Hlavní obsah
Cestování

Dolní Rakousko, čistota, klid, vinice, pohoda a slušnost. Grüß Gott

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Petr Kolman

Mlýn u dolnorakouského Retzu

Před pár dny jsem navštívil Dolní Rakousko (Niederösterreich).

Článek

Někdo řekne no, to je toho, já jezdím na Maledivy nebo do Austrálie a i naše služebná si lítá do Španělska, Egypta anebo Tunisu.

Nicméně já mám Rakousko rád, navíc je to od nás z Jižní Moravy, co by hroznem dohodil. Dokonce se tam dá ekologicky a ekonomicky výhodně dojet pomocí integrovaného dopravního systému (IDS JMK).

Pro zajímavost, IDS JMK (zejména díky hejtmanům S. Juránkovi a M.Haškovi) byl úplně první (!!) v celé České republice, který dal možnost lidem cestovat do zahraničí.

Paradoxně po covidu (a samozřejmě ani za něho) jsem v Dolním Rakousku nebyl, tak jsem se to nyní rozhodl napravit.

Čistota a pohoda

Jak jsem naznačil výše, ekologicky jsem využil IDS JMK a navštívil jsem dolnorakouské městečko Retz.

Co mne i třicet pět let po revoluci ohromuje, je tamní čistota ulic, tedy v porovnání s Českem. Ač nerad, musím uznat, že zde máme naše jižní sousedy stále v čem dohánět. Laskavý čtenář si říká, to je snad jako bych četl nějaký fejeton z devadesátých let (minulého století) ve Svobodném slově či Lidové demokracii, kde se psali takové „žuloprdné postřehy“.

Nicméně zmíněný poznatek prostě trvá a trvá. A to nám politici před těmi třiceti pěti lety slibovali, jak maximálně za deset let doženeme Rakousko. A to ve všem, i v čistotě a pořádku. Nalijme si čistého moravského vínka – prostě nedohnali jsme je v tomto ohledu. Jistě, velká rakouská města, hlavně Vídeň se v čistotě (i bezpečnosti) v posledních letech pohoršila, nicméně stále jsou před námi. A malebná dolnorakouská vinařská městečka úplně.

Vinice a víno

Když píšeme o Dolním Rakousku, nutno připomenout jejich překrásné vinice, které si nijak nezadají s těmi našimi.

Pedagogicky letně připomeňme, že země Dolní Rakousko je se svými 27 000 ha půdy pokryté vinicemi největší (!!) vinařskou oblastí celého Rakouska. Pro vyšší informační komplexnost dodejme: Rakousko jako starobylá vinařská země je rozděleno do čtyř základních vinařských oblastí: Dolní Rakousko, Burgenland, Vídeň a Štýrsko.

Úplný Hujer by ještě dodal, že několik dalších malých vinic je také roztroušeno v horských zemích Rakouska (např. Tyrolsko), avšak jejich podíl na ploše využívané k pěstování vína je minimální.

Avšak zpátky do Dolního Rakouska, největší rakouské spolkové země.

Niederösterreich se člení na osm specifických vinařských oblastí od populárního Wachau na západě až po Carnuntum na východě. Dolní Rakousy možno nadto rozčlenit do tří klimatických pásem: Weinviertel na severu, Podunají se svými údolími západně od Vídně a za třetí panonská krajina Dolního Rakouska na jihovýchodě.

Foto: Petr Kolman

Vinice v Dolním Rakousku

Slušnost a zdvořilost

Co mne také vždy v dolnorakouských městečkách pozitivně „dostává“ je zdvořilost domorodého obyvatelstva, na kterou jsem během těch pár let, co jsem v Rakousku „chyběl“ skoro již zapomněl. Takže když jsem si spokojeně vykračoval od nádraží do centra Retzu, nejprve mne udivilo, kolik mne zdraví lidí. Nejprve jsem si skoro myslel, asi nějací bývalí zdvořilí studenti. Ale vážněji, ihned jsem se přenastavil na jejich kouzelné Grüß Gott, a za chvíli jsem již zdravil první. Což vedlo až ke komické situaci, kdy jsem jako první pozdravil rodinku, kráčející od tamního vyhlášeného větrného, které mi, včetně jejich pubertálních dětí hned způsobně odpověděla Grüß Gott, ale zdáli slyším: vidíte děti, to je aspoň slušně vychovaný Rakušák, z toho si vezměte příklad.

Všem návštěvu Dolního Rakouska určitě doporučuji. Znáte to, pod svícnem je častokrát i tma, a často se couráme někam do dalekých pouští a pláží, a přitom krása často leží za humny.

Prameny a další informace:

Vlastní zážitky a paměť autora

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz