Hlavní obsah
Názory a úvahy

Televize - občan si připlatí dvakrát? Uvědomuje si to?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Seznam.cz

Komentář k zvyšování televizních poplatků v České republice

Článek

Televize - občan si připlatí dvakrát? Uvědomuje si to?

Petr Kolman, právník

Koncesionářské poplatky jsou dlouhodobé a zajímavé téma. Které má hodně barev a argumentačních rovin.

Jedním z argumentů pro zvýšení poplatků za Českou televizi (nebo i Český rozhlas) je, pakliže finančně posílíme ČT, tak tím prý nepřímo přimějeme soukromé televize (popř. rádia) zvedat kvalitu jejich programu. A vyděláme na tom údajně všichni, i ti kteří „Českou“ vůbec nesledují. To zní opravdu vznešeně.

Myšlenka jistě interesantní, nicméně zcela opomíjí fakt, pakliže chceme zvedat jakost pořadů, tak to stojí prostě peníze.

Příkladem – kdo chce lepší seriály a filmy, tak si musí holt připlatit. Stranou ponechme nyní diskuzi, že co je lepší-horší televizní pořad je opravdu hodně subjektivní. Docentce z pražské filozofické fakulty se pravděpodobně líbí něco jiného než farmáři z Olšan nebo osmdesátileté seniorce (bývalé prodavačce)
z Pardubic.

Totéž, žádáme-li kvalitnější zpravodajství či sportovní přenosy, tak potřebujeme více profesionálů, cesťáků, techniky, a to vše logicky stojí peníze.

Žádná hvězda ani hvězdička vám zprávy zdarma nepřečte ani nezahraje v seriálu, zdarma nepracují ani kvalitnější dramaturgové, kostymérky, osvětlovači a desítky dalších televizních profesí, to platí všude na světě, takže i v naší české televizní kotlině.

Zásadní věc - jak by soukromé televizní stanice mohly docílit lepší kvality pořadové skladby, a hlavně kde by na ni vzaly dlouhodobě peníze?

Řešení - musely by zvednout cenu reklamy na nich vysílané. Je to jejich hlavní zdroj příjmu. A co by pak logicky následovalo, inzerenti by zvednutou cenu reklamy, museli zákonitě promítnout do ceny svých výrobků a služeb.

Tedy by je bez zbytečného sentimentu propsali do cen jogurtů, notebooků, sekaček na trávu, střešních oken či automobilů. I zde platí okřídlené Friedmanovské - No such thing as a free lunch (není obědů zdarma).

Závěr

Obyčejný občan – český a moravský divák by tak finančně „dostal po pomyslné papuli de facto dvakrát“.

Za prvé by musel platit zvýšené koncesionářské poplatky a dále pak by hradil zvednuté ceny za tovar a služby, který se inzeruje na soukromých televizních a rozhlasových stanicích. Od čokolád, limonád, kondomů a těstovin až po zájezdy k moři a nová jízdní kola.

Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly, a to platí i zde.

(text byl v modifikované podobě publikován v deníku Právo - papírová verze)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz