Článek
V pondělí se konala celorepubliková odborová stávka, které se kromě soukromých firem jako Škodovka či Třinecké železárny zúčastnilo také kolem 74% škol.
Z nějakého důvodu se neustále mluví pouze o školské stávce, a to jen jako o stávce učitelů. Že stávkují statisíce jiných lidí, to je v pohodě, ti můžou. Ale jak si mohou dovolit stávkovat učitelé? A důvody ke stávce, které politici, běžní lidé nebo média podávají, jsou absolutně zcestné.
Každý jim závidí plat, který nemají
Platy, platy, platy. Samozřejmě platy. Platy učitelů. O nic jiného nejde, to je jasné. Mají zákonem garantovaných 130 % průměrného platu. Přesto si furt stěžují.
To, že se oněch 130 % počítá z průměru před dvěma lety, takže ve výsledku je průměrný plat učitele asi 113 % aktuální průměrné mzdy, je teď vedlejší.
To, že ani na tento průměr většina učitelů nedosáhne, protože se toto zvyšování nepropsalo do nárokových tabulkových platů, rovněž.
A o tom, že zvýšení platů jde do nadtarifu, tedy nenárokové složky, z níž se nově platí např. nemocenské dávky a také se z nich doplňují úvazky pro nepedagogické pracovníky, neboť za almužnu, kterou by jim správně školy měly nabízet, je těžké sehnat školníka, uklízečku či kuchařku.
Ačkoli se o odměňování učitelů neustále hovoří a kdekdo jim závidí platy, které nemají, o učitelské peníze při této stávce nešlo.
Vyčítají jim, že stávkují za něco, za co nestávkují
O co těm učitelům vlastně jde? Proč si berou naše děti za rukojmí, jak se vyjádřil minisrt Bek?
Vláda v rámci svého úsporného balíčku přišla s několika opatřeními, které mají potenciál skutečně tvrdě dopadnout na kvalitu českého vzdělávání. Uveďme si 2 hlavní okruhy problémů:
1) Snížení tzv. PHmax
PHmax je maximální počet odučených hodin, na který škola obdrží peníze. Přestane dělení tříd na matematiku nebo jazyky? Skončí inovativní předměty, kde se řeší třeba mediální výchova nebo finanční gramotnost?
Končí plány koncepce Škola 2030+, která klade důraz na individuální zapojení každého žáka v menších třídách? Ve 30 žácích se nedá pracovat individuálně či inovativně. Končí tandemová výuka, další z priorit předchozích ministrů? Zůstanou vůbec nějací asistenti pedagoga?
2) Financování nepedagogických pracovníků.
Bude mít kdo uklízet? Bude mít kdo vařit obědy? Platy v těchto profesích jsou tak nízké, že se musí financovat z tzv. mrtvých duší, což jsou neobsazené pozice. Tedy méně zaměstnanců musí pracovat za více, aby bylo možné je zaplatit. A těmto zaměstnancům opravdu ministr neplánuje přidávat, naopak jim chce ubrat a ještě snížit jejich počty, aby tyto tzv. mrtvé duše eliminoval. A tím udělá z práce uklízečky či kuchařky ve škole v podstatě dřinu za almužnu pod úrovní minimální mzdy.
A co je nejhorší - ministr Bek se v poslední době, místo aby se zastával učitelů, pustil do dezinformačního rámování učitelských požadavků, aby z toho vyšli jako sobci, co jim jde jen o prachy. Dezinformátor by neměl mít ministrem školství. Jak mají potom učitelé děti vést k práci s informacemi?
Demonstraci učitelům ukradli antisystémoví dezinformátoři
A pak přišlo pondělí, stávka a demonstrace v Praze. A další rána pro učitele. Nejen, že se stala přehlídkou antisystémových stran od Šlachtovy Přísahy, přes komunisty, až po proruského sociálního demokrata Zaorálka, ale na pódiu se objevil mj. známý protivládní dezinformátor, který si říká Vidlák. Můžeme ho znát z proruských demonstrací Jindřicha Rajchla. Proti jeho přítomnosti na pódiu se pedagogové v zastoupení Učitelské platformy jasně vymezili, což se ale ke spoustě lidí nedostane a Vidlák pro ně zůstane mluvčím demonstrujících odborářů, tedy i učitelů.
Nejen, že tedy učitelům každý závidí neexistující platy a vyčítá vylhané důvody pro stávku, ještě jsou na konci hozeni do jednoho pytle s antisystémovými demonstranty. Prostě univerzální otloukánci.