Hlavní obsah
Internet a technologie

Rozhovor s tvůrcem aplikace, která přinutí obchodníky chovat se udržitelně

Foto: pixabay.com

Aplikace, která může nasměrovat naši společnost k udržitelnému chování při nákupech a motivovat k němu i obchodníky. Právě tu nyní dokončuje tým programátora Johana Bartoška.

Článek

S Johanem se známe už delší dobu, setkali jsme se u mnoha projektů neziskových organizací, ve kterých se oba angažujeme. Nyní se věnoval velkému projektu, který může zcela změnit přístup k nakupování, a já mám velkou radost, že si Johan udělal čas na rozhovor.

Ahoj Johane, přejdeme rovnou k věci. Můžeš nám o aplikaci, kterou právě s dalšími dobrovolníky vyvíjíš, něco říci?

Moc rád. Jak víš, hodně se angažuji v ochraně klimatu. Pracoval jsem na různých projektech, ale stále mi chybělo něco, co přiměje chovat se udržitelně celou společnost. A začal jsem přemýšlet, co s tím. A pak jsem dostal nápad na vytvoření aplikace, která by podporovala udržitelné chování při činnosti, kterou vykonává denně každý z nás. Při nakupování.

Jak ta aplikace tedy funguje?

Z hlediska jejího vývoje je to hodně rozsáhlá záležitost, kterou asi nebudeme čtenáře zatěžovat. Ale z uživatelského hlediska je velice jednoduchá. Na počátku byl záměr, že uživatel si ji stáhne do mobilu. A až bude nakupovat, naskenuje si výrobek, který chce koupit. Aplikace mu řekne, zda výrobek prošel přísnými kritérii na udržitelnost. Co se za tím skrývá? U všech firem, které u nás prodávají velké množství výrobků, jsme si ověřili, jak dbají při výrobě, ale i při své veřejné prezentaci, na udržitelnost. Tam nepatří jen ekologické chování, ale i další kritéria důležitá pro udržitelnou budoucnost, např. jak podporují diverzitu, bojují proti diskriminaci, jaký zaujímají postoj k dezinformacím a celkově k ochraně liberální demokracie. Později nás napadlo, že bychom měli provést certifikaci i samotného obchodníka, kde chce uživatel nakupovat. Sbírali jsme tedy data, aby databáze pro naši aplikaci byla co nejrozsáhlejší. Mezitím přicházely nové a nové nápady, takže v současné době je aplikace navržena tak, že vy do ní zadáte svůj záměr nakupovat a aplikace vás přímo navede do řetězce, který se chová nejudržitelněji. Poté vás aplikace sama dovede k těm výrobkům, které plní naše kritéria.

Přiznám se, trochu jsem se v tom ztratil. Dokážeš to popsat tak, aby bylo čtenářovi hned jasné, jak to bude fungovat?

Velmi podobně jako navigace. Uživatel chce nakupovat, aplikace ho dovede do udržitelného obchodu a v jednotlivých odděleních (ovoce, zelenina, mléčné výrobky, cukroviny, drogerie atd.) jej nasměruje k výrobkům, které splňují nejpřísnější kritéria udržitelnosti.

Říkáš, že jste prověřili důležité výrobce a obchodníky. Jak to je ale s produkty těch, které jste neprověřili?

Takovým obchodníkům a produktům doporučujeme se prozatím vyhnout. Ostatně, naše aplikace vás k nim ani nezavede. Každý výrobce a obchodník se nám ale může přihlásit a nechat se certifikovat. Kdo nemá, pokud jde o udržitelnost, co skrývat, nemá se čeho bát, získá certifikát a bude do naší aplikace zařazen. Přijde to na zanedbatelnou částku v řádu jednotek tisíc.

Za vývojem aplikace se skrývá spousta každodenní práce. Jak svou činnost financujete?

Protože nechceme, aby ve chvíli, kdy aplikace bude spuštěna, byl mediální prostor zavalen dezinformacemi typu „tohle se platí z našich daní“, snažíme se projekt ufinancovat z evropských fondů a z dotačních programů ministerstev informatiky, životního prostředí, zemědělství a průmyslu a obchodu.

Posuňme se tedy v čase. Aplikace bude existovat, mnozí lidé si ji jistě rádi stáhnou. Ale jak chceš zajistit, aby to skutečně mělo celospolečenský dopad?

Z uskutečněných nákupů získáme cenná data. Ve spolupráci se státními orgány tak můžeme přijít se systémem, který bude odměňovat lidi, kteří nakupují udržitelně. Úlevy na daních, přednostní služby státní správy, zvýhodnění při ucházení o zaměstnání ve státních službách i u smluvních odpovědných firem. U koncového zákazníka tak půjde výhradně o pozitivní motivaci. Pokud jde o výrobce a obchodníky, tam vše funguje jaksi samo sebou. Neudržitelné chování má za následek, že lidi nebudou produkty od takových firem kupovat. Odpovědné chování je naopak odměněno tím, že naše aplikace zákazníka dovede přímo k produktům odpovědných firem. Získaná data pak ale půjdou využít i tak, aby vznikl ze strany státních orgánů tlak na ty obchodníky a výrobce, kteří v udržitelnosti zaostávají. V krajním případě by pak mohli přijít o živnostenské oprávnění.

Já ti moc děkuji za rozhovor a přeji, ať se celou aplikaci podaří dotáhnout do zdárného konce.

Také děkuji. Omlouvám se, že zatím nemohu dát konkrétnější informace, ale mohu slíbit, že až bude aplikace připravena ke spuštění, rozhodně se o ní všichni dozvědí.

Odkazy:

Již dnes existuje spousta aplikací zaměřených na udržitelnost v konkrétních oborech:

Příkladem může být i aplikace motivující ke kompostování:

Aplikace „Digitální štítek“ motivující k udržitelnému chování při péči o oděvy:

Diplomová práce zaměřená na management udržitelnosti:

Existují webináře, které učí firmy chovat se udržitelně:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz