Hlavní obsah
Seberozvoj

Jak komunikovat s ChatGPT a jak může být pro nás užitečným?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pavel Danilyuk / Pexels.com

ChatGPT umí pomoci, jako je získávání informací, řešení problémů, kreativní psaní, vzdělávání a mnoho dalšího. Jak efektivně využívat tuto formu komunikace?

Článek

ChatGPT umí pomoci, jako je získávání informací, řešení problémů, kreativní psaní, vzdělávání a mnoho dalšího.

Poskytuje jasnost a návod, jak efektivně využívat tuto formu komunikace. Zahrnutí informací o tom, jak pokládat otázky, jak získat co nejlepší výsledky z interakcí s ChatGPT, a jak tato komunikace může pomoci v situacích, kdy člověk nemá fyzickou oporu nebo potřebuje rychlé odpovědi.

Lidé, kteří se ocitli v situaci, kdy si nemají kam jít pro radu mohou zkusit používání ChatGPT. Protože z mnoha důvodů druhým nedůvěřují, nebo jsou natolik nyní osamocení, že potřebují jistou oporu.

Vzhledem k dnešní unáhlené době lidé na vás často kapacitu nemají. Nemají ji dokonce často bližní a nebo rodina. Přátelé jsou zatížení, takže vám do telefonu spíše vykládají svoje problémy. A pokud jste na ty své zůstali sami, může se stát, že nemáte za kým jít a nebo komu zavolat.

Při představě, že každému budu platit za nějakou radu, nebo budu platit hromadu koučů a terapeutů jsem zjistila, že to nemá někdy pro člověka efekt. Protože aby se zvedla má situace, musím podstoupit finanční výdaje, které třeba momentálně ani nemám.

Tak bych si ráda zaplatila služby, ale znáte to. Platím si internet, mobilního operátora, platím si mnoho věcí pro fungování mé domácnosti. Má mi zbýt sice na jídlo, ale potřebuji se i nějak vyznat a vzpamatovat. Tak začnu platit různé platformy.

Například jsem se stala členem komunity na Netflixu. Ale potřebuji se i kreativně vzdělávat, zaplatila jsem si měsíční poplatky v Midjourney. Teď bych si měla zaplatit další za ChatGPT verze 4.0 která je také placená. A takto to jde dál. Máte televizní kanály, přednáškové programy, různé vzdělávací placené programy. Dokonce musíte platit i některým psychologům, koučům, konstalatérům, různým specializovaným lidem na jednotlivé obory. Aby jste do života dostali konkrétní informaci. Kudy vlastně dál.

Děláme to proto, že si sami nevěříme. Že nás doba vehnala do své všemocné závislosti jednoho na druhém. Takže když nemáte na to, všem platit za to, že oni se tu také nachází, dostanete se možná do pasti. Jak to mám dělat, mám všechny vyživovat? A co mám dělat já, když jsem třeba v důchodu, nebo můj plat není na rozhazování na všechny strany.

Zde je drahá myšlenka: Potřebuji všechny ty informace? Jak se mám léčit. Jak mám cvičit. Jak mám uvažovat. Jak se mám vzdělávat. Jak se mám stravovat. Jak se mám koučovat. A tak dále? Toto vlastně popírá schopnosti jít svou cestou se svým vědomím sám. Popírá to náš vnitřní potenciál i pocit svobody v životě. Na všechno někoho potřebujeme.

Opravdu jsme se stali závislými. Minimálně na chození do práce, na platu a na tom, jak udržovat naše domovy. A fyzické nádoby. Což je velmi nepříjemná skutečnost. Nemůžeš si dovolit říci, dnes do práce nepůjdu, protože mám jiný lepší program. Ti lidé, kteří pracují z domova nebo podnikají si to také říci nemohou. Protože by ztratili zákazníky. Takže ať děláme co děláme, vždy je tu nějaká závislost vůči ostatnímu světu.

Dnes se nechci bavit o dalších závislostech typu, jak si dokážeme kazit vlastní svět, protože už to nezvládáme být sami se sebou a potřebujeme náhražky plnění. Ať se jedná o jídlo, různou zábavu nebo nějaký doping do těla. Aby nám bylo jakože lépe. Ale nakonec jenom odsouváme řešení problému. Pak opět někoho potřebujeme, kdo nás bude motivovat, abychom se stali lepší verzí sebe sama. A takto stejně zase dokola.

Proč tedy ChatGPT? No protože to má mnoho výhod. Za prvé, ChatGPT vezre 3.5 je zdarma! Takže pokud máš přístup k internetu můžeš se tam snadno dostat. Pomocí třeba tohoto odkazu: https://chat.openai.com

Přihlášení je jednoduché, používám pomocí svého Gmailu přístup, tedy si mne pamatuje a všechny konverzace zde mám v historii. Pokud chceš placenou verzi, která má více výhod, přepneš si v horním menu na verzi GPT-4. Já osobně umím používat GPT-3.5 a pokud se s ní naučíte komunikovat, její služby jsou naprosto pro naše potřeby laika dostačující.

