Článek
Pražský komorní balet založil v roce 1975 choreograf Pavel Šmok. Za půl století se stal jednou z nejznámějších tanečních značek u nás. Jeho tanečníci získávali prestižní Ceny Thálie, soubor vystupoval v zahraničí a vozil kvalitní představení i do menších měst, kde jinak balet neuvidíte.
„Jsme srovnatelní s baletními soubory velkých divadel, ale dostáváme zlomek jejich podpory,“ říká ředitelka souboru Ladislava Dunovská Jandová. Veřejné financování pokrývá jen čtvrtinu celkového rozpočtu, zbytek si soubor musí zajistit sám.

Kytice v Divadle na Vinohradech, poslední představení PKB, 25. května 2025. Foto Martin Divíšek
Sláva bez peněz
Přitom soubor v posledních letech slavil jeden úspěch za druhým. Inscenace Petra Zusky Kytice byla oceněna jako nejlepší představení roku 2019, La Strada choreografa Jiřího Bubeníčka sklidila bouřlivé ovace. Tanečníci jako Dominik Vodička získávali Ceny Thálie. Uměleckým patronem je dokonce světoznámý choreograf Jiří Kylián.
Jenže ani to nestačilo. Letos dostal Pražský komorní balet od Ministerstva kultury nejnižší podporu za posledních několik let.

Emoce, potlesk vestoje a vyprodané hlediště. Představením Kytice v Divadle na Vinohradech se Pražský komorní balet 25. května 2025 loučil s publikem. Foto Martin Divíšek
Dvacet lidí bez práce
Výsledek? Od června přijde o práci dvacítka profesionálů – tanečníci, choreografové, technici. Zruší se desítky představení, které měly bavit diváky po celé republice. Regionální publikum teď přijde o jednu z mála příležitostí vidět kvalitní současný tanec.
„Po pečlivém zvážení jsme byli nuceni činnost pozastavit. Věříme ale, že najdeme řešení a vrátíme se,“ dodává ředitelka.
Poslední pokus o záchranu
Soubor se nevzdává. Spustil petici Jsme pro zachování Pražského komorního baletu, kterou můžou zájemci podepsat v Divadle na Vinohradech, v Městské knihovně v Praze nebo v Domě tanečního umění v Braníku. Možná pomůže, možná ne. Jisté je jedno – bez změny v přístupu k financování kultury se podobné příběhy budou opakovat.
Pražský komorní balet tak končí stejně, jako začínal – s velkými ambicemi, ale malým rozpočtem. Jen tentokrát se ukázalo, že to nestačí.

Dominik Vodička, představitel hlavní role v Kytici, a Ondřej Brousek, autor původní hudby k inscenaci, 25. května 2025 v Divadle na Vinohradech – při posledním uvedení tohoto výjimečného díla. Foto Martin Divíšek