Článek
Pamatujeme rozpory mezi Klausem a Zemanem i mezi Topolánkem a Paroubkem. Ale ještě nikdy nedošlo v takové míře k tomu, aby politici zcela cíleně rozeštvávali společnost. Ještě nikdy politici takto v zájmu získání hlasů nebičovali společnost nenávistnými projevy pod heslem „Rozděl a panuj“. A ještě to veřejně přiznávají, „pojedeme stylem kobercový nálet“ (Havlíček).
Ti, kteří mají podobné priority, jsou větším nepřítelem, než ti s prioritami odlišnými. Jaké jsou deklarované priority ANO? EU, NATO i podpora Ukrajiny. Jaké jsou deklarované priority SPOLU? EU, NATO i podpora Ukrajiny. A co udělá Babiš? Přímo či nepřímo se raději spojí s SPD a komunisty, kteří proti tomu bojují. Prostě osobní nenávist mezi politiky je taková, že se raději spojí s těmi, kteří hlásají opak toho co oni, jen aby nemuseli spolupracovat s těmi, kteří sice mají podobné priority, ale panuje mezi nimi krevní msta („ty jsi mě zrušil 2. pilíř důchodové reformy, já tobě zruším EET, ty jsi mi rozbil bábovičku, já ti rozbiju kyblíček …“). Není to nic nového, v minulosti se například evropské křesťanské státy spojovaly s Turky proti jiným křesťanským státům.
Je nutné přiznat, že marketing ANO funguje bezvadně, je mnohem účinnější než ten současné vládní koalice. Zaměřil se na tu pravděpodobně rozhodující voličskou skupinu. V mnoha důchodcích úspěšnými hesly jako „vrátíme vám, co vám vláda vzala“, „okradli důchodce“ a podobně v nich vytvořil dojem, že jsou tou nejopomíjenější skupinou obyvatel a mají se nejhůř v historii. Přitom jsou jedinou větší skupinou, které byla téměř plně kompenzována inflace.
Samozřejmě na nás důchodce věk dopadá a jsme vnímavější k sofistikovanému marketingu, „kognitivní funkce klesají s věkem, obvykle od středního věku, a zrychlený úbytek je zřetelnější po 65. roce“. Bohužel zaměňujeme životní zkušenosti s předsudky, které jsme během života nabrali. A politici sami přiznávají, že lžou, aby získali naše hlasy. „Migranti do chat, tam jsme dali průchod fantazii,“ přiznal Babiš. „Piráti lidem seberou chalupy či zdaní byty“, byli jsme prostě marketingově důrazní, řekl Havlíček.
S blížícími volbami bude agresivita kampaně ještě sílit. Věřím, že alespoň ti trochu chytřejší se tímto nesmyslným politickým marketingem nenechají ovlivnit, protože pochopí, že si politici jen hrají s jejich emocemi. A třeba i politici pochopí, že další rozeštvávání voličů už nepřinese nic dobrého a ani Babiš, ani Fiala se nestanou premiéry, protože na své odpůrce působí jako červený hadr na býka.
Ale ještě důležitější je, jak zareagují ty mladší skupiny voličů. Zda přijdou k volbám nebo nechají nás důchodce, abychom rozhodovali o jejich životech. Já bych chtěl žít v zemi, jejíž politiku budou určovat hlavně ti, kteří mají budoucnost ještě před sebou.