Článek
Začíná nový školní rok a děti usedají do svých lavic. Po prázdninách dostanou nové pracovní sešity (nebo si je koupí), ale je dobré udělat i revizi toho, z čeho se vlastně učí.
Zajímavý kontrast představuje pracovní sešit Hravá technika 6: Experimentujeme a bádáme (1). Na titulce se chlubí, že je „v souladu s RVP ZV“, a na webu nakladatelství se pyšní, že „byla připravena ve spolupráci s odborníky z řad pedagogů a ověřena v praxi“ Tak se pojďme podívat, jaký obsah tato slibně vypadající „novinka“ skutečně přináší…
Na první pohled je pracovní sešit opravdu velmi pěkný. Čtenář má tedy dojem, že drží v ruce opravdu zdařilou moderní učebnici. To si však myslíte, dokud ho neotevřete. Problém nastává hned u prvního projektu.
V části „PROJEKT I. ZÁSOBNÍK NA BONBÓNY“ najdeme následující pracovní postup:
Bod 7: „Pilkou nařízni prostřední díl podle naznačených řezů (D1), zapíchni do řezu plochý šroubovák a materiál vypač podle obrázku (D2).“ (1, str.2)
Na ilustraci (1, str.3) je opravdu vidět, jak šroubovákem páčit materiál. Problém je v tom, že jde o zcela nesprávný a nebezpečný postup. Šroubovák není určen k páčení. Správná technologie by byla ve stručnosti jako postupné odsekávání dlátem po tenkých vrstvách.
Také najdeme „Víčko polož na lišty podle obrázku (D) a tužkou naznač díry ve víčku tak, aby se vrut chytl do krajních lišt. Dírky do víčka vyvrtej slabším vrtákem a víčko připevni vruty nebo hřebíčky k bočním lištám. Prostřední lišta se musí volně pohybovat.“(1, str.2)
Na doprovodné ilustraci je vidět sklenice s kovovým víčkem. Správně by měl být použit důlčík, který vytvoří jamku a usnadní vrtání. Na kovovém víčku vrták bez předznačení snadno ujede.
Netvrdíme, že to tak nelze provést a leckdy v domácích podmínkách nemáme po ruce dláto. Na druhou stranu toto je pracovní sešit pro výuku. Je určen pro začátečníky a především děti.
Nespolehlivý experiment s kuličkou
Když přejdeme dále. Tak objevíme tento pracovní postup pro pokus měření tvrdosti dřeva: „Na připevněné dřevo umísti zhruba doprostřed ocelovou kuličku, do které udeř kladivem (viz obrázek). Kulička ti zanechá ve dřevě důlek o určitém průměru, který změř.“ (1, str.24)
Na první pohled to zní jako experiment, ale ve skutečnosti jde o zcela nespolehlivou metodu měření tvrdosti. Úder kladivem nikdy nebude stejně silný, takže výsledky budou pokaždé jiné. Co se tím vlastně naučíme?
Jako orientační nápad by experiment smysl měl, ale musel by být provedený jinak – tak, aby síla působila pokaždé stejně. Jinak jde spíš o náhodu než o měření.
Text k pokusu dodává: „Při střídání vzorků dřeva se snaž do kuličky udeřit vždy stejnou silou.“ (1, str.24) To je hezká rada, ale nerealizovatelná.
U jiného projektu: Samotný nápad dělat animaci ze série fotek je dobrý. Má smysl použít stativ i vhodný software. Jenže učebnice doporučuje k tomuto účelu PowerPoint. Ten je ale určený pro prezentace, ne pro stop-motion animaci ještě v případě, že tam budu vkládat fotky. Výsledek je tak spíš parodie na animaci než skutečná ukázka.
Od pracovního sešitu z roku 2022 bych čekal originální nápady. Jenže například zásobník na bonbony je jen recyklací DIY návodu, který na internetu koluje už přes deset let v desítkách variant a s miliony zhlédnutí. Autoři v podstatě jen převzali starý nápad, vytvořili ho, hezky ho nafotili a vložili do učebnice.
Pokud by šlo o jednotlivý článek s inspirací pro učitele, také by to neurazilo. Ale vydávat to jako pracovní sešit pod renomovaným nakladatelstvím a s autorským týmem plným titulů Ph.D.? To už je horší. Ani projekt lodičky na balónkový pohon není nijak nový. Není problém ji zakoupit v e-shopu.
Samotné převzetí známého nápadu by nebyl problém, kdyby učebnice přidala něco navíc – například informaci o časové náročnosti, úrovni obtížnosti nebo doporučení, zda aktivita vystačí na jednu či dvě vyučovací hodiny. Tudíž se zde prezentují již existující věci bez přidané hodnoty.
Kopie místo inovace
Celkový dojem z učebnice je jasný – graficky hezká, nápaditá, ale obsahově jako by autoři v některých pasážích zaspali dobu. Používat šroubovák místo dláta, měřit tvrdost kladívkem nebo doporučovat PowerPoint pro animace není jen úsměvné. Celé to pak doplnila osoba pro grafickou úpravu zřejmě, když do „Kapitola o prostorové představivosti a výrobě promítacího koutu“ je doplněna obrázkem promítačky na film.
Na některé strany se můžete tak podívat sami. Když kliknete prolistovat, tak se zrovna na ten první projekt můžete podívat. Můžete to tak posoudit i sami.
Cílem tohoto textu není jen kritizovat jednotlivé nedostatky, ale upozornit na to, že učebnice by měly procházet důslednější odbornou kontrolou. Jen tak se vyhneme tomu, aby se do škol dostávaly materiály, které sice vypadají pěkně, ale obsahově žákům ani učitelům nepřinášejí skutečnou hodnotu.
Zdroje:
(1) KROTKÝ, Jan; SOSNA, Tomáš; FADRHONC, Jan; VÁCOVÁ, Ingrid; MOTYČKOVÁ KARPÍŠKOVÁ, Pavla et al. Hravá technika 6: pracovní sešit pro 6. ročník ZŠ a víceletá gymnázia : v souladu s RVP ZV a novým pojetím technického vzdělávání. Praha: Taktik, 2022. ISBN 978-80-7563-419-1.