Článek
ÚVOD
INFORMACE jsou formulovány a dotovány zájmy korporací, politiků a individualit v podobě influencerů. Otázkou je, zda je to vždy etické a když ne, tak jaké negativní důsledky to způsobí.
Motiv: Zde prezentované téma je inspirováno mým nedávným článkem „Veřejnost je ohlupována a zneužívána politiky, korporáty a influencery“.
Influencerství je fascinující fenomén moderní doby, který otevírá nové možnosti v oblasti online marketingu. Influenceři se stávají tvářemi značek a mají velký potenciál ovlivnit nákupní chování lidí. Ať už jde o velké celebrity nebo mikroinfluencery, jejich schopnost budovat komunity a ovlivňovat lidi je zajímavým a účinným nástrojem moderního marketingu.
Stručná charakteristika influencera
Influencer (doslova ovlivňovač) je osoba, která má vliv na chování, názory a rozhodování veřejnosti. Influenceři jsou aktivní převážně na sociálních sítích, kde sdílejí své „zkušenosti“ a (osobní) názory, jimiž inspirují ostatní a současně tím propagují konkrétní produkty a služby. V reálu do této skupiny patří youtubeři, instagrameři, blogeři…podrobněji viz níže v textu.
Influencer podrobněji
Influencer je označení pro jednotlivce, který působí na sociálních sítích. Hlavním cílem je ovlivňovat sledující prostřednictvím konkrétního sdělení, jehož obsah vytvářejí a sdílejí. Forma bývá různorodá: fotografie a videa, blogové příspěvky až po živá vysílání (tzv. streaming nebo také podcast). Klíčovou aktivitou influencera je budování komunity a jeho interakce se sledujícími a svými stoupenci (angl. follower).
Rozlišuje se několik typů influencerů, ale jejich činnosti se často prolínají.
1. YouTubeři: specializují se na tvorbu videí a obsah pro YouTube. Díky videím získávají sledovanost a tím se snaží stát společenskými ikonami.
2. Streameři: vysílají živě a komunikují s fanoušky v reálném čase. Tato forma je oblíbená především hráči videoher.
3. Velcí influenceři: mají stovky tisíc až miliony sledujících. Patří sem všechny typy celebrit. Pohybují se na sociálních sítích a jsou aktivní především na Instagramu.
4. Mikroinfluenceři: mají relativně málo sledujících, od několika set do tisíců. Jejich výhodou je silná komunita a osobnější vztah s fanoušky.
Influencerství jako zdroj obživy
Influenceři spolupracují s firmami a značkami na propagaci produktů a služeb a podporují konkrétní produkty na svých sociálních profilech. Tento typ spolupráce je označován jako influencer marketing. Tato relativně nová forma reklamy je efektivní díky důvěře, kterou si influenceři budují se sledujícími. Když influencer doporučí produkt nebo službu, lidé mají tendenci mu věřit a příznivě reagovat. Díky důvěryhodnosti a personalizaci bývá influencer marketing velmi úspěšný.
Kvalifikace a klíčové vlastnosti influencerů
Podmínky úspěchu? Tou hlavní je co nejpočetnější komunita sledujících, která zajistí velký dosah „poselství“. Nutná je schopnost orientace v dané problematice a zájem o ni. Když influencer působí upřímně a autenticky, zvyšuje to důvěru sledujících. Klíčová je schopnost ovlivňovat a motivovat k rozhodnutí sledující.
Zdroj: https://www.mivemi.cz/komunikace-a-socialni-site/co-je-influencer-a-influencerka-zdroj-obzivy/
Princip podrobněji? V podstatě moderní forma marketingu
Co je to marketing? Proces řízení, výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem zajišťujícím splnění cílů prodejce nebo organizace, včetně politických institucí.
Cílem marketingu je přimět lidi, aby dělali věci, které by jinak nedělali, nejčastěji jde o to, aby kupovali produkty nebo služby, které si by si „normálně“ koupit nechtěli. Jde tudíž o nátlak, jehož efekt bývá účinnější tím víc, když působí tak, že ho lidé jako nátlak nevnímají. Specifickou formou nátlaku je marketing na sociálních sítích, kde je výhodou, že je víceméně skrytý. Ani skryté ovlivňování spotřebitelů není v marketingu nic nového, takže influenceři (ovlivňovači, trefnější pojmenování je manipulátoři) jsou jeho nástrojem. S výrazem manipulátor souvisí fakt, že jejich působení má často také nepříznivé vedlejší účinky.
K hlavním pocitům, na které skrytá manipulace útočí, patří emocionální bezpečí a jistota, ujištění o své vlastní hodnotě a posílení ega. Produkty, které jim inzerenti s podporou svých influencerů nabízejí, si lidé často kupují podvědomě, někdy očekávají, že jim poskytnou nějakou formu uspokojení. Nekupují je, protože je potřebují, nebo si potřebu jen namlouvají. Skutečným důvodem nákupu je snaha podobat se svým vzorům a získat to, co materiálního u nich vidí, a tak si zvýšit sebevědomí nebo snížit frustraci z vlastní bezvýznamnosti. S produktem, který si kupují, se snaží alespoň částečně imitovat identitu člověka, který jim imponuje. Principiálně je to „mentální protéza“.
Psychologie digitálního vlivu
Uvádím pouze seznam jednotlivých okolností:
1.Sklon napodobovat druhé 2.Potřeba vzorů 3.Iluze důvěryhodnosti 4.Iluze o správném názoru většiny. 5.Halo efekt = iluze, že když je influencer milý a úspěšný v konkrétní oblasti, musí přece být stejný ve všech aspektech života
Zdroje: https://www.marketup.cz/blog/influencer-marketing-co-to-je-a-jak-s-nim-pracovat (2017), https://www.idnes.cz/finance/financni-radce/influencer-vliv-techniky-psychologie-nakupy-jan-urban.A240830_111056_viteze_sov
Jak to bývá v reálu mimo jiné prokázal jeden z nich, jehož pseudonym je „Mikýř“. Podrobnosti ve zdroji níže.
Nezneužívejte děti!
Děti jsou snadno manipulovatelnou skupinou. Plyne to z faktu, že v průběhu svého psychosomatického vývoje podvědomě využívají „následování a opičení“. Tím se učí. Stejně tak jsou náchylné oblíbit si konkrétní osobnosti. Problematika mezilidských vztahů, přesněji spíše souvislostí se snahou manipulovat s dětmi by stála za sofistikovanou odbornou analýzu.
Osobně vnímám přinejmenším část aktivit některých influencerů v kontextu s jejich dětskou sledující komunitou jako neetickou. Přinejmenším. V tomto okamžiku se omezím jen na upozornění na dva zdroje níže. Ten první je z mého pohledu klíčový pro zvládnutí vlivu influencerů na děti.
V podobném duchu pokračuje obsah odkazu níže.
Na závěr jen připomenutí existence oficiálních žebříčků influencerů.
Připomenutí: Mohu jen zopakovat již několikrát zdůrazněné - všichni jsme pod vlivem.