Článek
Poslední rozloučení s baletní Kyticí
Šest let na scéně, desítky vyprodaných večerů a tisíce diváků. Baletní Kytice, adaptace klasické sbírky Karla Jaromíra Erbena, se chystá na své rozloučení. Inscenace v choreografii Petra Zusky a s původní hudbou Ondřeje Brouska patří mezi nejúspěšnější projekty Pražského komorního baletu. Od své premiéry v roce 2019 si získala srdce publika i přízeň kritiků – a teď míří ke své poslední repríze.
„Erbenova sbírka balad Kytice je poklad české poezie – je plná lyriky, melancholie, ale i temnoty,“ říká choreograf Petr Zuska. Jeho taneční divadlo se podle něj opírá o symboliku a propojení jednotlivých básní motivem viny, trestu a vykoupení. Inscenace čerpá inspiraci ze sedmi až deseti balad, ale nejde o jejich doslovné převyprávění – důraz je kladen na atmosféru, symboliku a jejich vzájemné propojení.
Inscenace získala několik prestižních ocenění. Vedle Ceny Thálie pro Dominika Vodičku obdržel Petr Zuska cenu za nejlepší choreografii, Ondřej Brousek čestné uznání za původní hudbu a Jan Dušek čestné uznání za výtvarné řešení v rámci celostátní přehlídky Balet 2019.
Návrat, který uzavírá jednu životní etapu
Dominik Vodička se kvůli derniéře vrací na scénu po několikaleté pauze. „Když přišla nabídka znovu se ujmout hlavní role v Kytici, na chvíli jsem oněměl. Moje první reakce byla rezolutní – ne, teď to nejde, tohle už mám za sebou. Ale pak jsem si uvědomil, že jsem nikdy neměl možnost se s tou rolí rozloučit,“ přiznává tanečník. „Tahle inscenace pro mě znamená víc než jen roli – je to uzavření jedné etapy, příležitost poděkovat a ohlédnout se.“
S choreografem Petrem Zuskou spolupracoval právě při vzniku Kytice, která se stala zásadní událostí v jeho kariéře. Rok 2019 byl pro něj navíc přelomový i díky vítězství ve StarDance spolu s Veronikou Khek Kubařovou. „Návrat ke Kytici vnímám jako uzavření jedné éry – nejen konkrétní role, ale i části mého působení na divadelních prknech. Beru to jako příležitost poděkovat, ohlédnout se a s pokorou uzavřít cestu, která pro mě měla obrovský význam. Ne protože bych končil s tancem, ale protože některé kapitoly si zaslouží svůj vlastní, silný a pravdivý závěr.“

Dominik Vodička ve scéně z baletní adaptace Erbenovy Kytice, za niž získal v roce 2019 prestižní Cenu Thálie.
„Dominik Vodička stál u zrodu Kytice a jeho návrat po letech vnímáme jako symbolické a důstojné završení cesty této výjimečné inscenace,“ říká ředitelka Pražského komorního baletu Ladislava Dunovská Jandová. „Kytice patří k nejvýraznějším titulům našeho repertoáru – získala řadu ocenění a oslovila tisíce diváků. Věřím, že 25. května nás čeká večer plný emocí a silných uměleckých momentů.“

Pražský komorní balet při premiéře inscenace Kytice v roce 2019. Inscenace se brzy zařadila mezi nejúspěšnější tituly souboru.