Článek
Bateriový vlak je konstrukčně podobný elektrickému. Oproti klasickým elektrickým vozidlům je vybaven baterií pro jízdu mimo troleje. Nabíjet se může jak za jízdy, tak za stání. Ať z troleje, nebo pomocí kabelu. Typicky bateriový vlak vyjede z města po elektrifikované trati a může pokračovat dále i po neelektrifikované trati. Cestujícím takto odpadá přestup mezi vlaky a díky vyššímu výkonu pohonu dochází zároveň ke zkrácení jízdní doby. Přímé spojení a odstranění přestupu vede často k výraznému zrychlení spojení do centra regionu. K prvnímu nasazení bateriových vlaků dochází od letošního prosince v Moravskoslezském kraji na lince z Ostravy do Veřovic. Dojde tak k odstranění přestupu ve Studénce a mělo by zároveň dojít i ke zkrácení jízdních dob na celé lince. Cestující z Novojičínska tak dostanou kvalitnější spojení z Ostravou a zároveň dojde k nemalé úspoře pohonných hmot v regionálních vlacích.
V následujících letech budou přicházet i další linky a bateriové jednotky tak spolu s další elektrifikací tratí přispějí k vyšší kvalitě cestování na české železnici.
V říjnu tohoto roku jsem měl na toto téma přednášku na VUT v Brně. Přednáška byla zaměřena na aktuální trendy v oblasti železničních vozidel, jaká vozidla se na dané typy tratí hodí a jak při výběru vozidel postupovat. Dále se věnovala dojezdům vozidel, možnosti jejich nabíjení a ekonomické srovnání jednotlivých druhů vozidel.