Článek
Setkal jsem se s tím již často. Mnoho učitelů není za asistenty rádo. A vůbec s nimi nespolupracuje, nechává je tam ve třídě třeba i sedět a číst knihu. Nebo leckdo i nechce, aby jim někdo koukal pod prsty a chtějí být s dětmi sami. Snad aby neměli dospělého svědka toho, jak učí. Jsou zvyklí třídu učit sami, nestojí o spolupráci. Docela velká část učitelů prostě asistenta u sebe ve třídě nechce a tečka. Tvrdí, co všechno zvládnou sami, výsledky tomu ale většinou neodpovídají. Pak se hledá vina v dítěti.
Asistent může a má být velkou pomocí. Samozřejmě to musí být schopný a dobrý asistent. Asistent bez empatie není jistě k ničemu. Plat jim škola moc navýšit nemůže, ale není důvod zaměstnávat špatné asistenty. A samozřejmě je nutné od nich něco chtít. Každý asistent by měl vědět, co se přesně od něj očekává. A dělat to.
Škála je hrozně široká. Třeba pomáhat dítěti se soustředěním. Nebo unavené dítě, které nevydrží delší zapojení, odvést se proběhnout. Vzít ho za dveře se uklidnit… Probírat s ním látku jeden na jednoho… pomoci mu porozumět…zabránit tomu, aby o přestávce vzteklý výbuch vystresovaného dítěte skončil rvačkou… Snad někdo řeknete, že se takto zabývat jedním dítětem je moc drahé a při troše přísnosti by to dítě zvládlo ve třídě samo jen s učitelem. Píšu zde samozřejmě o dětech s objektivní speciální potřebou. A ty často nezvládnou to, co ostatní. Nebo to nezvládnou dost dlouho.
Ve škole jde o budoucnost konkrétních dětí. Jestli se chytí a získají znalosti, schopnosti a zdravé pracovní a sociální návyky, nebo ne. Asistent k dítěti se speciální potřebou je jistě drahý. Ovšem co bude bez něj? Pokud školní docházka dítěte se speciální potřebou je řetěz karambolů, traumat a neúspěchů, těžko očekávat, že pracovní život bude najednou něco jiného. Jestli asistent může i jen trochu napomoci, aby dítě se speciální potřebou prošlo školou úspěšně a podařilo se mu najít strategie, jak být úspěšný nebo úspěšnější, stojí to za to. Protože škola je krátká a život dlouhý. Neměli bychom šetřit na vzdělání a péči o slabší, bohatě se to ekonomicky vyplatí. Vyspělejší státy jsou vyspělejší mimo jiné proto, že zvládají vytáhnout každé dítě (i znevýhodněné sociálně nebo nějakou speciální potřebou) co nejvýše v oblasti vzdělání. Protože to se pak i ekonomicky mnohonásobně vrátí. České školství je v tomto v mezinárodním srovnání s jinými státy velmi neúspěšné.
Petr Adamec ředitel alternativní školy