Článek
Program digitální výchovy organizace Replug me startuje již potřetí a zájem o něj s každým pololetím roste – ke školám v Jihomoravském a Zlínském kraji se tak letos na podzim přidávají i školy z jiných regionů a kromě základních škol se tolik potřebného digitálního vzdělávání dostane také studentům na nižším stupni osmiletých gymnázií.
Nečinně přihlížíme epidemii osamělosti
Obrazovky a online interakce jsou pro žáky tou nejjednodušší a nejdostupnější strategií, jak se oprostit od nepříjemných emocí. Nejčastěji to bývá osamělost, kterou v dotaznících přiznalo 37 % zapojených školáků. Podle organizace Replug me, která svůj výzkum připravila ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví, dokonce míra osamělosti s mírou škodlivého užívání technologií přímo souvisí.
Pocit osamělosti a nepochopení pak prohlubuje také pasivní přístup pedagogů a rodičů, kteří si s dětmi o online světě dostatečně nepovídají, což potvrdilo 74 % dotázaných žáků. Přitom jde o základní stavební kámen prevence proti digitální závislosti. „Žáci, kteří se s rodiči o online světě baví, vykazují nižší pocit osamělosti, vyšší pocit kontroly nad svým životem a nižší skóre na škále závislosti na telefonu,“ potvrzuje psycholožka, lektorka a hlavní metodička programu Radka Kůřilová.
Děti přitom návykovost obrazovek samy vnímají, ale v pomyslné digitální džungli postrádají dospělé průvodce. A tak v ní ztrácejí nejen svůj čas a energii, ale i samy sebe.
Digitální výchova zapojuje děti, rodiče i učitele
Unikátní vzdělávací koncept Digitální výchovy jde až ke kořenům problémů, o kterých se ve spojitosti s online světem běžně nemluví. Přirozeně tak přebírá roli celostního preventivního programu, který se zabývá digitálním wellbeingem dětí a úzce se dotýká i jejich celkové životní pohody. Zároveň edukuje pedagogy a potřebné informace poskytuje také rodičům.
Ucelený přístup k digitálnímu wellbeingu totiž v českém formálním vzdělávání citelně chybí. Nové rámcové vzdělávací programy, které do škol (až příliš) pomalu proplouvají, se mu věnují jen okrajově a proaktivní pedagogové se zatím setkávají s nedostatkem systémové i finanční podpory. Bez zdravých digitálních návyků však dnešní děti v budoucnosti neobstojí.
Na základě předchozích zkušeností z mnohaleté práce s dětmi, rodiči i učiteli tak Replug me přichází s komplexním a funkčním řešením, které chce v replikovatelné podobě předávat pedagogům, a snížit tak jejich neznalost a neochotu se vlivem digitálních technologií zabývat. Zároveň jim zajišťuje nezbytnou odbornou podporu a podílí se na systémových změnách vedoucích k implementaci digitálního wellbeingu do běžné školní praxe.
Lepší pocit na počkání, zásadní změny do tří měsíců
Děti se pak v rámci tříměsíčního programu Digitální výchovy dozvídají praktické tipy, jak digitální technologie používat zdravěji a vědoměji tak, aby na jejich psychiku či vztahy nepůsobily negativně. Efekt je znatelný už po prvních workshopech.
Lektoři si totiž zakládají na otevřeném a neodsuzujícím přístupu. Digitální technologie neprezentují jako zlého strašáka a zbytečnou rozmařilost – naopak uznávají jejich pozitiva a respektují fakt, že jsou nedílnou součástí světa mladých generací.
Žáci pak na oplátku začínají naslouchat a nově nabyté informace ihned zkouší aplikovat v praxi. Nejčastěji využívají tipy pro lepší komunikaci s kamarády, které jim pomáhají překonat již zmiňovanou a velmi palčivou osamělost. Zároveň nacházejí nové strategie, jak se vyrovnávat s nepříjemnými emocemi. Po absolvování Digitální výchovy si mnohem častěji vzpomenou na jiné řešení, než je únik do světa za obrazovkou.
Školáci se navíc učí rozumět nejen technologiím, ale i sobě samým. Výzkumy Replug me totiž odhalily souvislost mezi zdravými digitálními návyky a autonomií, tedy schopností nezávisle fungovat, rozhodovat sám za sebe a odolávat nátlaku ostatních na změnu našeho chování. Program tak dětem pomáhá vybudovat sebehodnotu na stabilních offline pilířích a kultivuje jejich schopnost řídit se vlastním rozhodnutím. Negativní vliv online světa díky tomu prokazatelně klesá.
Do třetího běhu Digitální výchovy se zapojilo 38 tříd z 10 vybraných škol. Více informací o tomto unikátním vzdělávacím programu najdete na webových stránkách organizace Replug me.