Článek
Když se podíváme na čísla, situace je jasná. Náklady na výstavbu by byly astronomické, přičemž návratnost je více než nejistá. V době, kdy lodní doprava na Labi vykazuje dlouhodobý pokles, a to i v obdobích lepší splavnosti, musíme si položit zásadní otázku – má takováto investice v současném světě smysl?
Realita kontejnerové přepravy je neúprosná. Naše lodě nejsou pro tento typ nákladu uzpůsobeny a jejich adaptace by znamenala další významné náklady. Železnice mezitím nabízí rychlé, spolehlivé a ekonomicky srovnatelné řešení bez nutnosti překládky zboží.
Co mě však nejvíce znepokojuje, je otázka vody. Žijeme v době klimatických změn, kdy se stále častěji potýkáme s obdobími sucha. Jez by byl v tomto ohledu pouze drahou náplastí. V situaci, kdy v Labi pravidelně chybí voda a výhledy do budoucna nejsou optimistické, by byla výstavba jezu hazardem s veřejnými prostředky.
Chápu nostalgii spojenou s někdejší slávou labské plavby a ČSPLO. Sentiment však nemůže být hlavním argumentem pro miliardovou investici. Přístup k moři máme zajištěn jinými, efektivnějšími způsoby dopravy.
Je čas přiznat si, že doba se změnila. Místo lpění na projektech minulého století bychom měli investovat do moderních, udržitelných řešení, která skutečně odpovídají potřebám našeho regionu v 21. století.
Jako někdo, kdo má k Děčínu a Labi hluboký vztah, věřím, že ochrana jedinečného labského kaňonu a rozumné hospodaření s veřejnými prostředky by měly být našimi prioritami.