Článek
Prosincové ráno v Brně má zvláštní kouzlo. Město zalité sněhem působí jako z pohádky, přestože sníh tady není žádnou každoroční samozřejmostí. Vánoční trh, naproti budově Nejvyššího správního soudu, pomalu ožívá. Stánky se otevírají, vůně svařeného vína a perníku se líně mísí se studeným ranním vzduchem. Lidé, zachumlaní do šálů a kabátů, cukrují při pohledu na malý kolotoč a zdobené vánoční stromky. Přesto tu zůstává klid – je ještě brzy a ruch dne teprve začíná.
V kostele svatého Jakuba právě čekám na svou komentovanou prohlídku Kostnice u sv. Jakuba. Skupina Španělů, se svým vysokým a hlasitým průvodcem v čele, vyplňuje ticho chrámu zvukem libozvučného jazyka. Svíce na oltářích vrhají mihotavé světlo na vysoké gotické klenby. Je to zvláštní místo – tiché, a přesto plné života.
Když vcházíme do podzemí, cítím, jak se atmosféra okamžitě mění. Hluk zvenčí mizí a nahradí jej zvláštní klid, ticho, které je téměř umravňující. První, co mi padne do oka, jsou dvě lebky. Jsou vystavené za sklem v prostorné vitríně a na obou jsou jasné stopy po průstřelech. V ostrém světle reflektorů vypadají až neskutečně, jako smutná připomínka dávno zapomenutých příběhů. Dvojice mladých slečen, zřejmě sestry, pozorně zkoumá vitrínu a pak si šeptem mezi sebou něco říkají. Má pozornost se přesouvá zpět na průvodce.
Ukazuji svou vstupenku, kterou jsem si koupil online, a připojuji se k malé skupince. Cesta do samotných katakomb je krátká, ale stačí k tomu, aby si člověk připadal, jako by opustil Brno zachumlané do sněhové pokrývky a vstoupil do jiného světa. Světa, kde spí lidské kosti.
Prohlídka je stručná, ale působivá. Dozvídáme se, že kostnice ukrývá více než 50 tisíc lidských ostatků, pocházejících z dob třicetileté války, morových epidemií a dalších temných období brněnské historie. Zaslechnu zmínku o josefínských reformách – právě ty vedly ke zrušení hřbitovů uvnitř města v roce 1784. Ostatky byly pak přeneseny sem, do katakomb ukrytých pod kostelem svatého Jakuba.
Jakmile prohlídka končí, průvodce se s námi loučí, a naše kroky se rozptylují po chodbách plných lebek a kostí. Někde ve stínech zůstává ozvěna slov průvodce, zatímco mě pohltí zvláštní směs úcty a fascinace. Každý kout kostnice je naaranžován a téměř jistě umělecky nasvícen. Hromady lebek, dokonale poskládané do vzorů, připomínají, jak pomíjivý je lidský život. Tady leží vojáci, měšťané, ženy i děti – všichni spočívají bok po boku, sjednoceni osudem.
Zůstávám stát a zahledím se na řady kostí. Hudba, jejímž autorem je brněnský skladatel Miloš Štědroň, tiše, ale mimořádně působivě zní prostorem. Je napsaná přesně pro tento prostor – tóny se odrážejí od kamenných zdí a vibrují mi v hrudi. Zvuk se zdá být pečlivě promyšlený, jako by se skláněl v tiché pokloně památce těch, kteří zde našli svůj poslední klid.
Samota tady není děsivá, je spíš katarzní. Stojíte tu, tváří v tvář nekonečným řadám ostatků, a přesto necítíte zimu, strach, ani osamění. Naopak – to místo vás zve k zamyšlení. Nad pomíjivostí života, nad historií a nad tím, kolik příběhů bylo zde pochováno, a přesto nikdy vyprávěno.
Když se vracím z podzemí na zasněžené náměstí, svět venku se zdá být jasnějším, živějším. Zvoní zvony, trhy pulzují životem, a zima mě jemně štípe do tváře. V hlavě stále doznívá melodie kostnice a pohled na prostřelené lebky zůstává jasně vryt v mé paměti. Není to místo, na které by člověk mohl zapomenout – ale myslím, že to tak má být.