Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Místo odsuzování děti učí, jak být online a v pohodě. Na Digitální výchovu stojí české školy frontu

Foto: Archiv autora

Čím víc jsou děti připojené, tím jsou osamělejší. Před negativními emocemi ale utíkají zpět do online světa a propadají se do spirály jeho návykovosti ještě hlouběji. To má změnit ojedinělý vzdělávací program Digitální výchova.

Článek

Program digitální výchovy organizace Replug me startuje již potřetí a zájem o něj s každým pololetím roste – ke školám v Jihomoravském a Zlínském kraji se tak letos na podzim přidávají i školy z jiných regionů a kromě základních škol se tolik potřebného digitálního vzdělávání dostane také studentům na nižším stupni osmiletých gymnázií.

Nečinně přihlížíme epidemii osamělosti

Obrazovky a online interakce jsou pro žáky tou nejjednodušší a nejdostupnější strategií, jak se oprostit od nepříjemných emocí. Nejčastěji to bývá osamělost, kterou v dotaznících přiznalo 37 % zapojených školáků. Podle organizace Replug me, která svůj výzkum připravila ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví, dokonce míra osamělosti s mírou škodlivého užívání technologií přímo souvisí.

Pocit osamělosti a nepochopení pak prohlubuje také pasivní přístup pedagogů a rodičů, kteří si s dětmi o online světě dostatečně nepovídají, což potvrdilo 74 % dotázaných žáků. Přitom jde o základní stavební kámen prevence proti digitální závislosti. „Žáci, kteří se s rodiči o online světě baví, vykazují nižší pocit osamělosti, vyšší pocit kontroly nad svým životem a nižší skóre na škále závislosti na telefonu,“ potvrzuje psycholožka, lektorka a hlavní metodička programu Radka Kůřilová.

Děti přitom návykovost obrazovek samy vnímají, ale v pomyslné digitální džungli postrádají dospělé průvodce. A tak v ní ztrácejí nejen svůj čas a energii, ale i samy sebe.

Digitální výchova zapojuje děti, rodiče i učitele

Unikátní vzdělávací koncept Digitální výchovy jde až ke kořenům problémů, o kterých se ve spojitosti s online světem běžně nemluví. Přirozeně tak přebírá roli celostního preventivního programu, který se zabývá digitálním wellbeingem dětí a úzce se dotýká i jejich celkové životní pohody. Zároveň edukuje pedagogy a potřebné informace poskytuje také rodičům.

Foto: Archiv autora

Školením projdou i učitelé, kteří později dokáží dětem předávat zdravější návyky při používání moderních technologií.

Ucelený přístup k digitálnímu wellbeingu totiž v českém formálním vzdělávání citelně chybí. Nové rámcové vzdělávací programy, které do škol (až příliš) pomalu proplouvají, se mu věnují jen okrajově a proaktivní pedagogové se zatím setkávají s nedostatkem systémové i finanční podpory. Bez zdravých digitálních návyků však dnešní děti v budoucnosti neobstojí.

Na základě předchozích zkušeností z mnohaleté práce s dětmi, rodiči i učiteli tak Replug me přichází s komplexním a funkčním řešením, které chce v replikovatelné podobě předávat pedagogům, a snížit tak jejich neznalost a neochotu se vlivem digitálních technologií zabývat. Zároveň jim zajišťuje nezbytnou odbornou podporu a podílí se na systémových změnách vedoucích k implementaci digitálního wellbeingu do běžné školní praxe.

Lepší pocit na počkání, zásadní změny do tří měsíců

Děti se pak v rámci tříměsíčního programu Digitální výchovy dozvídají praktické tipy, jak digitální technologie používat zdravěji a vědoměji tak, aby na jejich psychiku či vztahy nepůsobily negativně. Efekt je znatelný už po prvních workshopech.

Lektoři si totiž zakládají na otevřeném a neodsuzujícím přístupu. Digitální technologie neprezentují jako zlého strašáka a zbytečnou rozmařilost – naopak uznávají jejich pozitiva a respektují fakt, že jsou nedílnou součástí světa mladých generací.

Žáci pak na oplátku začínají naslouchat a nově nabyté informace ihned zkouší aplikovat v praxi. Nejčastěji využívají tipy pro lepší komunikaci s kamarády, které jim pomáhají překonat již zmiňovanou a velmi palčivou osamělost. Zároveň nacházejí nové strategie, jak se vyrovnávat s nepříjemnými emocemi. Po absolvování Digitální výchovy si mnohem častěji vzpomenou na jiné řešení, než je únik do světa za obrazovkou.

Školáci se navíc učí rozumět nejen technologiím, ale i sobě samým. Výzkumy Replug me totiž odhalily souvislost mezi zdravými digitálními návyky a autonomií, tedy schopností nezávisle fungovat, rozhodovat sám za sebe a odolávat nátlaku ostatních na změnu našeho chování. Program tak dětem pomáhá vybudovat sebehodnotu na stabilních offline pilířích a kultivuje jejich schopnost řídit se vlastním rozhodnutím. Negativní vliv online světa díky tomu prokazatelně klesá.

Do třetího běhu Digitální výchovy se zapojilo 38 tříd z 10 vybraných škol. Více informací o tomto unikátním vzdělávacím programu najdete na webových stránkách organizace Replug me.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Replug me

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz