Článek
Po letech už je to nejhorší nejspíše za námi (ťuk ťuk na dřevo) a mnohé firmy po celém světě se snaží znovu nastolit model práce na pracovišti a home office zkrátit nebo zrušit.
Ačkoli pro některé zaměstnance znamenala práce z domova větší flexibilitu a desítky ušetřených minut a peníze za dopravu do práce, pro zaměstnavatele to nebylo ono - firmy ztratily detailní přehled nad zaměstnanci, často se zhoršila firemní kultura a týmová soudržnost a osobní kontakt. Proto chtějí především zahraniční firmy nahnat zaměstnance zpátky do kanceláří. A mnoho z nich se o to už pokusilo.
Proč home office firmy nemají rády?
Práce v open space má spoustu výhod pro firmu - jedna z nich je to, že o sobě všichni ví, vidí si do monitorů a zaměstnanci mají méně prostoru pro lelkování a více se věnují práci. Česká poradenská firma Moore Czech republic ve své interní analýze zjistila, že zaměstnanci první měsíc na home office pracovali o 10% méně a další měsíce i o 30% méně. A to už je pro firmu velký problém - platí lidem 100% výplaty, ale na home office dostávají jen 70% odevzdané práce.
Samozřejmě existují i další důvody, proč firmy chtějí lidi zpátky v kancelářích - například to, že zbytečně platí za kanceláře a jejich vytápění. Některé firmy se to pokusily vyřešit tak, že umožňují volitelný hybridní pracovní režim.
Hybridní pracovní režim
Spousta firem zvolila cestu flexibilního přístupu, kdy má zaměstnanec možnost pracovat z domova, ale část pracovní doby musí být v kanceláři v předem stanovené dny. Nejčastěji to bývají dny, kdy je v kancelářích celý pracovní tým nebo oddělení, aby se podpořil firemní duch a soudržnost v týmu. Takový model zkusil například Google a Microsoft. Je to na jednu stranu velká volnost pro zaměstnance a na druhé straně povinnosti, které tmelí tým.
Tímto modelem ale někteří zaměstnanci přicházejí o své trvalé pracovní místo v kanceláři, které se stává plovoucí volné místo, ke kterému si může sednout, kdokoliv si jej první rezervuje. To umožnilo firmám zmenšit kanceláře, protože se na méně plovoucích místech během týdne vystřídá více pracovníků, kteří většinu pracovní doby pracují z domova a trvalé místo se stolem, židlí a monitorem nepotřebují.
Firmy tak samozřejmě šetří i na nákladech na vytápění, elektřinu, klimatizaci, vodu, toaletní potřeby, atp. I pro firmu je tento hybridní model výhodný, jen musí manažeři udržet svůj tým ve fungujícím stavu.
Plný návrat do kanceláří
Jiné firmy jako Apple, JP Morgan, Goldmann Sachs zase věří, že potřebují lidi v kancelářích - zaprvé z nich dostanou více práce a má to podle nich i další pozitivní jevy. Fyzická přítomnost v kancelářích podle jejich uvažování je klíčová pro kreativitu, mentoring juniorních lidí a budování silné firemní a obecně společenské kultury.
Co zcela jistě je pravdou, je to, že juniornější kolegové nebo noví zaměstnanci výrazně rychleji zapadnou do týmu a rostou v případě, že se jim někdo věnuje - to se moc nestává na home office, ale v kanceláři ano. Tam stačí přejet židlí z jednoho místa na druhé a zeptat se zkušenějšího kolegy, nebo jen nasávat informace, které se v týmu v kanceláři řeší. A to nemluvě o tom, že tak daleko lépe proudí informace o firmě - nejen ty kuchyňkové, ale i ty oficiální.
Samozřejmě taky hodně záleží na pracovní pozici. Taková uklízečka na home office … ta moc práce neodvede.
Budoucnost?
Není lehké odhadnout, co nás čeká, ale tlak na výkon je u velkých zahraničních firem znát - mají vize a cíle, které je táhnou a samozřejmě i akcionáře, kteří je tlačí k výkonu. Nejspíše nás čeká utahování opasků a návrat do kanceláří na co nejdelší dobu, kam až to půjde bez výrazného odporu zaměstnanců, kteří by mohli hrozit výpovědí, obzvláště ti, kdo moc dobře ví, že svou práci snadno nabídnou v jiné firmě za lepších podmínek a třeba i většího procenta home officů. To je nebezpečné třeba u programátorů, kterých je na trhu málo a AI je ještě nenahradí.
Firmy už vymýšlejí důvody proč home office omezovat, ale vždy to bude souboj:
- úspor času, protože nemusí dojíždět,
- úspor peněz za benzín, taxi, vlaky, nebo MHD protože nemusí dojíždět,
- pracovat můžete pohodlně doma a uvařit si oběd, kdy chcete,
- doma můžete pracovat klidně jenom v pyžamu a ušetřit čas za makeup, žehlení oblečení, hygienu (tu neomezujte moc), atp.
- doma máte klid na práci,
- když vám onemocní dítě, můžete ho hlídat doma a pracovat v jednom atp.
- flexibilně si určujete, kdy začnete a skončíte
To vše je čas, kterého si zaměstnanci moc váží a uvědomují si, že home office je pro ně úspora klidně i 2 hodin denně na přípravu a dopravu do práce a z práce.
Na druhou stranu firmy vytahují protiargumenty, které vyzdvihují výhody práce v kancelářích:
- Posiluje to týmovou spolupráci, protože při osobním setkávání je dynamika interakcí mezi lidmi velmi vysoká, dost se mluví, vymýšlí, nápady létají vzduchem,
- Buduje to firemní kulturu, kterou při home office těžko posílíte a na jednoročním teambuildingu už to nedoženete. Lidé se více poznají v kanceláři a ne na videohovorech.
- Podporuje to kreativitu a inovace - typicky při brainstormingu, kdy se při hledání řešení lidé navzájem challengují.
- Vzdělávání a rozvoj týmu se také dělá lépe v kanceláři, kde si rychleji předáváte znalosti a to nejen mezi podřízenými, ale i kolegy pracujícími na stejném projektu.
Některé velké firmy se k tomu postavily jasně. Apple zdůrazňuje, že inovace a týmová dynamika jsou v kancelářích nenahraditelné. Banka Goldmann Sachs otevřeně kritizuje home office a říká, že kancelář je místem, kde se buduje kultura a důvěra. A Google s Microsoftem zatím zvolily cestu hybridního přístupu a nechávají na lidech, jak si práci rozvrhnou a kde ji odvedou, ale povinně se musí některé dny scházet celé týmy v kancelářích.
Snad si home office uhájíme, ale nebude to snadné.