Hlavní obsah

Znepokojivé informace o zadávání zakázek v Děčíně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Radek Lekner

Zasedání Zastupitelstva města Děčín 29. února 2024

Ve čtvrtek 29. února jsem na zasedání zastupitelstva upozornil na znepokojivé informace o zadávání zakázek v Děčíně.

Článek

Vážení zastupitelé,

dovolte mi, abych se s Vámi podělil o znepokojivé informace, které jsem nedávno získal ohledně zadávání zakázek v našem městě.

Podle zákona o svobodném přístupu k informacím jsem požádal město o informace ohledně obchodních aktivit s vydavatelem Enter DC, společností Free4U. Znepokojilo mě, že obchodní partner byl informován o mém zájmu o informace dříve, než mi město informace poskytlo. Následně mi od vydavatele začaly chodit výhružky. Toto chování je nepřijatelné a vnímám ho jako snahu o zastrašování.

Zjistil jsem, že v roce 2023 město tomuto vydavateli zadalo zakázky v celkové hodnotě 770 698 Kč včetně DPH. Znepokojuje mě faktura z 4. dubna 2023 na tisk 15 000 kusů časopisu pro turisty v české verzi v hodnotě 199 330 Kč bez DPH. Tato částka se nápadně blíží limitu 200 000 Kč bez DPH, pro který je nutné vyhlásit výběrové řízení. Druhá faktura z 3. května 2023 na tisk 4000 kusů v anglické verzi a 6000 kusů v německé verzi v hodnotě 158 940 Kč bez DPH jen posiluje podezření, že zakázka byla účelově rozdělena, aby se obešel limit pro výběrové řízení.

Tato praxe je dle mého názoru neetická a netransparentní. Může vést k neefektivnímu vynakládání financí města, k nižší kvalitě služeb a k podpoře korupčního prostředí.

Zde je několik mých návrhů, jak tuto situaci řešit:

1. Pokud je stávající limit 200 000 Kč skutečně příliš nízký a nutí vedoucí odborů k obcházení pravidel, zvažte jeho zvýšení.

2. Pokud je limit 200 000 Kč adekvátní, je nutné ho důsledně dodržovat a případné porušení sankcionovat.

3. Pokud existuje podezření, že je limit 200 000 Kč zneužíván, zvažte jeho snížení a zároveň posilte kontrolní mechanismy.

Vyzývám kontrolní výbor zastupitelstva města, aby provedl kontrolu zakázek, které byly rozděleny účelově, a to včetně výše zmíněné zakázky na tisk časopisů pro turisty.

Věřím, že zveřejnění podrobného rozklikávací rozpočtu by mohlo výrazně přispět k transparentnosti a zabránit podobným nekalým praktikám v budoucnu.

Doufám, že vezmete mé argumenty vážně a podniknete potřebné kroky k zajištění transparentnosti a hospodárnosti.

Děkuji za vaši pozornost.

Radek Lekner

P.S. Zakázka na tisk časopisu pro turisty byla přidělena společnosti, která nemá vlastní tiskárnu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz