Článek
Překvapením ale není výjimečné místo výstavy, ale dlouhou dobu nevídaná síla a kvalita malířského projevu i vřelý vztah k vlastním námětům, ať už jsou to lidé, stromy, hory, skály nebo zvířata.
Kleinerův malířský projev přitom balancuje na hraně abstrakce tak promyšleně, že jsou znát hodiny i dny úvah mezi jednotlivými údery štětce. Stopy položené nebo rozstříknuté barvy nás vedou k okamžikům soustředěného intelektu a nadšení z tvorby, kdy barva proti nám právě tryská z plátna, místo toho, aby na něm netečně ulpívala. Spojení intelektu a vášně takového kalibru nebylo dlouhou dobu na umělecké scéně k vidění. Obrazy nemají tituly, nepotřebují je, není důvod číst návody k pochopení díla, jak je to bohužel běžné na výstavách současného umění, které vyčerpáním možností provokace, nesrozumitelnosti a případně výsměchu, upadá do epidemické jednotné šedi postmodernismu. Kleinerovo malířské dílo je naopak překvapivě moderní, protože díky upřímnému humanismu a ekologickému vnímání se jeho štětec dotýká nejen napnutých pláten, ale i napjatých strun našeho duševního života, jak zakoušíme vývoj současného světa.
Jeho obrazy ztvárňují prožívanou skutečnost bez marné snahy po její definici, ale vyhýbají se i jejímu ilusivnímu popisu. Maluje s vědomím, že živá skutečnost uniká všem pokusům o definice a její studium přivádí vědce i umělce ke stále hlubším propastem bezmezna, ze kterého se pohybem vesmíru vybavuje a zaniká. Doufá ale, že je možné realitu zachytit v síti hudebního řádu a tak uspořádat na svém plátně mikrokosmos oživený vytouženým smyslem. Přirozený vznik obrazu ve spolupráci abstraktního myšlení se smyslovými vjemy, chutí, vůněmi, pocity a s radostí z vlastního malování přivádí diváky k potřebné očistě, ke katharsi, která zbavuje člověka nesmyslných podrobností a vede jej z labyrintu světa do ráje srdce, do hlubin duše, kde se život jeví jako možnost smysluplného uspořádání pod zorným úhlem kosmického souladu.
Ano, taková tvorba je opakem ničení a ztráty smyslu, které pozorujeme neustále ve zprávách o světě a je i zápasem s tímto zlem. Proto je nepochybně dílo Josefa Kleinera dobré a moderní.