Článek
Se sexuálním obtěžováním v městské hromadné dopravě se podle průzkumů v Česku setkala každá třetí žena. To rozhodně není lichotivá statistika a například v Praze před nedávnem proběhla kampaň, která na nevhodné chování vůči ženám upozorňovala a měla za cíl jej omezit. Bohužel, v Brně k této problematice přistoupili zcela opačně.
Dopravní podnik v brněnské metropoli vydal novou sérii reklamní plakátů, přičemž jeden z nich obsahuje citát „Jsme vaše seznamka“ a zobrazuje muže, který zezadu přistupuje k cestující ženě. Tato grafika je vzhledem k sexuálnímu obtěžování žen v MHD nevhodná a neměla by se vůbec dostat do oběhu.
Rozhodně ne každá žena se touží seznamovat s cizími muži v MHD, muž na obrázku navíc evokuje situaci, při které narušuje osobní prostor před ním stojící dívky. Právě narušování osobního prostoru je jednou z forem sexuálního obtěžování, zároveň například s nevhodnými dotyky. Pohled na tuto grafiku navíc může ženám, které se už se sexuálním obtěžováním setkaly, vybavit jejich nepříjemné zkušenosti. A nechci domýšlet, co se může začít po přečtení honit hlavou sexuálním predátorům.
Podle samotného dopravního podniku jde o nadsázku, ale i k ní by se mělo přistupovat v určitých rozumných mezích. A hlavně je potřeba vždy zvážit dopady, které na první dobrou nemusí tvůrcům docházet. Měli by pamatovat na to, že si reklamní texty budou číst tisíce lidí denně.
Dopravní podnik v Brně by se měl z tohoto druhého přešlapu poučit
Nejde navíc o první problematický plakát z dílny brněnského dopravního podniku. V minulosti vzbudila rozruch grafika se sloganem „Chceš legálně cinkat na holky? Staň se řidičem šaliny!“. I tehdy bral dopravní podnik na lehkou váhu sexuální obtěžování a plakát vyzníval tak, že řidiči MHD mohou legálně obtěžovat ženy. Podle odborníků šlo o typický příklad jazykového sexismu a z právního hlediska mohlo jít o obtěžování na základě pohlaví.
Proto by bylo vhodné tvůrce marketingových materiálů edukovat, aby se podobným přešlapům do budoucna předcházelo. Vždyť existují organizace, které se problematikou sexuálního obtěžování zabývají. Jedna z nich se podílela i na kampani pražského dopravního podniku s názvem „Obtěžování do MHD nepatří, ani nikam jinam“.
Nechci, aby obtěžování čelila i moje dcera
Jako otec dcery bych byl rád, aby dopravní podniky vynakládaly maximální snahu o omezení sexuálního obtěžování v MHD. A ne, aby naopak tuto problematiku ve svých kampaních bagatelizovaly. Velmi by mě totiž zneklidňovalo, kdyby se moje dcera v budoucnu měla setkávat se situacemi, kdy se například někdo bude chtít nevyžádaně „seznamovat“ a narušovat při tom její osobní prostor.