Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak jeden „brašnář“ zradil důvěru a zranil ty, kteří nabídli pomoc

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Harsh Jadav hpkofficial, CC0, via Wikimedia Commons

Krásná kožená brašna

Firma Brašnářství Tlustý má v sortimentu novou položku: z ostudy kabát. Firma tvrdila, že jí hrozí krach. Během 24 hodin se z vlny solidarity stalo hrozné zklamání.

Článek

Celý příběh nezačal nijak překvapivě. Firma na internetu oznámila, že na ni přišly těžké časy a poprosila zákazníky, aby ji podpořili. Takových příběhů jsem už pár viděl. Víc mě to zasáhlo proto, že tentokrát šlo o firmu, kterou dobře znám.

Tady začíná naděje, že firmu zachráníme

Brašnářství Tlustý píše, že mají krizi? Nemohl jsem tomu uvěřit. Četl jsem celou zprávu. „Visí nad námi krach. Reálný, opravdový krach. Po jedenácti letech dřiny.

To zní hrozně, řekl jsem si. S výrobky od Tlustého mám dobrou zkušenost a napadlo mě, že si taky něco můžu koupit, abych jim pomohl a fungovali dál.

„Nechceme to vzdát. Nejsme bankrotáři. Chceme zabojovat. Poprat se o život, pokolikáte už. Jediné co máme jste Vy - naši spokojení zákazníci. A naše práce. A naděje, že to dáme,“ pokračovalo dojemné čtení. A já cítil, že mě potřebují. Rozhodl jsem se, že dnes po práci na prodejnu zajdu a něco si opravdu koupím.

A nebyl jsem rozhodně sám! Ten příspěvek se šířil jako lavina. Tisíce sdílení, psal o tom kde kdo. Třeba Jindřich Šídlo. A na něj lidi taky hodně reagovali.

Odsud už je to jen špatné

Ale pak začala ta ošklivá část. Nejdřív si někteří, včetně mě, všimli, že se nedá dostat na webovky firmy. Nebylo to tím, že už by firma zkrachovala, jak jsme se báli, ale prostě byly jen přetížené servery. Lidé si o tom psali své postřehy na profilu firmy na Facebooku, který občas sleduji. Ale objevovaly se tam i znepokojivé příspěvky. O tom, jak některé objednávky chodí lidem pozdě, hodně pozdě. Pár lidí tam psalo naštvaně, proč že firma vyzývá lidi k novým nákupům, když ještě nemá vyřešené starší objednávky. Bylo toho docela dost.

Potom mi kamarád přeposlal příspěvek pana Tichého ze sociální sítě X. Ten vzal výkaz zisku a ztráty firmy za rok 2023. Tržby 34,87 mio., osobní náklady 710 tisíc. Za služby vydáno 24,28 mio. To nějak nesedí. Pan Tichý používá tvrdý výraz „Tunelářství Tlustý“. Já si nejsem tak jistý, ale na 99 % bych se vsadil, že v tom něco dost zásadně nehraje. Účetnictví je to hodně kreativní a jestli tam pracuje třeba 15 lidí, dát za rok na mzdách 700 tisíc je takové, no, podivné. :-) Ale švarcsystém je bohužel v Česku tolerované zlo.

Kdyby to skončilo tam, tak je ten příběh pořád dobrý. Ale bohužel má nepěkné pokračování. Kdosi na Facebooku psal také o tom, že brašnářství Tlustý nevede žádný pan Tlustý, ale pan Petrův. A prý se neměli rozejít v dobrém, i když pan Petrův na stránce Brašnářství Tlustý tvrdí něco jiného. Příspěvek s prohlášením o usmíření je datován o rok jinak než text na papíře, což je buď překlep, nebo je to dost podivné. Podle jedné verze tedy rozchod v dobrém, podle druhé měl být pan Tlustý z firmy vyšoupnut.

Tak nebo tak, už je to asi osm let starý příběh, jenže já jsem to vůbec nevěděl. Myslel jsem si, že Brašnářství Tlustý doteď využívá pro své kvalitní výrobky jméno majitele, tedy člověka, který se tak podepisuje pod svou práci. Není to tak. Brašnářství vlastní pan Ivan Petrův. Co jsem pochopil, tak Petrův a Tlustý byli asi dříve partneři, ale nakonec se rozešli. Opravdový pan Tlustý má dílnu s názvem Tlustý Mastodont na adrese Oldřichova 518/2 Praha 2. Pod přezdívkou Tlustý Mastodont je k dohledání i na Facebooku.

To nejhorší na konec

A dnes to pan Petrův celé „zabil“ svou komunikací na sociálních sítích. Již jsem zmiňoval onu kritiku pozdě dodávaného zboží. Mělo jít o klidně několik měsíců staré objednávky, které lidem pořád nedorazily. Tihle lidé se připomínali v komentářích a možná v návalu emocí pod to pan Petrův připsal tuto perlu (rozklikněte obrázek).

Zákazník pan Junger píše, a vyznívá to při znalosti všech souvislostí opravdu komicky: „V dílně to rozhodně nevypadalo na krach, krásná vůně kůže a všude dobrá nálada, alespoň na oko…“ a pan Petrův odpovídá: „Nikdo nekrachuje.“ Neskutečná drzost a nehoráznost.

To samozřejmě nadzvedlo spoustu lidí, včetně mě. Mnozí děkovali prozřetelnosti, že včera firmě pod náporem zájemců spadl web a tak nestihli nic objednat. Já jsem si jen zrušil plánovaný dnešní výlet do obchodu. Ale hrozně mě celá ta věc zklamala a donutila napsat tenhle článek. Pan majitel totiž zneužil důvěry a dobrosrdečnosti lidí, kteří věřili, že pomáhají sympatické firmě před krachem. Místo toho byli využiti pro krátkodobé zlepšení cashflow. To podnikatel udělat nesmí. Pan Petrův viděl neskutečnou vlnu solidarity a mohl cítit, jak strašně silnou podporu lidí má. A celou ji vyhodil z okna, protože chtěl víc zakázek. Dokázal tím naštvat své věrné zákazníky. To se opravdu jen tak někomu nepodaří.

Hezky to můžu ilustrovat na Jindřichu Šídlovi. Novinář, když zjistil, co se opravdu stalo, napsal, že se příště na takovou pomoc vykašle. Jen to napsal ostřeji. Kdo chce, příspěvek si najde na síti X.

Věci z Brašnářství Tlustý jsou kvalitní. Ale také nejsou vůbec levné. Pásek stojí asi dva tisíce, taška klidně třicet tisíc. Při představě, že si včera někdo, kdo třeba měsíčně ušetří jen pár tisícovek, z dobrého srdce udělal objednávku na kožený pásek za dva tisíce, aby firmě trochu pomohl, a byl vlastně uveden v omyl, mi není dobře. To není o nějakém dárku, pár korunách, dodacích lhůtách, to je prostě a jen o zradě. Zradě natažené ruky, která vám chce v dobré víře pomoct. Tuhle důvěru jde ztratit jen jednou.

A bohužel ji tahle firma vezme i dalším firmám, které se příště ocitnou ve skutečných problémech. Každý už bude opatrnější.

Musím říct, že je mi vlastně celkem jedno, jestli to bude mít i nějakou právní kvalifikaci, podle právníků to prý je nekalá praktika. Pan Petrův tímhle sobectvím a hloupostí sebral hodně sobě, ale bohužel i jiným. To mi vadí.

Radost mám jen z tolika lidí, kteří chtěli v dobré víře pomoct malé firmě. Doufám, že jim ji tahle hořká zkušenost nevezme.

Shrnutí největší marketingové blamáže roku

Pan Petrův dokázal za jediný den:

- Nevratně zahodit důvěru stávajících zákazníků

- Odradit ty, kteří chtěli obchodu v těžké chvíli pomoct

- Nalomit důvěru v další takovéhle akce i vůči dalším firmám

- Odhalit, že firma Brašnářství Tlustý je bez pana Tlustého

- Dostat se do povědomí obrovského množství lidí, ale v negativním světle

Zdroje:

Sociální sítě Facebook a X

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-nekrachujeme-priznal-sef-brasnarstvi-tlusty-a-spol-chtel-jen-vic-zakazek-40483416

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-sef-brasnarstvi-tlusty-a-spol-se-dopustil-nekale-praktiky-ne-li-podvodu-hodnoti-pravnici-40483456

https://www.facebook.com/Tlustipi

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz