Článek
Je to snad záměr pro snížení dopravní nehodovosti z důvodu stárnoucí populace? Data však ukazují, že tito senioři se podílí na nehodovosti malým procentem. Proč se tento návrh nevztahuje pouze na ty řidiče, kteří způsobili dopravní nehodu?
Statistiky nehodovosti řidičů nad 70 let v České republice ukazují, že tato věková skupina není zdaleka nejrizikovější, ale přesto vykazuje specifické charakteristiky. Podle dat Policie ČR a dalších zdrojů (např. Besip) jsou starší řidiči obecně opatrnější a jezdí méně riskantně, což se projevuje nižším podílem na závažných nehodách způsobených rychlou jízdou nebo alkoholem. Na druhou stranu mohou být více ohroženi kvůli snížené fyzické kondici, pomalejším reakcím nebo zdravotním problémům.
Podíl na nehodovosti: Řidiči nad 70 let tvoří relativně malou část všech účastníků nehod. V roce 2022 se podíleli na cca 5–7 % všech nehod.
Typické příčiny nehod: U starších řidičů jsou častější nehody způsobené nesprávným odbočováním, nedáním přednosti v jízdě nebo špatným odhadem vzdálenosti a rychlosti.
Závažnost nehod: I když starší řidiči nezpůsobují tolik nehod, následky mohou být závažnější, protože jsou fyzicky zranitelnější.
Zdravotní prohlídky: V ČR jsou řidiči nad 65 let povinni podstupovat pravidelné zdravotní prohlídky každé 2 roky, což pomáhá snižovat rizika spojená s věkem. Zdravotní prohlídky řidičů seniorů: věková hranice se má zvednout na 70 let. Pokud chcete řídit auto ve vyšším věku, musíte absolvovat povinné zdravotní prohlídky. Řidiči chodí na první z nich v 65 letech, další je čeká v 68 letech a pak každé dva roky.
Srovnání s jinými věkovými skupinami:
Nejrizikovější skupinou z hlediska nehodovosti jsou mladí řidiči (18–24 let), kteří často jezdí rychle a riskantně.
Řidiči nad 70 let jsou naopak považováni za opatrnější, ale mohou mít problémy s adaptací na moderní dopravní situace.