Hlavní obsah

Učitelé mluvili o motivaci. Dítě mluvilo o tlaku.

Na schůzce to znělo skoro optimisticky.

Článek

„Snažíme se děti motivovat,“ říkala paní učitelka s jistotou.
„Ukazujeme jim, že můžou být lepší.“
„Vedeme je k výkonu, který jim jednou pomůže v životě.“

Seděla jsem v lavici, zapisovala si poznámky a přikyvovala. Slova jako motivace, rozvoj, potenciál zněla rozumně. Bezpečně. Jako něco, co děláte pro dobro dítěte.

Jenže doma jsem měla dítě, které tyhle pojmy používalo jinak.

„Jak bylo ve škole?“ zeptala jsem se večer.

„Tlak,“ odpověděl.

Zvedla jsem hlavu. „Co prosím?“

„Tlak,“ zopakoval klidně. „Hodně tlaku.“

Bylo to zvláštní slovo v ústech dítěte. Ne dramatické. Ne přehnané. Přesné.

Začal mi vyprávět, jak to cítí. Ne hned. Ne vcelku. Po kouskách.

Že když se daří, je to očekávané.
Když se nedaří, je to problém.
Že pochvala netrvá dlouho, ale zklamání zůstává viset ve vzduchu.

„Motivace je,“ řekl, „když chceš něco zkusit. Tlak je, když se bojíš, že to pokazíš.“

Mlčela jsem. Protože měl pravdu.

„Ve škole říkají, že nás chtějí posunout,“ pokračoval. „Ale já mám pocit, že mě spíš tlačí dopředu. A já ani nevím, kam.“

„Co se stane, když zpomalíš?“ zeptala jsem se.

Pokrčil rameny. „Zůstaneš pozadu.“

„A co když se zastavíš?“
Podíval se na mě. „To se nesmí.“

Začala jsem si všímat, jak se změnil.

Učil se víc, ale s menší radostí.
Ptal se méně, ale pochyboval víc.
Chyby ho nebolely proto, že by je nechtěl — ale proto, co znamenaly.

„Když udělám chybu,“ řekl jednou, „není to jen chyba. Je to důkaz.“

„Důkaz čeho?“
„Že jsem to nezvládl.“

Na další schůzce jsem slyšela totéž co předtím.

„Musíme děti připravit na realitu.“
„Konkurence je všude.“
„Trocha tlaku je zdravá.“

Zvedla jsem ruku.

„Kde je hranice?“ zeptala jsem se. „Mezi motivací a strachem?“

Bylo ticho.

„To je individuální,“ odpověděl někdo nakonec.

Jenže individuální byl ten tlak vždycky.
Dopadal na děti, které se snažily nejvíc.

Doma mi syn jednou řekl větu, na kterou nezapomenu.

„Motivace mi říká: zkus to.
Tlak mi říká: nesmíš to pokazit.“

Seděla jsem u jeho postele a měla pocit, že poslouchám někoho, kdo je na svůj věk příliš vyčerpaný.

„Co bys potřeboval?“ zeptala jsem se.

Dlouho přemýšlel.

„Aby někdo řekl, že když to dneska nedám, nic se nestane,“ odpověděl.
„A že mě mají rádi i tehdy.“

Ta jednoduchost mě dojala i vyděsila zároveň.

Začali jsme měnit věci doma.

Méně otázek na výkon.
Více otázek na pocity.
Méně „proč to nebylo lepší“.
Více „jak ses u toho cítil“.

A hlavně jsme opakovali jednu větu. Znovu a znovu.

„Nemusíš pořád dokazovat, že na to máš.“

Tlak nezmizel. Škola se nezměnila ze dne na den. Svět pořád hodnotí, porovnává, tlačí.

Ale doma už má místo, kde se nemusí držet.

Jednou mi řekl: „Tady se mi dýchá líp.“

A tehdy jsem pochopila, že motivace bez bezpečí není motivace.

Je to jen tlak s lepším názvem.

A že někdy to nejdůležitější, co může dítě slyšet, není
„Máš na víc.“

Ale
„Takový, jaký jsi, už stačíš.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz