Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Nekupujte diesel s dojezdem 1000 km. Kupte si elektro s polovičním dojezdem a vyšší cenovkou

Foto: Pisalek 00

Diesel nebo elektro?

Titulek článku je pochopitelně ironie. Podle mě totiž neexistuje jediný ekonomický argument, který by v současné chvíli nákup elektromobilu obhájil. A ekologie? I ta je dle mého názoru diskutabilní.

Článek

Ekonomická stránka nákupu elektromobilu: Proč se zatím nevyplácí

Elektromobily dnes nabízejí ekologické a technologické výhody, přesto se stále ve většině případů nejedná o ekonomicky výhodnou volbu. Například Tesla Model 3 ve verzi Long Range, která nabízí dojezd kolem 700 km, stojí 1.125.000,-Kč korun. Maximální rychlost tohoto modelu je 201 km/h a zrychlení z nuly na 100 za 5,2 sekundy. Naproti tomu Škoda Octavia 2.0 TDI s dieselovým motorem, s dojezdem cca 1000 km na jednu nádrž, začíná na ceně 899.900,- Kč včetně DPH. Tento model má spotřebu 4,9 litrů na 100 km, maximální rychlost je 219 km/h a zrychlení z nuly na 100 zvládne za 8,5 sekundy. Rozdíl v ceně obou modelů je přibližně 200 tisíc korun, což není zrovna málo.

Zásadním kritériem je ekonomika nákupu a provozu

Pokud vezmeme v úvahu, že náklady na provoz elektromobilu nejsou při veřejném dobíjení výrazně nižší, jak se běžně prezentuje, je v současné době ekonomická výhoda dieselu pro drtivou většinu řidičů zcela zásadní.

Dotace pro elektromobily: nedosažitelné pro každého

Někdo může namítnout, že dvousettisícový rozdíl v ceně vyřeší dotace. Ty ale nejsou pro každého. Dotace na elektromobily v České republice nejsou plošné a byly určeny především pro firmy. Ano, byly. V současné době jsou již vyčerpané To znamená, že běžný spotřebitel se k finanční podpoře nákupu elektromobilu zpravidla nedostane. Není proto fér tuto nerovnou výhodu do porovnání započítávat. To bychom potom mohli brát v potaz třeba i situaci, kdy mladá rodina dostala Octavii od rodičů jako svatební dar, a byla tedy zcela zdarma. Nesmysl, že? Porovnávejme tedy ceníkové ceny bez dotací a dalších pobídek.

Dobíjení elektromobilu a náklady na energii

Dalším faktorem je cena dobíjení na veřejných stanicích. Cena na rychlodobíjecích stanicích je dnes často kolem 10 Kč za kWh. K tomu je potřeba připočíst minutový poplatek, nebo paušální poplatek. Tam se ceny liší podle dodavatele. Při průměrné spotřebě 20 kWh na 100 km je tedy cena za 100 km dojezdu přibližně 200 Kč, což je srovnatelné s cenou nafty. K tomu je třeba připočíst, že i rychlodobíjení je v porovnání s tankováním pomalejší, a navíc přináší určité opotřebení baterie, čímž se snižuje její dlouhodobá kapacita. Dobíjet by se navíc mělo na 80 procent kapacity baterie, přičemž automobilky uvádějí dojezd při dobití na 100 procent baterie. Trochu hra s čísly, ale budiž…

Diesel je ekonomicky výhodnější

Naftový motor v Škodě Octavia 2.0 TDI při dálniční jízdě obvykle dosahuje spotřeby kolem 5 litrů nafty na 100 km, což při ceně 35 Kč za litr nafty vychází přibližně na 175 Kč na 100 km. A to je ekonomicky srovnatelné, mnohdy dokonce výhodnější, než provoz elektromobilu při dobíjení na veřejné síti.

Rychlostní limity a spotřeba

U dieselových motorů je spotřeba paliva při dálničních rychlostech kolem 130 km/h relativně stabilní a nízká. Například dieselová Octavia může dosáhnout spotřeby kolem 5,0 l na 100 km na dálnici, což zajišťuje vysoký dojezd i na delší trasy. U elektromobilů je spotřeba výrazně ovlivněna rychlostí – například Tesla Model 3 dosáhne při dálniční rychlosti kolem 130 km/h spotřeby přes 20 kWh/100 km, což snižuje reálný dojezd na méně než 300 km. To vyžaduje časté zastávky k dobíjení, což se pro mnoho řidičů stává nepohodlným, zejména na delších cestách.

Zůstatková hodnota po třech letech

Tady má Tesla navrch. Nejlevnější tříletou Octavii s motorem 2,0 TDI 110 kW a nájezdem 87.000 kilometrů jsme na webu našli za 430 tisíc korun. Stejně stará Tesla Model 3 s nájezdem 79.000 kilometrů byla na webu nejméně za 720 tisíc korun. Zůstatková hodnota pro toho, kdo auto koupil jako nové, tedy jednoznačně ve prospěch Tesly. Při nákupu ojetiny však opět bude vítězit dieselová škodovka.

Diesel nebo elektro?

S ohledem na vyšší pořizovací cenu, omezený dojezd a náklady na dobíjení zatím elektromobily zůstávají pro většinu spotřebitelů dražší alternativou. Dieselová auta jako třeba zmíněná Škoda Octavia nabízejí větší ekonomickou stabilitu a delší dojezd, což činí diesel i v dnešní době stále atraktivnější volbou pro ty, kteří hledí především na ekonomiku provozu.

Anketa

Zajímá vás při nákupu vozu spíše ekonomika nákupu a provozu, nebo preferujete lokální bezemisnost a moderní technologie?
Ekonomika je pro mě rozhodující. Emise neřeším
75 %
Klidně zaplatím více, když budu lokálně bezemisní
25 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 28 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz