Článek
Pokud sledujete platformu TikTok, s dubajskou čokoládou jste se museli setkat už nějaký ten pátek zpátky. Stala se tam doslova virální a její obliba se brzy rozkřikla i mimo prostředí sociálních sítích. Z dubajské čokolády, která láká chutí a luxusním dojmem, se stal módní trend a lidé jsou ochotni za ni platit vysoké částky. Díky tomu se z ní v jednu chvíli stalo dokonce nedostatkové zboží. Rozruch kolem této pochutiny je však velmi přehnaný. Cena neodpovídá reálné hodnotě a podceňují se i zdravotní rizika způsobené nevhodným složením.
Chutná dobře, ale není ničím speciální
Dubajská čokoláda je plněná pistáciovým krémem, nudličkami z těsta kadayif a sezamovou pastou tahini. Abych ji mohl objektivně zhodnotit, koupil jsem si jednu tabulku také. A ano, je opravdu dobrá. Ale 100g mě vyšlo na něco kolem 130 Kč, což dle mého názoru vůbec není odpovídající.
Vždyť jde stále jen o čokoládu, která po stránce použitých surovin ničím exkluzivní není. Osobně jsem se falešného pocitu exkluzivity zbavil hned po přečtení složení. Pistácie, sezam, cukr ani kakao se v tomto ohledu nemohou rovnat opravdovým vzácnostem ve světě jídla, jako je třeba pravý kaviár nebo šafrán.
A náročný není ani výrobní proces. Dubajskou čokoládu si totiž můžete vyrobit klidně sami doma. Stačí k tomu trocha zručnosti, forma na čokoládu a potřebné suroviny, tedy hořká čokoláda, bílá čokoláda, kataifi těsto, máslo, 100% pistáciové máslo, kokosový olej, tahini pasta a sušené mléko.

Dubajská čokoláda není ničím exkluzivním. Při troše snahy ji zvládnete vyrobit i doma.
Výrobci z této pochutiny dělali nedostatkové zboží
Lidé ale přesto na falešný dojem exkluzivity naletěli a nutno poznamenat, že za silného přispění některých výrobců, kteří umělou auru luxusu a nedostatkovosti ochotně posílili. Například společnost Lindt začala dubajskou čokoládu nabízet zprvu jen v ručně vyráběné limitované edici s certifikátem a zakoupit šla pouze ve vybraných prodejnách v omezeném množství.
Něco takového bych pochopil třeba u vzácných mincí, ale u čokolády jde dle mého o něco nepochopitelného. Přesto se na ni dokonce stály fronty. A až když se trend uchytil a lidé po dubajské čokoládě doslova šíleli, zařadil ji tento výrobce do své běžné nabídky. Nevím, kolik kupujících si uvědomuje, že se díky tomu stali obětí promyšlené obchodní strategie.
Oblibu dubajské čokolády mírní cukráři i lékaři
Na to, že opravdu nejde o nic mimořádného a neexistuje důvod k tak vysoké ceně, upozorňují i známí cukráři. Například porotkyně soutěže Peče celá země Míša Landová je na dubajskou čokoládu podle svých slov už alergická a za svou kariéru v cukrařině ještě nezažila podobný boom. Podle dalšího cukráře Josefa Maršálka není kombinace čokolády a pistácii není nic nového a za popularitou stojí hlavně marketing.
A cukrářka Iveta Fabešová si tak jako já myslí, že se jedná opravdu jen o krátkodobý módní výstřelek. „V Asii už to nikoho nezajímá, teď to proletí Evropou a je to pryč. Já ji ani neměla a ani mě to neláká, ale to jsem zkrátka já. Vše, co se děje takhle virálně, mě nebaví,“ prohlásila pro Blesk.
A kromě toho, že dubajská čokoláda zatíží vaši peněženku, měli bychom před koupí zvážit také zdravotní rizika, na které upozorňují lékaři. Nejvíce problematické jsou obsažené suroviny jako je cukr, tuk a kofein. Ty mohou mít negativní účinky na trávicí systém a způsobit až žaludeční křeče.

Pistáciový krém je problematický nejen vysokým obsahem tuku, ale problémy může způsobit i alergikům.
Nenaskakujme na umělé trendy
Dubajská čokoláda je ukázkovým příkladem toho, jak z obyčejné sladkosti udělat nedostatkové a exkluzivní zboží. Stojí za tím sociální sítě, marketing a šikovné obchodní taktiky. Já ale na tuto mánii naskakovat nechci. Raději si počkám, až se přežene módní vlna a ceny se dostanou na rozumnou úroveň. Až poté se ukáže také to, zda jde opravdu o tak mimořádnou pochutinu, nebo jen o další předražený nesmysl, který upadne v zapomnění.
Stačí si pro inspiraci vzpomenout na starší trendy, jako byl třeba Cronut, tedy kombinace croissantu a donutu. Lidé v New Yorku na něj stáli hodinové fronty, ale dnes už nikoho příliš nevzrušuje. A vzpomínám si také na mánii kolem bubble tea, kterou v roce 2018 ukončilo odhalení škodlivých látek u jednoho z výrobců.