Hlavní obsah
Jídlo a pití

Zázračný hotdog. Zabiju toho, kdo ho zdraží, prohlásil majitel firmy. Cena drží už 40 let

Foto: bob walker from London, UK, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons

To je on. Hotdog v řetězci Costco. S nápojem stojí jen dolar padesát centů. Od roku 1985 pořád stejně

Čtvrt libry vážící dobrota, kterou mají rádi i Češi. Párek v rohlíku, nebo „americky“ hot dog. V řetězci Costco ho nabízejí s colou za stejnou cenu už čtyřicet let. Inflaci a ztrátám navzdory.

Článek

Jedním z největších amerických obchodních řetězců je Costco. Firma vznikla v roce 1983 a aby si získala pozici na výsluní, její zakladatelé James Sinegal a Jeffrey Brotman přišli s několika nápady, které Costco odlišily od konkurentů, jako jsou Walmart nebo Target. Rok po spuštění provozu začali zákazníkům nabízet v kiosku s občerstvením kombinaci hotdog + bezedný kelímek za 1,5 dolar. V roce 1985 šlo o výhodnou cenu a zákazníci si na nabídku rychle zvykli a začali ji vyžadovat. Zatímco ceny všeho ostatního rostly, kombo hotdogu a limonády v Costcu stálo pořád stejně.

O čtyřicet let později můžete zajít do kteréhokoli obchodu Costco a pořád tam najdete tu samou nabídku za stejnou cenu. Jeden dolar a padesát centů. Dnes je to necelých 34 korun. Možná si říkáte, že na tom Costco musí prodělávat. Ano, prodělává. Ale vedení firmy tvrdí, že tuhle nabídku nikdy nezruší. Jak si to může dovolit? Je za tím i jedna zábavná motivace.

Sinegal a Brotman si v roce 1985 slíbili, že cenu hotdogu s nápojem nikdy nezvednou. Ať už se bude dít cokoliv. Tenhle slib drží dodnes.

Foto: Curlyrnd, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Je tam pořád! Cena 1,5 dolaru platí už od roku 1985

„Jestli to zdražíš, zabiju tě. Vyřeš to.“

V průběhu let náklady na výrobu hotdogů pochopitelně rostly. Zvyšovaly se mzdy zaměstnanců i náklady na suroviny a energie. Po finanční krizi v roce 2008 si provozní ředitel (COO) firmy Costco Craig Jelinek řekl, že náklady na ikonický hotdog jsou neúnosné. Napadlo ho zajít za tehdejším CEO, kterým nebyl nikdo jiný než jeden ze zakladatelů Costca, Jim Sinegal. Jelinek byl přesvědčen, že čísla hovoří jasně a Sinegala nebude problém přesvědčit. O slibu, který si o čtvrt století dříve dali Sinegal s Brotmanem, nejspíš nevěděl.

Jelinek na krátký rozhovor vzpomíná takto: „Jednou jsem přišel za Jimem Sinegalem a řekl mu: ‚Jime, tenhle hot dog nemůžeme prodávat za dolar padesát. Proděláváme.‘ A on na to: ‚Jestli zvedneš cenu toho hot dogu, tak tě zabiju. Vyřeš to.‘ Víc jsem opravdu vědět nepotřeboval.“ Po tomhle vřelém rozhovoru mezi CEO a COO zůstala cena hotdogu nezměněna. Jelinek to nějak vyřešil, přesně podle laskavé rady Jima Sinegala.

Foto: Francesc Fort, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Parádní hotdog. Tenhle ale není z Costca, taky stojí 5 euro…

Řešení bylo poměrně komplikované. Jelinek se rozhodl, že firma zainvestuje velké peníze a aby snížila náklady na hotdogy, zajistí si vlastní výrobu. „Přišli jsme na to, že bychom mohli postavit vlastní závod na výrobu hot dogů (v Los Angeles) a vyrábět vlastní hot dogy Kirkland Signature. Nyní děláme tak velké množství hot dogů, že jsme si otevřeli další továrnu v Chicagu,“ vysvětlil. Firma prý ještě před pár lety na každém hotdogu měla „přeměřenou návratnost“, ať už to znamená cokoliv.

34 korun za věc, která by měla stát 101. Přesto to má smysl

Další náklady Costco mohlo ušetřit díky vyjednávací síle. Velký řetězec si při obchodech s menšími dodavateli může diktovat podmínky. Costco také mohlo zefektivnit proces výroby a snížit počet zaměstnanců. Nic z toho ale nemůže vyvážit inflaci. Podle všeho firma dnes na téhle své nabídce prodělává kalhoty, ale lidé si prostě za čtyřicet let na nabídku párkového zázraku za dolar padesát zvykli, takže slib i cena drží všemu zdražování navzdory. Dnes by podle inflace od roku 1985 mělo stát kombo hotdog + nápoj asi 4 dolary 50 centů, aby to pro firmu ještě bylo rentabilní. I s vlastní výrobou a všemi úsporami. To je 101 korun, takže Costco na každém kombu prodělává asi 67 korun.

Foto: Jacob Blanck, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Costco. Chrám párkového zázraku

Costcu se určitě část ztráty vrátí na tom, že zákazník přijede (i kvůli) levnému hotdogu, na který je zvyklý, ale v obchodě si pak koupí mnoho dalších věcí, na kterých má obchod slušnou marži. Na celkovou ziskovost to možná stačí. Tento koncept známý jako „loss leader“ je strategie, kterou maloobchodníci používají neustále. Nalákáte zákazníky na jednu levnou věc, ale pak je přesvědčíte, aby toho koupili mnohem víc. Další takhle výrazný příklad ale neznám, ani v Česku, ani jinde.

V roce 2022 sebrali novináři odvahu a zeptali se Jelinka, v té době CEO firmy, zda někdy dojde ke zdražení hotdogu s nápojem. Odpovědí bylo prosté „ne“. Tenhle hotdog asi opravdu nezdraží nikdy.

Zdroje:

https://www.delish.com/food-news/a34111722/costco-hot-dog-combo-story/

https://www.fool.com/the-ascent/personal-finance/articles/costco-loses-money-on-its-famous-hot-dog-deal-heres-why-it-keeps-the-price-so-low/

https://www.425business.com/news/costco-ceo-craig-jelinek-on-shareholders-costco-com-and-hot-dogs/article_5ff4b632-1f75-5e98-b9ff-6e02d676668b.html

https://nypost.com/2024/02/25/business/why-costcos-ceo-threatened-to-kill-an-exec-over-the-price-of-hot-dogs/

https://edition.cnn.com/2024/05/31/food/costco-hot-dog-price/index.html

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz