Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak to mohlo být s migračním paktem, kdyby České předsednictví…

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Evropská unie

Snímek z materiálu Evropského parlamentu „Solidarity in EU asylum policy“.

Narazil jsem na zajímavý materiál Evropského parlamentu (tj. nic neoficiálního) týkající se mj. i toho, jak vznikala schválená podoba povinné solidarity v migračním paktu.

Článek

Psal jsem o tom již několikrát, ale protože Vít Rakušan si jede pořád svou, není těchto dokladů o osudové roli Českého předsednictví EU nikdy dost. Tento materiál navíc poskytuje další informace, které jsem dosud nepublikoval.

Foto: Robert Kotzian

Snímek z materiálu Evropského parlamentu „Solidarity in EU asylum policy“.

Na snímku vidíte úryvek z materiálu, ze kterého vyplývá následující.

  1. Červen 2022, tj. ještě před začátkem Českého předsednictví: na jednání čtyř po sobě jdoucích předsednictví uzavřelo České předsednictví dohodu, že migrační pakt společně protlačí. Nikdo jej nenutil, ale přesto to udělalo. Proč?
  2. Září 2022, tj. již během Českého předsednictví: Vít Rakušan přichází s návrhem trvalého mechanismu povinné solidarity, který je s drobnými změnami dnes už schválen. Zde musím upozornit, že trvalý mechanismus solidarity, ale v jiné podobě, byl už v původním návrhu Evropské komise z roku 2020. Protože byl také nepřijatelný, byl u ledu. A mohl tam také zůstat. Jenže přišlo České předsednictví a horlivý Vít Rakušan.
  3. Návrh Českého předsednictví obsahoval povinnost Evropské komise navrhovat každoročně minimálně 5 nebo 10 tisíc relokací. Dnes je toto minimum na 30 tisících. Nemusel obsahovat žádné minimum, ale obsahoval.
  4. České předsednictví iniciativně přišlo s mechanismem povinných offsetů, což, jak už jsem vícekrát psal, je povinné vyřizování žádostí o azyl u migrantů, kteří se zrovna nacházejí na území členského státu (byť osobně si myslím, že to může být ještě horší), přestože by jejich žádost správně měl vyřídit jiný členský stát, zpravidla stát prvního vstupu na území EU. Výsledkem dříve, či později bude postupný nárůst počtu migrantů, kteří v ČR získají legální pobyt. Dnes se tento mechanismus aktivuje, pokud se neprovede alespoň 60 % z každoroční kvóty relokací stanovené Radou EU na návrh Evropské komise. České předsednictví navrhovalo, aby to bylo při nenaplnění aspoň 75 % relokací, tj. navrhovalo ještě horší řešení.
  5. Kdyby České předsednictví chtělo, mohlo povinnou solidaritu významně blokovat a možná i zablokovat. Třeba ne natrvalo, ale mohlo. Protože migrační pakt byl schválen těsně před volbami do Evropského parlamentu, způsobilo by toto blokování přinejmenším odsun projednání migračního paktu za tyto volby. A to by dost možná mohlo znamenat, že by v této šílené podobě nebyl nikdy schválen.

Závěr

  • Ono "České předsednictví" není nic neosobního. Z hlediska politické odpovědnosti to jmenovitě znamená zejména ministra Víta Rakušana, ale také premiéra Petra Fialu.
  • Kdyby České předsednictví postupovalo jinak, stalo by se minimálně to, že migrační pakt by projednávala nová politická reprezentace vzešlá z dnes začínajících voleb. Všechno tedy mohlo dopadnou výrazně jinak a nejspíše lépe.
  • Jenže vše nasvědčuje tomu, že svazácká snaživost Víta Rakušana, a vlastně celého Českého předsednictví, způsobila, že dnes je migrační pakt a trvalý mechanismus povinné solidarity realitou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz