Článek
Jako demokrat jim jejich názor neberu, nicméně jako právník vybavený kritickým myšlením musím zmínit několik negativ. Prostě jít proti proudu a do jisté míry vyvážit naivní radost z elektromobilů některých hlavně bohatších a mladších spoluobčanů.
Zde jsou ty hlavní zápory:
Za prvé omezený dojezd a nedostatek nabíjecí infrastruktury.
Jednou z největších výzev (jak se dnes říká moderně) pro elektromobily je omezený dojezd na jedno nabití a nedostatek nabíjecích stanic.
Jistě je mi známo, že modernější elektromobily mají větší dojezd než jejich elektro-předchůdci. Avšak pro lidi, kteří cestují na dlouhé vzdálenosti nebo nemají možnost dobíjení doma.
I když nabíjecí infrastruktura roste, stále ještě není dostatečně rozvinutá, což může odradit potenciální zájemce o elektromobily.
Za druhé vysoké pořizovací náklady.
Elektromobily jsou dražší než jejich ekvivalenty se spalovacím motorem. I když se v dlouhodobém horizontu může jejich provozní náklad snížit díky nižším nákladům na energii a údržbu, pořizovací cena může být a bude pro mnoho lidí ze středních a nižších vrstev nedostupná.
Za třetí - dobíjení
Dobíjení elektromobilů je v porovnání s tankováním u pumpy časově náročné. Rychlonabíjecí stanice existují, ne vždy jsou dostupné a někdy mohou být přetížené. Což způsobuje nepříjemnosti pro majitele elektromobilů, kteří musí dlouho čekat na dobíjení.
Za čtvrté - ekologie
Kdo opravdu myslí na přírodu, tak mu nemohou a nesmí být lhostejné ekologické otázky ohledně výroby baterií.
Laici často neví, že výroba baterií pro elektromobily má silné ekologické dopady.
Zpracování a získávání materiálů používaných v lithium-iontových bateriích, jako je například lithium, měď a kobalt, má nezanedbatelné negativní dopady na životní prostředí, včetně znečištění vody a půdy.
S tím souvisí i omezené možnosti recyklace baterií. Po skončení životnosti baterie elektromobilu, opravdu tam není navždy, jak si myslí naivní lidé, je jejich recyklace složitější než u konvenčních automobilových baterií.
Některé složky baterií jsou prostě silně toxické a obtížně zpracovatelné, což představuje zásadní problém pro udržitelné zpracování odpadů.
Za páté - Problematické vytápění vozidla
I když nám globální oteplování prý klepe na vrata. Pořád je zde problém se zimou a chladem. Při absenci spalovacího motoru chybí zdroj tepla. Ergo kladívko, jest pak v zimě nutné využívat přímotopného vytápění kabiny z akumulátoru.
Takové topení není bez negativ, pro pět ran do elektro-čepice víte, že hlavně na začátku může zmíněné topení odebírat až patnáct procent výkonu? To není opravdu málo. Tím se logicky znatelně sníží dojezd elektro-auta. O horší akceleraci ani nemluvě.
Elektromobilita si tedy může vybrat, buď mrznout anebo dojet bez dalšího nabíjení do cíle.
Závěrem
Pakliže by měl na světě elektromobil každý, jak o tom sní někteří politici, tak by to znamenalo obrovský nápor jak na peněženky obyvatel, tak i na životní prostředí.
Sečteno - Nebojme se mluvit i o negativech elektromobility.
-----------------------
Prameny:
https://www.life24.cz/elektromobilita/mezi-nejvetsi-problemy-elektromobility-patri-ty-o-kterych-se-malo-mluvi-treba-mosty-a-vicepodlazni-garaze
https://ekn.cz/elektromobilita-ci-elektrodebilita-aneb-tvrda-pravda-o-elektromobilite/
https://techfocus.cz/doprava/5221-temna-stranka-elektromobility-rozmach-elektrickych-aut-prinasi-i-problemy-s-dalekosahlymi-nasledky.html
https://www.irozhlas.cz/komentare/odklad-konce-spalovacich-motoru-elektromobily-tahnou-mene-nez-se-cekalo_2403150629_cen