Hlavní obsah

Provoz České televize a rozhlasu je dražší, než se zdá: Podle mnohých má systém velké chyby

Foto: Alena Pokorná / Creative Commons / Attribution-Share Alike 4.0

Logo ČT

Když se řekne Česká televize, většina lidí si vybaví seriály, zprávy nebo sport. Málokdo ale přemýšlí nad tím, kolik to všechno stojí.

Článek

Samotný provoz systému poplatků už totiž desítky let považujeme za tak samozřejmý, že se o něj prostě hlouběji nezajímáme (snad vyjma krátkodobého mediálního vzrušení ve chvíli, kdy dojde k menšímu zvýšení této částky). Přitom jde o nemalé peníze – a i když o nich ČT příliš nemluví, z dostupných údajů se dá dopočítat, že nakládání s nimi není tak efektivní, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Kolik to všechno stojí

Při začátek jeden menší šokující detail (tedy alespoň my jsme to tak měli) – správa poplatků stojí přibližně sto milionů korun ročně. To je částka, která se sice na první pohled v miliardovém rozpočtu, jak se říká, ztratí, ale pořád jde o peníze, které by mohly směřovat jinam. A přitom by to tak být vůbec nemuselo.

Jak dnes funguje financování ČT a proč je tak těžkopádné

Česká televize pracuje s rozpočtem pohybujícím se okolo osmi až devíti miliard ročně – to jen takové malé číslo na úvod. Drtivou většinu tvoří koncesionářské poplatky – jde o 150 korun měsíčně za domácnost, tedy 1800 ročně. Podle zjištění naší redakce odvádí tyto poplatky zhruba okolo 3,5 až 5 milionů domácností (přesná čísla se nám zjistit nepodařilo), což dohromady generuje přes šest miliard korun ročně.

Zní to jednoduše – stačí přece jen vybrat došlé peníze a použít je, nebo ne? Jenže pravda je taková, že systém ve skutečnosti pracuje jako pořádně těžkopádný moloch: databáze milionů poplatníků, právní vymáhání, IT systémy, zaměstnanci… všechno tohle prostě něco stojí. A každoročně na něj padne zhruba 1 až 2 % rozpočtu, tedy kolem stovky milionů.

Mění se svět, měnit by se měl i systém

Zastánci libertariánského přístupu, a není jich málo, považují povinné poplatky za přežitek. Nikdo by prý neměl platit za něco, co nesleduje – a už vůbec ne povinně. V době, kdy existuje Netflix, YouTube a desítky dalších platforem, si lidé stejně vybírají obsah podle sebe. Tak co tedy s tím?

Jedním z praktických řešení je evropský model financování veřejnoprávních médií skrze procento z výběru DPH. Takto to funguje kupříkladu v Nizozemsku nebo Švédsku. Tento způsob je navíc elegantní v několika ohledech: odpadá povinnost platit přímo, mizí nerovnost mezi divákem a nedivákem a hlavně – administrativa je téměř nulová. Nikdo nemusí sledovat žádané pohledávky ani neustále aktualizovat databázi domácností. Ve výsledku by vše bylo levnější a peněz by České televizi paradoxně zbylo více.

Myslíte si, že povinné poplatky za veřejnoprávní média mají v dnešní době ještě své místo?

Zdroj: Autorský text, Novinky, ČT

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz