Článek
Marně doufám, že odejde tak rychle, jak přišel. Nemám Black Friday rád. Tyhle slevové akce ale vždy trvají déle než onen černý pátek.
Black Friday je první pátek po Dni díkůvzdání. Byl k nám zavlečen stejně jako „Valentýn“ z Ameriky. Tam během něj lidé kupují dárky před Vánoci a čekají, že výrazně ušetří. U nás se tahle věc objevila před několika lety a bohužel ještě nezmizela. Nespatřuji na Black Friday nic pozitivního.
Past číslo jedna: Falešné slevy
Tak zaprvé, slevy jsou často jen naoko, nebo jsou různě omezené, třeba počtem prodávaných kusů. Asi nejčastější je to, že prodejce před Black Friday cenu uměle zvedne, klidně i dost výrazně. Jen proto, aby ji mohl na Black Friday snížit pod tu původní a dát k tomu nějaké impozantně působící číslo, třeba 70 %. Dá se to ale snadno pohlídat, alespoň pokud nakupujete online.
Existují srovnavače jako Heureka, které cenu zpátky v čase monitorují. Vy si tak můžete zkontrolovat, jestli vás prodejce netahá za nos. Srovnání na Heurece najdete tak, že vyhledáte konkrétní výrobek, trošku na stránce sjedete dolů a pod nadpisem „vývoj ceny“ si můžete vybrat sledované období. Perfektní pomocník.
Často obchody také zkouší něco, čemu říkám „sleva před slevou“. Něco koupíte během slevové akce před Vánoci, ale krátce po Novém roce to je v tom stejném obchodě ještě levněji. Není to podvod, ale naštve to.
Past čislo dvě: Falešné eshopy
Naletět falešné slevě zamrzí, ale pořád lepší, než objednat zboží z eshopu, který nás okrade úplně. Zboží prostě nedorazí. K nákupu nás naláká hlavně (někdy až podezřele) nízká cena a seriózně vypadající web. Můžete si dokonce myslet, že nakupujete přímo od výrobce, ale opak je pravdou. Dokonce si můžete myslet jako já, že se vám to nemůže stát. Může.
Já sám jsem vloni naletěl, když jsem si chtěl koupit boty na hory. Po zadání oblíbené značky do prohlížeče na mě vyskočilo několik webů. U těch známých jsem nenašel vhodný model, ale u jiného ano. Všechno vypadalo na první pohled dobře a cena docela šla. Zaplatil jsem a čekal. Po několika týdnech jsem si vzpomněl, že mi boty nedorazily. V mailu také nic.
Otevřel jsem znova předmětný web a při hledání infolinky jsem si všimnul, že překlad do češtiny občas není úplně dobrý. Na webu žádný kontakt nebyl. Po chvíli mi to došlo. Byl jsem podveden. Ten web měl i mutace v jiných jazycích a měl vzbudit zdání, že jde o oficiálního partnera výrobce. Ceny byly o trošku nižší než jinde, což na mě zafungovalo. Ukolébala mě přítomnost loga značky a další věci, které člověk obvykle hledá, ale hlouběji nekontroluje.
Web o několik týdnů později úplně zmizel. I s mými penězi. Nenechte se mýlit, tohle se neděje jen seniorům. Byla to cenná lekce, už vždy pečlivě kontroluji u neznámých eshopů i url adresu, certifikáty a další věci. Česká obchodní inspekce vytvořila seznam rizikových a podvodných eshopů, kde můžete provést základní kontrolu.
Pravděpodobnost úspěšného nákupu zvýšíte také kontrolou hodnocení obchodu na Googlu. Takhle jsem se už několikrát vyhnul obchodům, které byly sice skutečné, ale měly třeba špatnou zákaznickou podporu, nebo si v recenzích lidé stěžovali na jiné problémy. A tím se dostáváme ke třetí pasti.
Past číslo tři: Nespolehlivé eshopy a kamenné obchody
Zboží dorazí pozdě, nebo je poškozené či nekompletní. To se vám klidně může také stát. Někdy se to bohužel stane i u těch největších prodejců, zásadní rozdíl je ale v tom, jak přistupují k reklamacím. Solidní obchod si reklamace hlídá a podobné věci nijak nerozporuje. Podvodník buď kličkuje, nebo vůbec nereaguje. Poznáte je snadno, podle recenzí v online prostoru. Před nákupem opravdu doporučuji kontrolovat recenze na Googlu.
Problémy ale můžete zažít i v kamenných prodejnách. Některé kamenné prodejny dělají třeba to, že se brání odstoupení od kupní smlouvy, nebo nabízejí vrácení jen části peněz. Velcí retaileři tohle většinou nedělají, což je zásadní výhoda.
Mám i jeden mnoho let starý, ale dodnes nepříjemný zážitek z velkého řetězce s elektronikou. Koupil jsem u něj několik komponent k počítači, aby se po rozbalení krabic doma ukázalo, že mi někdo na prodejně zabalil do krabice od herní myši úplně jiný a zjevně použitý model. Co s tím? Neumím si představit, že bych to úspěšně reklamoval.
Mám si ale snad příště koupené krabice pro jistotu otvírat hned u pokladny? K tomu řetězci jsem ztratil veškerou důvěru a už jsem si tam nikdy nic nekoupil. Dodnes nechápu, proč se to stalo, ale mám teorii, že nějaký vypočítavý brigádník prostě vyměnil ve skladu svůj starý kus za nový. Tak snad ti ta myš aspoň udělala radost.
Past číslo čtyři: Phishing
Podvodníci ani nepotřebují, abyste si sami něco chtěli koupit. Pošlou vám SMSku nebo email s důvěryhodně vypadajícím obsahem. Uvnitř je odkaz s nabídkou, skrze který z vás tahají osobní data a později peníze. Na ty emaily už jsme si tak nějak zvykli, poznáme je a hážeme je do spamu, ale SMSky mi přijdou docela nebezpečné, hlavně pro starší generaci.
Už mi přišlo několik SMS, které měly dobrou češtinu a pomocí manipulačních taktik vytvářely dojem naléhavosti a časového tlaku. Text byl podobný jako ty, které už jsem mnohokrát dostal od skutečné firmy, za kterou se podvodníci ve falešné SMS vydávali. Na odkazy jsem nikdy nekliknul, takže nevím, jak vypadá ten podvod dál, ale věřím, že mnoho lidé se nachytat může. Kdyby to nebyl lukrativní byznys, nechodilo by takových věcí čím dál tím víc.
Anketa
Zdroje:
Nedobrovolné absolvování Black Friday v minulých letech
Nechuť k nekalým praktikám obchodníků
Osobní zkušenost s podvody
https://www.heureka.cz/
https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/
https://dostupnyadvokat.cz/blog/podvodne-rizikove-eshopy