Článek
V mnoha českých městech se rozšířil znepokojivý trend - dopravní podniky ve snaze maximalizovat příjmy pokrývají okna svých vozidel reklamními polepy. To, co začalo jako nenápadný marketingový tah, se zvrhlo v masivní útok na pohodlí cestujících. Zatímco dopravní podniky počítají zisky z reklam, my cestující se vezeme v pojízdných billboardech s minimálním výhledem ven.
„Cítím, že mám rozostřené vidění, když mám brýle, tak mě bolí hlava, je mi špatně od žaludku,“ popisuje Jana Šedivá své nepříjemné pocity z jízdy autobusem. „Koukám do sedačky, na někoho, nebo na zem, ale z okna se dívat nemůžu.“ Podobné zkušenosti nejsou ojedinělé. „Ty polepená okna ve mně vyvolávají klaustrofobii. Připadám si jako v konzervě,“ svěřila se mi kamarádka Petra, která trpí úzkostmi. Nepříjemné pocity zažívají i mnozí epileptici.
Problémy mají podle lékařů hlavně citlivější lidé nebo ti, kteří trpí různými fobickými poruchami. „Může to vyvolávat stavy úzkosti, napětí, lidé mají pocit, že se nachází v nějaké kobce v uzavřených prostorech,“ sdělil psychiatr Miroslav Skačáni. Reklamní polepy oken mohou vytvářet vizuální efekty, které u citlivých jedinců vyvolávají nepříjemné pocity nebo dokonce epileptické záchvaty. Například blikající nebo kontrastní vzory mohou působit jako spouštěče pro fotosenzitivní epileptiky.
Osobně je pro mě situace kritická zejména ve špičce. Vezměme si například Zlín, kde jsou v tuto dobu trolejbusy často přeplněné. Pokud sedíte u okna a před vámi stojí dav lidí, máte problém poznat, kde se nacházíte. Perforovaná fólie totiž funguje jako průhled paradoxně nejlépe přes protější okno - to nejvzdálenější. Když vám tento výhled zakrývá stojící dav cestujících, zbývá jen tipovat polohu nebo spoléhat na hlášení zastávek. Pro starší osoby je to obzvlášť matoucí a stresující.
![](http://d8-a.sdn.cz/d_8/c_imgrestricted_oW_A/nO1SBfAluiB7FFSkdCRtQWv/d764/reklama-trolejbus-zlin-otrokovice-polepy-cestovani-reklamni-polepy.jpeg?fl=cro,0,0,1599,959%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Cestování mezi Zlínem a Otrokovicemi může připomínat i jízdu dobytčákem.
Naštěstí některá města už pochopila, že tudy cesta nevede. Jihlava například od této praxe upustila a rozhodla se nepokrývat okna vozidel reklamními polepy. Výsledek? Dopravní podnik nezkrachoval a cestující jsou spokojenější. Je to důkaz, že lze najít rovnováhu mezi ekonomickými zájmy a komfortem cestujících.
To, že některé vozy reklamy nemají není způsobeno tím, že by provozovatelé ustoupili od snahy je polepit. Většina nových vozů, které dopravní podniky vlastní, byla pořízena z evropských dotací. A podle dotačních podmínek nesmí být tato vozidla polepena reklamou po dobu pěti let. Výjimku tvoří pouze reklama propagující MHD nebo poskytovatele dotace.
A než mi někdo začne vysvětlovat, jak jsou ty peníze z reklam potřeba - ano jsou. Ale každý problém má nějaké řešení. Dopravní podniky mají k dispozici spoustu jiných reklamních ploch - boky vozidel, zadní čela, interiéry. Proč tedy musí obětovat i okna? Možná by stačilo zvýšit ceny reklamy na těchto plochách. Nebo co takhle investovat do zatraktivnění MHD, která by přilákala více cestujících?
Myslím, že je načase přestat zacházet s cestujícími jako s dobytkem. Město není reklamní plocha a autobus není pojízdný billboard. Je to prostředek veřejné dopravy, který má sloužit lidem, ne reklamním agenturám. Zasloužíme si důstojnou cestu městem, ne klaustrofobickou jízdu v polepené plechovce.
A vám, představitelům dopravních podniků, kladu otázku: Opravdu stojí ty peníze z reklamy za to, že své cestující izolujete od okolního světa? Že jim mnohdy způsobujete fyzické i psychické obtíže? Že jim berete základní právo - vidět, kudy vlastně jedou? Možná je čas změnit priority a vrátit veřejnou dopravu těm, kterým skutečně patří - veřejnosti.
Anketa
Zdroje:
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/546989-jihlava-resi-obri-polepy-na-autobusech-lide-se-citi-jako-v-kobce-tvrdi-psychiatr
https://www.jihlavske-listy.cz/clanek42420-mhd-se-zbavi-polepu-na-svych-vozech-postupne.html
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/tramvaj-reklama-polep.A240308_101506_praha-zpravy_vich