Hlavní obsah

Já nic, já muzikant. Praha stojí v zácpě a Zdeněk Hřib nemá odvahu přiznat chybu

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Zdeněk Hřib

Praha zažívá dopravní peklo. Zdeněk Hřib místo řešení nabídl bizarní tiskovou konferenci, kde se obratně pochválil. Ale v poslední době není za co.

Článek

Zdeněk Hřib byl celkem dobrý primátor Prahy. Pod zkorumpovanou ODS se město nezlepšovalo a ani Adriana Krnáčová od Babiše to nezměnila. Až s Hřibem jsem měl pocit, že se někdo snaží Prahu posouvat do 21. století.

Hřib metropoli prezentoval jako moderní město doma i ve světě. Praha se přeorientovala na budoucnost. Začala stavět metro D, opravila zanedbanou infrastrukturu, postavila se třeba Trojská a Štvanická lávka. Začalo se s plánováním Vltavské filharmonie. Posílily se ekologické způsoby dopravy, třeba tím, že se tramvaje vrací na Václavské náměstí. Praha poskytla útočiště mnoha Ukrajincům, kteří utekli před válkou, zastala se běloruské opozice a Tchaj-wanu.

Pražané si i tak vybrali, že už dál Hřiba v čele Prahy nechtějí. Vytýkali mu hlavně časté uzavírky a dopravní zácpy. Vládu nad Prahou si zase vzala „stará dobrá“ ODS s českým Joe Bidenem Bohuslavem Svobodou a Hřib se musel spokojit s menší rolí náměstka pro dopravu. Tím pádem zůstal zodpovědný za to, co na něm Pražanům vadilo nejvíc. Nyní se ukazuje, že Hřibovi kritici měli do velké míry pravdu.

Foto: Aktron / Wikimedia Commons. CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Bohuslav Svoboda a Zdeněk Hřib

Každý, kdo se po Praze pohybuje, vidí, že něco není v pořádku. Všudypřítomné nekonečné kolony, ve kterých kromě osobáků uvízly i autobusy a tramvaje MHD. Dnes mi appka v mobilu hlásila, že autobus, do kterého jsem nastoupil, má 35 minut zpoždění. Já jsem myslel, že to je jiný, který přijel skoro na čas. Město je ucpané a rozkopané tak, že nejlepší a nejrychlejší variantou dopravy se stal chodník. Žižkov, Karlín, Holešovice, Smíchov, Vinohrady, všechno je to jedna velká dopravní katastrofa.

Zdeněk Hřib uspořádal tiskovou konferenci, aby Pražany uklidnil. To jsem si tedy naivně myslel já. Že lidem představí nějaké vysvětlení a návrh řešení. Tiskovka z mých očekávání splnila jen velmi málo. Hřib v kostce shrnul, že dopravní situace není moc dobrá, ale víc času věnoval vysvětlování, že jinde je to horší a Praha je v rámci Evropy dobře průjezdná.

Žádnou naději na zlepšení nenabídnul. Jen opakoval, že problémy vyřeší dostavba pražského okruhu, zavedení nízkoemisních zón v centru a lepší hlídání špatného parkování. To jsou hezké věci, ale já nechci čekat 35 let, až se dostaví okruh. Nás zajímalo, jaké řešení nabídne Zdeněk Hřib pro „teď“. Ptal se ho na to i novinář v publiku, ale nic kloudného z něj nedostal.

Foto: Martin2035, CC BY 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0>, via Wikimedia Commons

Trojská lávka se Hřibovi povedla

Celou diskuzi o dopravě Hřib převedl na nesmyslnou obhajobu ucpané Prahy ve smyslu „není to tak zlé“ a „až se postaví okruh, bude to lepší“. Od člověka, který dopravu v Praze řeší už šest let, bych čekal víc. Třeba, že najde odvahu postavit se čelem ke kritice špatně synchronizovaných oprav, kdy se souběžně rozkope několik páteřních tras v jedné městské části. Když místo toho zazněly jen rezignované řeči o dostavbě okruhů a situaci jinde v Evropě, nabyl jsem dojmu, že na ně Hřib naváže bezodkladnou rezignací. Ale to se nestalo. Zdeněk Hřib si asi myslí, že to takhle je v pořádku. Není.

Není možné, aby politik, který šest let dohlíží na pražskou dopravu jako primátor a poté jako náměstek pro dopravu, vysvětloval Pražanům dopravní kolaps taktikou „já nic, já muzikant“. Politik má přijmout osobní zodpovědnost i za selhání. Hřib se snažil odpovědnost přehodit na policii, ale za uzavírky, tedy hlavní příčinu problémů v Praze, je zodpovědný magistrát, respektive městské části. Šéf pražské dopravní policie Josef Šašek řekl, že Praze doporučovali, aby vytvořila koordinační plán, ale dodnes se tak nestalo. To je odpovědnost Zdeňka Hřiba, náměstka pro dopravu. Není to odpovědnost policie.

Zdeněk Hřib se ve volbách stal poslancem a už oznámil, že kvůli tomu v roli pražského náměstka pro dopravu skončí. Tím spíše mohl najít odvahu, aby Pražanům přiznal, že řízení dopravy v Praze selhává. Popíráním skutečnosti si Hřib žádné sympatie nezíská. Je úplně běžné, že se manažer ve funkci vyčerpá a už nemá, co pozitivního by přinesl. Myslím si, že přesně v tomto bodě se nachází kariéra Zdeňka Hřiba na pražském magistrátu. Měl by hned skončit.

Anketa

Je Zdeněk Hřib pro Prahu přínosný?
Ano
0 %
Ne
0 %
Celkem hlasovalo 0 čtenářů.

Zdroje:

https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zpravy-hlavni-mesto-praha-policie-prahu-pred-chaosem-v-uzavirkach-opakovane-varuje-ale-je-to-marne-40549445

https://www.novinky.cz/clanek/domaci-tiskova-konference-hriba-ke-katastrofalni-dopravni-situaci-v-praze-40549443

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz