Hlavní obsah
Internet a technologie

Jak vytvořit skvělý web

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Přemek Kubák

Tvorba webových stránek

Váháte, jestli si nechat vytvořit web za peníze, nebo jestli si ho naklikat sami zdarma? Povíme vám, v čem se liší způsoby tvorby webu a pro koho jsou jednotlivá řešení vhodná.

Článek

Existují 4 základní způsoby, jak vytvořit webové stránky.

1. Tvorba webových stránek svépomocí

Jak se to dělá

Pokud se rozhodnete, že si chcete web vytvořit sami, máte v dnešní době celou řadu možností, jak to udělat. Existují tvořící služby, na kterých si vyberete design a můžete mít web za pár minut hotový. Tedy pokud se bavíme o jednoduchém webu s pár řádky textu, několika obrázky, videi. Tyto služby nabízejí zpravidla předem vytvořené funkce, které nemusíte složitě vymýšlet a jsou rovnou připraveny k použití. Mezi oblíbené služby na tvorbu webu patří například Wix a Webnode.

Pro koho je řešení vhodné

Touto cestou se můžete bez obav vydat, pokud jste například malá lokální firma, zájmové společenství, sportovní klub a potřebujete o něčem informovat svoje klienty, návštěvníky, členy, nebo například odprezentovat fotografie z pořádaných akcí.

Pokud máte kadeřnictví Eva Nováková v Dolní Lhotě, je pro vás toto řešení ideální.

Rizika a nedostatky

  • Základním nedostatkem tohoto řešení může být vaše neznalost, jak správně vytvořit web tak, aby byl atraktivní pro vyhledávače, pro umělou inteligenci, ale především pro návštěvníky. Pokud ovšem není vaším cílem uspět v konkurenčním prostředí, nebo tuto problematiku neřešíte, bude pro vás tato cesta zcela jistě dostačující.
  • I když se ze slova zdarma stalo jedno z nejpoužívanějších a nejhledanějších slov, tak nic není ve skutečnosti zadarmo. Služby na tvorbu webů vydělávají často na reklamě umístěné na vytvořených webech, nebo vydělávají na dalších následných službách. Pravděpodobně vám také budou čas od času posílat do mailu nejrůznější nabídky.

Časová náročnost

Další nevýhodou je vyšší časová náročnost. Pokud se rozhodnete vytvořit web sami, možná zjistíte, že nevíte, jak napsat texty a budete se zbytečně trápit po večerech vybíráním fotografií, ikon a dalších prvků webu. Proto je dobré zvážit, jestli není lepší vybrat jedno z dalších řešení, které vám popíšeme, kdy web tvoří někdo jiný.

2. Stránky od kamaráda

Jak se to dělá

Tady je odpověď nejasná. Kamarád totiž může být kdokoli možná se vyzná v tvorbě webů, protože je bývalý webdesignér, možná umí vytvořit pěkný web, protože je zkušený grafik. Velmi pravděpodobně to tak ale nebude.

Pro koho je řešení vhodné

Je to podobné jako u vytvoření webu svépomocí. Nelze spoléhat na kvalitu webu a mít od něj veliká očekávání.

Rizika a nedostatky

  • Kamarád pravděpodobně nebude mít znalosti SEO, UX, PPC kampaní a dalších oborů, které je dobré znát, aby byl výsledný web kvalitní.
  • Dost možná nebude mít kamarád v budoucnu čas, nebo se tvorbě webů přestane věnovat úplně.

Časová náročnost

Pokud po vás nebude chtít kamarád žádnou součinnost, patrně nějaký čas ušetříte. Možná ho ale utratíte až budete potřebovat spravovat web a kamarád to odmítne.

3. Najměte si živnostníka nebo freelancery

Jak se to dělá

Nechat si udělat web od živnostníka je možné cca od doby, kdy je všeobecně dostupný internet i pro domácnosti, tedy zhruba od doby, kdy došlo k rozšíření možnosti používat Wi-fi sítě. V této době začalo být výhodné pracovat z domu a celá řada lidí díky tomu přešla na volnou nohu a stala se takzvaným frelancerem. Freelancer je člověk, který zná svoji práci tak dobře, že dokáže pracovat samostatně, bez zázemí firmy a díky tomu nabídnout zákazníkovi nižší cenu. Od „stránek od kamaráda“ je freelancerovské řešení spíše vzdáleno a blíží se mírou profesionality a způsobem realizace více agenturnímu řešení. Freelancer nemusí být nutně jeden člověk a docela často se jedná o celou skupinu lidí, která se koordinuje pomocí online plánování. Výsledkem tedy může být velmi kvalitní práce za dobré peníze.

Nižší ceny není dosahováno šizením práce, ale tím, že freelanceři dělají jen to, co umějí, nejsou tedy firma a neživí díky tomu kanceláře, sekretářky a portfolio lidí. Mají tedy omezené možnosti, ale nižší náklady. Příkladem freelance firmy je například firma na tvorbu webových stránek Proweby.cz.

V roce 2023 byly hodinové sazby freelancerů zpravidla od 600 Kč výše. Výjimkou ovšem nejsou ani sazby nad 2000 Kč. Vždy záleží na unikátnosti a know-how daného freelancera. Volba jestli dát zakázku freelancerovi nebo agentuře tedy nemusí být závislá jen na penězích.

Pro koho je řešení vhodné

  • Pokud jste například stěhovací firma z Brna, může být pro vás web od freelancerů ideální řešení.
  • Pokud jste kadeřnice z Lovčiček, bude pro Vás toto řešení zbytečně veliké.
  • Pokud jste mezinárodní dynamicky se rozvíjející firma s golbálními ambicemi, měli bystě zvolit raději agenturní řešení.

Rizika a nedostatky

  • Freelanceři mají omezené časové možnosti a je potřeba počítat s tím, že si práci řadí za sebe a nebudou proto patrně schopni pracovat na více úkolech paralelně.
  • Může se stát, že freelancer nebude schopen vyhovět všem vašim požadavkům.
  • Pokud freelancer přestane dělat svoji práci, nemá ho zpravidla kdo nahradit a budete muset hledat jiného dodavatele služeb.

Časová náročnost

Časová náročnost je u tohoto řešení minimální a zahrnuje většinou pouze dodávání podkladů.

4. Agenturní řešení

Jak se to dělá

Agentury (zejména ty větší) mají téměř neomezené vývojářské možnosti a poskytují většinou široké portfolio služeb. Proto se na ně můžete obrátit téměř s jakýmkoli požadavkem týkajícím se nejen tvorby webů, ale i reklamy a dalších součástí online marketingu. Na realizaci se zde podílí vždy více lidí a celkově tak máte jistotu, že budete v dobrých rukou. Musíte si ovšem vybrat kvalitní agenturu a počítat s tím, že vás vyjde vytvoření webu na více peněz. V roce 2023 byly agenturní hodinové sazby v úrovni od 2000 Kč výše.

Pro koho je řešení vhodné

Opět si to uvedeme na příkladu se stěhováním. Pokud jste menší stěhováci, zvolte spíše freelancerovské řešení. Pokud jste ovšem veliká stěhovací firma, která působí po celé Evropě, nabízí logistické služby, nebo také autodopravu a budete chtít dělat PPC kampaně, remarketing, nebo si platit reklamní služby i v off-line světě, pak pro vás patrně bude lepší, když si najdete agenturu, která se vám postará o vše.

Dalším příkladem může být například menší prodejna stavebnin. Pokud jste lokální prodejna, bude pro vás zcela dostatečné, když si vyberete freelancerovské řešení. Pokud ovšem budujete prodejní síť s celorepublikovou působností, nebo dokonce s přesahem do zahraničí, měli byste sáhnout hlouběji do peněženky a zvolit větší, tedy agenturní dodavatele služeb.

Rizika a nedostatky

  • Rizikem zde je především to, že vám nemusí vyhovovat, když bude na vašem projektu pracovat více lidí a nebudete tedy mít dostatečně osobní vazbu s tvůrcem.
  • Další nespornou nevýhodou jsou vyšší investice.
  • Agentury také často používají vlastní unikátní řešení a redakční systémy. Pro mnoho projektů je takové řešení výhodné, ale pro některé nikoli. Pokud například víte, že budete chtít časem přejít k jinému poskytovateli služeb, nebo budete chtít pustit do systému i vašeho vývojáře, měli byste na to pamatovat a pečlivě zvažovat a probírat, jestli je pro vás agenturní řešení vhodné. Bývá totiž často nepřenositelné k jiné firmě.

Časová náročnost

Časová náročnost je u tohoto řešení minimální a zahrnuje většinou pouze dodávání podkladů. Stejně jako u freelance řešení.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám