Hlavní obsah
Jídlo a pití

Vlnky, technologický unikát. Proč skončily a vzpomínáte, jak byly dobré?

Foto: ChatGPT

Někdy stačí jen vzpomenout si na chuť dětství – a cítíte tu sladkou vůni, slyšíte křupnutí mezi zuby a víte, že to není jen oplatka, ale kus vašeho života. Takové byly Vlnky.

Článek

Poprvé sjely z výrobní linky v olomoucké Zoře v roce 1965 a okamžitě si našly cestu do českých domácností. Byly jiné. Měly charakteristickou zvlněnou strukturu, kterou jste poznali i poslepu. Když jste balíček otevřeli, ucítili jste vůni krému, který se ve čtyřech příchutích – mléčné, čokoládové, citronové a nejžádanější griliášové – linul z každého páru oplatků.

To, co dělalo Vlnky tak výjimečnými, byla technologie jejich výroby. Formy a pečicí stroje byly vyrobené jen pro tento jediný produkt a nedaly se použít na nic jiného. Právě tahle jedinečnost byla jejich pýchou, ale i zkázou. Údržba těchto speciálních linek byla nákladná a v roce 2011 firma Mondelez, která značku vlastnila, oznámila konec výroby. Zdůvodnila to vysokými fixními náklady na výrobu, drahou údržbou strojů, klesajícím zájmem spotřebitelů a neefektivní výrobou oproti moderním produktům.

Část produkce se přitom v minulosti přesunula z Olomouce do Lovosic, ale ani to Vlnkám život nezachránilo. V roce 2015 dokonce vznikla petice za návrat Vlnek, kterou podepsalo přes 2 500 lidí, ale Mondelez na obnovení výroby nepřistoupil s odkazem na nevyhovující ekonomiku provozu a zaměření na nové trendy.

Dnes po Vlnkách zůstává prázdné místo v regálech i v našich srdcích. Čas od času se na sociálních sítích objeví retro diskuze a lidé přidávají staré obaly, vzpomínají na chuť griliášové náplně a na rituál, kdy si oplatky opatrně rozlepovali, aby nejdřív olízli krém.

Vlnky nebyly jen sladkostí. Byly symbolem doby, kdy stačilo málo ke štěstí, kdy jsme si vážili chvil u stolu s čajem a jednou oplatkou, která dokázala potěšit víc než celá tabulka čokolády.

Dnes už se možná Vlnky nevrátí, ale ten pocit, když jste seděli u babičky a slyšeli křupnutí první vlnky, ten vám nevezme ani drahý marketing moderních produktů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz