Hlavní obsah

Jak podporuje váš zaměstnavatel diverzitu na pracovištích? Vyplňte anketu

Foto: pixabay.com

Přestože se diverzita stále častěji stává významnou prioritou organizací sdružujících nejrůznější kolektivy, stále je před naší společností ještě spousta práce, aby šlo o naprostou samozřejmost.

Článek

Dnes začnu ukázkou dotazníku, který v příštích dnech zašleme vybraným soukromým firmám. A poté napíšu důvody, které nás k tomu vedly a co si od toho slibujeme. A zároveň bych vás chtěl poprosit o vyplnění ankety na konci článku.

Foto: Pokrokový euroobčan

Je jisté, že se v minulých letech díky programům Evropské unie a obětavé práci předních neziskových organizací udělala na poli diverzity spousta práce. Pochvalu si zaslouží naše média, které se v tomto případě stávají skutečným hlídacím psem demokracie a starají se o to, aby toto téma ani na chvíli nezmizelo z veřejné debaty. Velkého úspěchu bylo dosaženo i ve vysokoškolském vzdělávání. Univerzity už před lety poznaly, že barevnost a různorodost studentstva je základním předpokladem pro vytvoření prostředí, ze kterého budou do pracovního života vycházet absolventi se zcela jinými prioritami a návyky, než má současná konzervatismem ovlivněná pracovní třída.

A zde se dostávám k hlavnímu tématu článku. Že se prostředí na českých pracovištích v budoucnu změní, to už můžeme brát jako nezvratný vývoj. Každý kolektiv bude přívětivý pro osoby všech sexuálních orientací, které se tak nebudou muset bát dávat v pracovním týmu najevo své preference, nebudou muset skrývat svou skutečnou genderovou identitu a nebudou svázány ani zastaralými konvenčními pravidly oblékání.

Problémem je právě ono slovo „v budoucnu“. Svět jde dopředu historicky nevídanou rychlostí a domnívám se, že nemáme časový prostor k tomu, aby nám vyspělý svět ujížděl i v tomto směru. Proto je třeba klást na zaměstnavatele nároky už v současné době. Pokud jde o státní zaměstnance či zaměstnance neziskových organizací, tam si veřejný sektor dokáže ohlídat, jakým způsobem skládá týmy, jaká atmosféra na pracovištích vládne a dokáže efektivně pracovat s nositeli xenofobního, nenávistného či prostě jen hloupého myšlení.

Kde však zásadně zaostáváme, to jsou pracoviště v soukromém sektoru, zejména na poli průmyslu a živnostenských oborů. Existují firmy, které už přijaly cíle diverzity jako svou prioritu a můžeme dokonce říci, že jsou ve své cestě mnohdy ještě dál než veřejný sektor. Podporují festival Prague Pride, mnohé vysílají své zaměstnance přímo na pochod a vybavují je transparenty s firemními logy.

Pak ale existují firmy, které nechávají podobná témata zcela netečnými. Osoby s menšinovou sexuální orientací v nich nemají prostor pro svou seberealizaci a podniky samotné se zříkají jakékoli odpovědnosti za liberální vývoj společnosti.

Abychom s takovými firmami mohli pracovat a dát jim prostor pro nápravu, musíme je nejprve identifikovat. A právě to je cílem dotazníku, který si můžete výše prohlédnout a níže dokonce vyplnit. Tato anketa nám pomůže zachytit podniky, které diverzitě doposud nepřikládají význam a my jim tak budeme moci pomoci.

Cílem tohoto dotazníku není někoho šikanovat či postihovat, ale naopak zjistit, jaký servis od nás budou firmy potřebovat, aby mohly poskytnout každému dosud diskriminovanému zaměstnanci harmonické prostředí, kde najde podporu pro svou jinakost.

Anketa

Provádí vaše firma školení zaměřená na toleranci a diverzitu?
Ano
30 %
Ne
70 %
Celkem hlasovalo 10 čtenářů.

Anketa

Připojil se váš zaměstnavatel k měsíci hrdosti LGBT+?
Ano
30 %
Ne
70 %
Celkem hlasovalo 10 čtenářů.

Anketa

Používala firma vašeho zaměstnavatele v červnu 2025 na sociálních sítích logo v duhových barvách?
Ano
40 %
Ne
60 %
Celkem hlasovalo 10 čtenářů.

Anketa

Zúčastnili ze zaměstnanci vaší firmy pochodu Prague Pride 2025?
Ano
40 %
Ne
60 %
Celkem hlasovalo 10 čtenářů.

Mé starší články o diverzitě:

Další články o diskriminaci LGBT:

Existují i vědecké práce věnující se diskriminaci sexuálních menšin:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz