Hlavní obsah

Volala jsem na technickou podporu internetu. Operátor věděl až moc

Foto: Georgia Reading – licence CC BY-SA 4.0

Ráno mě před poradou zlobila domácí síť. Při hovoru s podporou mi došlo, kolik toho o mně modem prozradí. Poradu jsem stihla, ale zbytek dne jsem věnovala heslům a nastavení.

Článek

Sedím v kuchyni, kafe vychladlé, do videoporady dvacet minut a internet se zase seká. Stránky se načítají po částech, obraz se zasekává a zvuk se přerušuje. Zkouším klasiku: vytáhnu modem ze zásuvky, počítám do dvaceti, zapojím zpátky. Na chvíli to vypadá dobře a pak zase výpadek. Do porady chci mít klid, nechci se omlouvat za zamrzlý obrázek. Vytáčím podporu. Automat mě pár minut nechá mačkat tlačítka a poslouchat hudbu, pak konečně pípnutí a živý hlas.

Co všechno o mně vidí technická podpora

Operátor se představí, je klidný a zní jako někdo, kdo to dělá denně. Poprosí o ověření adresy a data narození a nabídne, že můžu nadiktovat zákaznické číslo. Dám mu adresu a datum, číslem si nejsem jistá. Říká, že v logu vidí tři noční pády modemu, naposledy krátce po půlnoci, a že na lince kolísá signál. Dodá, že to vypadá spíš na linku nebo na Wi‑Fi v bytě než na můj notebook. Trochu mě to znepokojí, ale dává mi to smysl. Notebook je nový a když používám mobilní data, funguje bez problémů. Jen nechci jet všechno přes mobil, data se tenčí a porada bude dlouhá.

Nabídne vzdálenou diagnostiku modemu s tím, že se na chvíli odpojí Wi‑Fi. Souhlasím, ale nejdřív rychle uložím rozdělaný dokument, zavřu prohlížeč, pro jistotu zapnu v mobilu hotspot a přepnu notebook na něj. Řeknu mu, že nechci, aby mi spadl pracovní hovor, raději to vyřešíme teď, když je ještě časné ráno a nikdo nic nečeká. Potvrdí, že to zabere pár desítek vteřin. Ikona Wi‑Fi zešedne, chvilku nic. Dívám se na hodiny. Pak se zase ozve: „Už se dívám, vydržte.“

Názvy zařízení prozradí víc, než čekáte

Začne vyjmenovávat, co vidí v seznamu zařízení. „Notebook‑Tereza, TV‑obývák, Roborock… a mám tu ještě jeden mobil s názvem XY – je váš?“ Na chvíli nevím, co říct. Najednou slyším, jak mi cizí člověk nahlas čte názvy zařízení v mé domácnosti. Řeknu, že notebook teď používám přes mobilní hotspot, jinak jsem na domácí Wi‑Fi, a ten druhý mobil je starý služební. Potvrdí, že rozumí a že mi přepne Wi‑Fi kanál a upraví nastavení, aby se okolní sítě tolik nerušily. Požádá mě, ať dám vědět, až se mi Wi‑Fi zase objeví. Za chvíli je zpět, připojím se a internet se stabilizuje. Dojde mi, kolik toho o mně a o bytě jde vyčíst jen z názvů, které jsem kdysi v rychlosti nastavila.

Navrhne krátkou aktualizaci firmwaru a doporučí změnit heslo k Wi‑Fi i k administraci modemu. Připomene, že lidé často nechávají výchozí heslo do administrace. Podívám se na čas a řeknu, že mám za pár minut poradu. Nabídne, že mi pošle e‑mailem odkaz a přesný postup a že to můžu udělat později. Souhlasím, hesla si změním sama. Potvrdí změnu kanálu, popřeje klidné připojení a ukončí hovor. Připojení je stabilní. Poradu stíhám, pro jistotu mám chvílemi otevřený hotspot v záloze, ale není potřeba.

Přebírám kontrolu: hesla, názvy a vzdálená správa

Po poradě otevřu poštu a v e‑mailu ke smlouvě najdu větu o dálkové správě zařízení poskytovatelem. Nikdy jsem nad tím nepřemýšlela. Přihlásím se do administrace modemu, heslo si napřed dohledám v poznámce, kterou jsem si kdysi poslala sama sobě. V rozhraní najdu seznam připojených zařízení a přejmenuju je na obecné názvy, kde to jde. Žádné TV‑obývák, jen TV‑1. Roborock dostane prostě „vysavač“. Změním název sítě i heslo. Odpojí se mi televize a vysavač, takže je znovu připojím pod novým heslem, u televize to chvíli trvá. Zkontroluju, že notebook i telefon fungují, a zapíšu si nové údaje tam, kde je najdu.

Ještě jednou volám na podporu. Řeknu, že bych byla ráda, kdyby bez mého výslovného souhlasu neprováděli žádné vzdálené změny, pokud nejde o hlášenou poruchu. Operátor to zapíše do poznámky u služby a upozorní, že úplné vypnutí vzdálené správy standardně nedělají, protože přes ni řeší poruchy. Poprosím, ať mě kdyžtak nejdřív kontaktují. Řekne, že to uvidí kolegové v kartě, a rozloučíme se. Zavřu administraci, zkusím pár stránek a video. Všechno běží. I když se nic dramatického nestalo, mám pocit, že si musím víc hlídat, co všechno nechávám pojmenované a otevřené. Stačí ráno, jeden výpadek a člověk si to připomene.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz