Hlavní obsah
Názory a úvahy

Další přešlap brněnského dopravního podniku. V kampani bagatelizuje sexuální obtěžování žen

Foto: Penguin9, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

V Brně spustili novou kampaň na podporu MHD. Účinky však může mít spíše opačné. Jeden z plakátů totiž necitlivým obsahem bagatelizuje negativní zkušenosti žen se sexuálním obtěžováním. Navíc nejde o první podobný přešlap dopravního podniku Brno.

Článek

Se sexuálním obtěžováním v městské hromadné dopravě se podle průzkumů v Česku setkala každá třetí žena. To rozhodně není lichotivá statistika a například v Praze před nedávnem proběhla kampaň, která na nevhodné chování vůči ženám upozorňovala a měla za cíl jej omezit. Bohužel, v Brně k této problematice přistoupili zcela opačně.

Dopravní podnik v brněnské metropoli vydal novou sérii reklamní plakátů, přičemž jeden z nich obsahuje citát „Jsme vaše seznamka“ a zobrazuje muže, který zezadu přistupuje k cestující ženě. Tato grafika je vzhledem k sexuálnímu obtěžování žen v MHD nevhodná a neměla by se vůbec dostat do oběhu.

Rozhodně ne každá žena se touží seznamovat s cizími muži v MHD, muž na obrázku navíc evokuje situaci, při které narušuje osobní prostor před ním stojící dívky. Právě narušování osobního prostoru je jednou z forem sexuálního obtěžování, zároveň například s nevhodnými dotyky. Pohled na tuto grafiku navíc může ženám, které se už se sexuálním obtěžováním setkaly, vybavit jejich nepříjemné zkušenosti. A nechci domýšlet, co se může začít po přečtení honit hlavou sexuálním predátorům.

Foto: Dopravní podnik města Brna

Slogan se seznamováním v MHD je za hranou. Ignoruje fakt, že spousta žen je v MHD obtěžována.

Podle samotného dopravního podniku jde o nadsázku, ale i k ní by se mělo přistupovat v určitých rozumných mezích. A hlavně je potřeba vždy zvážit dopady, které na první dobrou nemusí tvůrcům docházet. Měli by pamatovat na to, že si reklamní texty budou číst tisíce lidí denně.

Dopravní podnik v Brně by se měl z tohoto druhého přešlapu poučit

Nejde navíc o první problematický plakát z dílny brněnského dopravního podniku. V minulosti vzbudila rozruch grafika se sloganem „Chceš legálně cinkat na holky? Staň se řidičem šaliny!“. I tehdy bral dopravní podnik na lehkou váhu sexuální obtěžování a plakát vyzníval tak, že řidiči MHD mohou legálně obtěžovat ženy. Podle odborníků šlo o typický příklad jazykového sexismu a z právního hlediska mohlo jít o obtěžování na základě pohlaví.

Proto by bylo vhodné tvůrce marketingových materiálů edukovat, aby se podobným přešlapům do budoucna předcházelo. Vždyť existují organizace, které se problematikou sexuálního obtěžování zabývají. Jedna z nich se podílela i na kampani pražského dopravního podniku s názvem „Obtěžování do MHD nepatří, ani nikam jinam“.

Nechci, aby obtěžování čelila i moje dcera

Jako otec dcery bych byl rád, aby dopravní podniky vynakládaly maximální snahu o omezení sexuálního obtěžování v MHD. A ne, aby naopak tuto problematiku ve svých kampaních bagatelizovaly. Velmi by mě totiž zneklidňovalo, kdyby se moje dcera v budoucnu měla setkávat se situacemi, kdy se například někdo bude chtít nevyžádaně „seznamovat“ a narušovat při tom její osobní prostor.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz