíždět řádek po řádku – a tam to bylo. Pět drinků, které jsme si nikdy neobjednali.
V duchu jsem si říkal: „Tak moment, já jsem možná po dvou pivech, ale rozhodně ne po třech mojitech a dvou vodkách.“ Zavolal jsem číšníka a klidně se zeptal, odkud se tam ty položky vzaly. Odpověď byla učebnicová: prý „chyba v systému“ a že to někdo omylem připsal k našemu stolu. Jenže výraz v jeho očích mluvil jasně – žádný systém, prostě obyčejný pokus o podvod.
A tak jsem se rozhodl nehrát hru „dohadujme se potichu“. Vstal jsem, zvedl účet a nahlas se obrátil na hosty u vedlejších stolů:
„Promiňte, patří tady někomu tři mojita a dvě vodky? Protože podle číšníka to máme na stole my.“
Lokál ztichl a pak se začal ozývat smích. Jeden pán vedle se dokonce uchechtl: „Kéž by, já bych si dal, ale já mám jen kofolu.“ Číšník zrudl tak, že by mu záviděla i paprika. A začal koktat cosi o „nešťastném omylu“. Jenže všichni už věděli, o co jde.
Vrátil jsem mu účet a s ledovým klidem pronesl:
„Zaplatíme to, co jsme skutečně měli. Pokud si chcete přivydělat, zkuste brigádu, ale ne na hostech.“
Na okamžik zavládlo hrobové ticho. A pak – potlesk. Jeden stůl u okna začal tleskat a přidali se další. Číšník rychle zmizel k pokladně, za minutu byl zpět s novým účtem – tentokrát bez „bonusových drinků“. Podával ho tak tiše, jako by doufal, že se vypaří spolu s trapasem.
Když jsme odcházeli, přiběhl manažer. Omlouval se, nabízel slevu na příště, ale já jen mávl rukou: „Díky, ale už se nevrátím. Férovost se nedá koupit voucherem.“
A co si z toho odnáším? Jednoduchou lekci: vždycky se vyplatí zkontrolovat účet. Chyby se stát mohou, ale když vás někdo vědomě zkouší obrat, nestojí za to mlčet. Někdy stačí zvednout hlas – a z pokusu o podvod se stane lekce, kterou si celá restaurace zapamatuje.