Článek
Sedím takhle v restauraci na obědě, když tu mi přijde SMS, tvářící se, že je z mojí banky. V SMS stálo toto: „?Vazeny kliente, z bezpecnostnich duvodu jsme zablokovali internetove transakce na Vasi karte. Pro doreseni Vas v nejblizsi době budeme kontaktovat.“ Otazník na začátku zprávy, proč mě nekontaktují hned, pomyslel jsem si. Zprávu jsem vyhodnotil jako nepovedený pokus o to, připravit mě na hovor s „bankéřem“, který ze mě určitě bude chtít vytáhnout nějaké informace ke kartě, takže jsem se zprávou nezabýval a dál si vychutnával oběd.
Hovor z banky byl reálný
Asi o hodinu později někdo volal. Z neznámého čísla. Aha, to bude ono, řekl jsem si, a hovor přijal. Nejdříve klasická otázka, zda operátorka mluví s panem XY a následně to přišlo. „Na vašem účtu jsme zaznamenali různé zahraniční transakce. Všechny ve stovkách a tisících dolarů. Prováděl jste je?“ Pochopitelně, že neprováděl a během hovoru jsem čekal, kdy přijde informace typu „Naštěstí jsme na to přišli a kartu jsme zablokovali. Jen mi pro kontrolu řekněte číslo karty a kód CVV“. Jenže nic takového nepřišlo.
Pokoušely se o mě mdloby
Vlastně ano, ale ne tak úplně. Operátorka mi totiž skutečně řekla, že kartu zablokovali, ale žádné číslo karty nechtěla. Naopak, sdělila mi, že novou kartu pošle na adresu mého bydliště a správně mi ji nadiktovala. V tu chvíli jsem začal být nervózní. Operátorka mi ještě sdělila, že mi pošle do mailu nějaký formulář, to už se ale o mě pokoušely mdloby.
Z účtu „zmizely“ tisíce dolarů
Hned po skončení hovoru jsem se přihlásil do internetového bankovnictví a krve by se ve mně nedořezal. Velké množství karetních transakcí ve stovkách a tisících dolarů ve prospěch „Facebooku“. Všechny platby byly provedeny během pár hodin, a byly tak v blokaci banky. Naštěstí. Platby pochopitelně podle návodu banky reklamuji a věřím, že peníze dostanu zpět. Kdyby ale banka nezasáhla, peníze by pravděpodobně odešly.
Sofistikovaný podvod
Co se stalo? Údajně jde o nový, a poměrně sofistikovaný, způsob, jak vám mohou z účtu zmizet peníze. Hackeři se dostanou do nějaké aplikace nebo e-shopu, kde máte spárovanou svoji kartu. U mě to byla pravděpodobně aplikace, kterou platím za parkování. Údaje o kartě potom hackeři použijí v nastrčeném e-shopu, nebo nějaké jiné, pro tyto účely vytvořené aplikaci. Zadávají platby do tisíce dolarů a zadávají je v rychlém sledu po sobě. Během hodiny vám tak může z účtu odejít klidně i deset plateb.
Řešení? Nevím. Opravdu nevím. Snad jedině virtuální jednorázová karta u Revolutu a zablokování veškerých internetových plateb na bankovní kartě. V případě potřeby lze platbu vždy jednorázově povolit. Každopádně, tahle zkušenost mě hodně poučila a na svět kyberzločinu začnu nahlížet úplně jinak. Tak, že podvodníci investují do sofistikovaných podvodů velké prostředky a začínají cílit i na „uvědomělé“, nikoliv pouze na starší generaci, která mnohdy laciným trikům uvěřila. Jde do tuhého a bude to asi lítý boj…