Hlavní obsah
Jídlo a pití

Letní kávová party aneb Co pít místo capuccina, když je moc vedro

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Sloboda S

Léto, sluníčko, pláže, odpočinek… a hlavně vedra. Teploty v naší kotlině dosahují rekordních hodnot, což ničí chuť na tradiční espresso, cappuccino nebo turka. Naštěstí existuje mnoho osvěžujících letních variant kávových nápojů.

Článek

Cold brew – studený extrakt, který vás zaručeně probudí

Už se vám někdy stalo, že jste si zalili čaj, nenařídili stopky a vesele na něj zapomněli? Pokud ano, tak máte dobrý předpoklad k přípravě cold brew kávy. Je mnoho různých způsobů, jak tento styl kávy připravit, ale základní princip je hruběji namletá káva, která se nechá dlouho louhovat ve studené vodě. Pro dosažení opravdového statutu cold brew je potřeba kávu takto louhovat zastudena v lednici okolo 12 hodin.

Výsledná káva má silný a výrazný profil. Jde jí servírovat s ledem nebo použít jako základ na další různé kávové drinky/koktejly. V Česku poslední dobou přichází na trh stále více láhví a „mechanizmů“, které jsou primárně určeny na tento druh přípravy kávy, takže se její domácí příprava bude v dalších letech nepochybně více a více využívat.

No a já osobně jsem jí zkoušel pouze v kavárně – doma mám bohužel jen malou ledničku, kam se mi přes noc louhování kávy opravdu nevejde.

Espresso tonik – kontroverzní spojení, které překvapí vaše chuťové buňky

Jak název napovídá, tak se jedná o spojení espressa a toniku (ledu a citronu…). Na rozdíl od ananasu na pizze (tam opravdu nepatří!) bývá debata okolo tohoto drinku méně polarizující. Tento drink má mnoho variant a jestli si ho někdo zkoušel jenom doma a povedl se mu jako mně – tedy že se mi ve skleničce udělala bouřka a půlka skleničky vyšuměla na linku, tak mu asi nebude moc fandit. Doporučuji ho, ale opravdu vyzkoušet ať už doma, nebo v kavárnách. Varianty „ETečka“ (snad se ten název nikdy nechytne) zahrnují experimenty se sirupy (hlavně citrusové), se zázvorem, nebo také varianty s ginem.

Ať už máte z názvu a představy těchto kombinací jakýkoliv pocit – neměli byste tento drink odsoudit předtím, než si alespoň pár variant vyzkoušíte a uvidíte, že vás může hodně překvapit.

Frappé – osvěžující káv…ová pěna

Dlouholetá ikona letní kávy je kávová pěna… Původem z Řecka jde o jeden z nejoblíbenějších kávových nápojů do parných letních dnů. Všem fanouškům doporučuju si zjistit, jak vlastně došlo k objevení tohoto drinku!

Příprava frappé je celkem jednoduchá. Stačí vám instantní káva, kterou smícháte se studenou vodou a rozmixujete. Základ přelijete do vysoké sklenice, vhodíte pár kostek ledu a máte hotovou základní verzi. Kdo má kávu radši mléčnou a sladkou, tak si může přidat před mixováním cukr, mléko, nebo i různé sirupy čokolády skořice a další dobroty.

Protože u mě doma je striktní zákaz instantní kávy, tak si musím vystačit s další variantou na letní kávové drinky a to je…

Ledové caffé latté/cappuccino, prostě ledová káva

Za mě, prostě, ledová káva. Těžko se mi hledá správný název, abych nenaštval žádného opravdového kávového snoba. Drink si dělám s ledovou mléčnou pěnou, ale kávou z moka konvičky, takže to není správné frappé. V kavárně mi snad nikdy při objednání ledového caffé latté nepřinesli to mléko našlehané, takže také vedle. Pěnu si šlehám za studena na hodně husto, čímž by se trochu nabízelo cappuccino, ale v dnešní době už snad i kávový laik ví, že cappuccino má přesné parametry. Nepatří do něj také další přísady, které si s chutí dávám do mojí „Letní kávy“.

Nejdřív si dám dělat kávu v moka konvičce. Než se káva udělá, tak si připravím led, Pikao, sirup (karamel je nejlepší), konvičku a studené mléko s ručním šlehačem. Do vysoké skleničky vykapu hroudu Pikaa a ručním šlehačem ho rozmístím po celém obvodu. Následuje dávka ledu, na kterou naliju trochu sirupu. S prvními kapkami kávy v moka konvičce si vyšlehám studené mléko do krásné pěny, kterou naliji do skleničky, a nakonec přijde ta hlavní přísada – pořádná italská káva. Vršek pěny, pak ozdobím nejčastěji trochou skořice.

Výsledek by někomu mohl připomínat macchiato… ale opravdu jen v tom „starbucksovém“ pojetí. U macchiata také neznalcům doporučuju si najít původní význam, aby se někdy nedivili, co dostanou, když si ho objednají mimo Starbucks. Tak mi tedy nakonec zůstává název pro můj letní kávový drink… studený mačátko, jak mu vtipně začala říkat přítelkyně, a přeneslo se to i na mě.

Kávových variant a drinků na léto je opravdu hodně a výše jsem představil opravdu jen malý zlomek. Dejte mi vědět v diskuzi, co máte v létě nejraději vy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám