Článek
Tyto platformy nejenže zásadně proměnily způsob komunikace a sdílení informací, ale podle odborníků také významně ovlivnily způsob, jakým lidé přemýšlejí, vnímají svět a rozvíjejí své dovednosti. Rostoucí obavy z toho, že sociální média podporují hloupnutí lidstva, nejsou bezdůvodné.
Sociální sítě nás přivádějí do virtuálního světa, kde každý den narazíme na enormní množství informací. Bohužel, většina obsahu bývá povrchní, nehodnotná nebo zkreslená. Jak podotýká klinický psycholog J. Klimeš, takové zahlcení neověřenými zprávami brání hlubšímu přemýšlení. Člověk čte povrchně a často ani nemá čas zamyslet se nad významem sdělení, což negativně ovlivňuje schopnost analyzovat informace a utvářet komplexní myšlenky.
Dalším problémem je tzv. „informační bublina“. Uživatelé sociálních sítí mají tendenci obklopovat se pouze lidmi se stejnými názory. To posiluje jejich přesvědčení, ale zároveň je izoluje od odlišných pohledů a omezuje rozvoj kritického myšlení. Výsledkem je, že lidé přestanou hledat nové perspektivy a hlubší informace, což přispívá k sociální a intelektuální stagnaci.
Dopad na vzdělání a jazykové dovednosti
Studie i praxe ukazují, že mladí lidé stále častěji zaostávají v základních dovednostech, jako je kritické myšlení, jazyková vybavenost nebo schopnost srozumitelně vyjádřit vlastní myšlenky. Čeští studenti sice vykazují skvělou počítačovou gramotnost, ale mnozí nedokážou v mateřštině psát ani smysluplně komunikovat. Značná část slovní zásoby, běžná v literatuře, je pro mnoho dětí neznámá. To souvisí také s poklesem čtení knih, které tradičně napomáhá rozvoji analytického a kreativního myšlení.
Navíc využívání sociálních sítí často nahrazuje jiné formy vzdělávání. Namísto čtení, přemýšlení nebo obohacování slovní zásoby tráví mladí lidé čas sledováním krátkých, povrchních videí nebo příspěvků. Tento jev může být jedním z klíčových faktorů snižování IQ, jak naznačují některé mezinárodní studie.
Změny v mezilidské komunikaci
Sociální média nejen zasahují do vzdělávacího procesu, ale také mění přirozenou mezilidskou komunikaci. Historicky byla lidská společnost postavena na úzkých komunitách, kde přirozená interakce s ostatními hrála klíčovou roli v udržení sociální stability. Dnes je reálná komunikace stále častěji nahrazována virtuálními spojeními, což může vést k pocitům osamění, nervozity a frustrace. Sociální vazby jsou povrchnější, což dále ovlivňuje naši schopnost empatie, spolupráce a řešení problémů.
Jak sociální média využívat zodpovědně?
Přestože sociální média čelí kritice, nelze jim upřít určitý přínos, zejména pokud se využívají zodpovědně. Mohou být zdrojem inspirace, místem pro navazování vztahů a sdílení hodnotného obsahu. Klíčem je však naučit se s nimi zacházet. Odborníci doporučují omezit čas strávený na sociálních sítích prostřednictvím různých aplikací či nastavení, která sledují naši aktivitu. Tento krok pomáhá udržet zdravou rovnováhu mezi virtuálním a reálným světem.
Sociální média jsou nástrojem, který může lidstvu sloužit, ale také mu škodit, pokud jej používáme bezmyšlenkovitě. Vliv těchto platforem na naši společnost, vzdělání a mozek je zřetelný a nelze jej přehlížet. Chceme-li se vyhnout stagnaci a dalším negativním dopadům, je třeba vědomě omezit jejich vliv, podpořit kritické myšlení a znovu objevit hodnotu kvalitního vzdělávání a reálných mezilidských vztahů. Lidstvo má stále šanci čelit těmto výzvám, avšak první krok musí učinit každý z nás.
Anketa
Zdroje: ČTK, Čeští žáci umějí s počítači nejlépe. 2018. Například neznají na 250 slov, jež patří do těsné blízkosti centra české slovní zásoby a běžně se vyskytují v krásné literatuře. Podle výzkumu, publikovaného v čas. Český jazyk a literatura, jde o slova jako horlivý, ledabylý, ostýchavý, pověra, rmoutit se, strádat, úskalí, vesměs, zášť apod. Cihelková, B. České děti nerozumí češtině. 2015. Studie FSV Masarykovy univerzity z roku 2014. In: Rychlík, M. Studenti nedůvěřují vládě ani politice. 2015. Říhová, B. Z monitoru se děti moc nenaučí: Rozhovor s neurologem Stránským, M. J. Akademie. Podle klinického psychologa J. Klimeše. In: Sodomková, M. Informační detox. Lidové noviny. 2014. Aplikace Social Network Limiter funguje tak, že si nastavíte, kolik času chcete trávit na sociálních sítích a na jiných oblíbených webech a po překročení nastaveného času se přístup na tyto stránky zablokuje.