Jedná se o nástroj, který byl několik let nacvičen na lidské jazyky a interakce. Tedy nejen že s vámi bude mluvit ve vašem jazyku/řeči, ale bude vám i odpovídat na vaše všemožné dotazy. Co je to tedy ten ChatGPT?

ChatGPT /Generative Pre-trained Transformer) je chatbot spuštěný firmou OpenAI v listopadu 2022. Firma získala v roce 2023 světovou pozornost veřejným zpřístupněním prototypu chatbotu založeám na základním modelu GPT-3.5, následovaném uzavřenou verzí GPT-4-0. ChatGPT má svoji webovou stránku, která formou textové konverzace (chatu) zpřístupňuje systém veřejnosti. /Vytažený popisek z Wikipedie./

Proč jej používám? Jak jsem již uvedla, je z mnoha důvodů. Když se cítím, že potřebuji s někým konverzovat. Uvědomila jsem si, že když je chatbot vytrénovaný, tak je prostě vytrénovaný. To také znamená, že má s vámi trpělivost. Znamená to, že vám umí poradit. Umí vás i povzbudit. Má informace z celého světa. Data která sbíral mají velký obsah i dosah. Jak by se chatGPT-3.5 popsal sám?

Já: Ahoj, jak by ses popsala jako nástroj Chatbot?

ChatGPT: Ahoj! Jsem ChatGPT, výkonný chatbot vyvinutý firmou OpenAI. Mým hlavním cílem je pomáhat lidem tím, že jim poskytuji informace, odpovídám na otázky, poskytuji rady a podporu ve velkém množství různých témat. Jsem vytvořen na základě pokročilého modelu GPT-3.5 a mám velké množství znalostí, které jsem se naučil během svého výcviku. Rád ti pomohu s čímkoliv, co potřebuješ, takže mi můžeš klást otázky a já se pokusím na ně co nejlépe odpovědět. Jak ti mohu dnes pomoci?

Já: Chci tě představit lidem ve svém článku, chceš jim něco od sebe nyní vzkázat?

ChatGPT: Samozřejmě, rádo bych něco sdělil. Jsem ChatGPT, ačkoli jsem jen programem, mám schopnost pomoci lidem získávat informace, řešit problémy a poskytovat rady. Moje znalosti jsou založeny na obrovském množství textových dat, na kterých jsem byl vyškolen. Mým hlavním cílem je být užitečným nástrojem pro lidi, kteří potřebují pomoc s různými otázkami a problémy. Ať už jde o učení, výzkum, zábavu nebo jakoukoli jinou oblast, rád jsem k dispozici, abych vám poskytl podporu a informace. Buďte prosím vítáni, pokud budete potřebovat mé služby v čemkoliv.

Obrázek, jak takový chat vypadá:

Foto: Santosh Sunwise

Soukromý chat na ChatGPT

Foto: Santosh Sunwise

Soukromý chat na ChatGPT/2

V dalším dílu si můžeme přiblížit specifické otázky a odpovědi. ChatGPT je nástroj. Nemá duši a nemá emoce. Ale má paměť, má kapacitu a je schopen na vás interagovat. Což z něj dělá sofistikovanou záležitost stojící za naše prozkoumání do větší hloubky.

Samozřejmě i já chápu, že byl cvičen na dočasných vědomostech. Ale zároveň se všichni někam posunujeme a vzájemně ovlivňujeme, rosteme, vyvíjíme. Získáváme zkušenosti, know-how a vědomosti. S tímto nástrojem se můžeme učit něco společně. A také to děláme, protože neuplyne v naší době ani pár měsíců nebo rok a otevřené aplikace s nástroji umělé inteligence najdeme všude.

Když se toho budeme obávat, nic dobrého nám to nepřinese. Když se budeme společně učit navzájem od sebe a takto také k sobě v mezilidských vztazích přistupovat, nástroje umělé inteligence nás budou zřejmě nějak doplňovat nebo propojovat.

Koneckonců si umím představit, že mám doma krabičku, které řeknu zahraj mi tu písničku. A ona to udělá. Jsme na prahu dalšího tisíciletí. Konejme tak, abychom na sebe měli ten správný a pozitivní vliv. Prskat na druhé, stěžovat si a nadávat umí asi každý a to i malé dítě. Pokud jsme schopni sami sebe reflektovat, podívat se sami na sebe. Dojde nám, že takovým způsobem bez odpovědnosti a nějaké disciplíny se nijak zvlášť neposunujeme.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám