Článek
Jsem matka, která považuje čas dětí strávený u televize či počítače za promarněný. Jsem v tomto nejspíše až moc tvrdá, ale když sleduji děti ve svém okolí, tak mě to utvrzuje v názoru, že čím déle děti udržím od moderních technologií, tím lépe.
Názor, že je důležité, aby předškolní děti ovládaly tablet, protože když nehrají žádné hry, budou vyčleněné z kolektivu dětí, je v mém okolí poměrně rozšířený. Narovinu těmto lidem říkám, že o to se opravdu nebojím. Vidím na svých dětech, že jim stačí chvíle a ovládají techniku lépe než já.
Takže až přijde čas, doženou své vrstevníky ve znalostech moderní technologie levou zadní. Já se totiž nebojím toho, že to nebudou umět. Ale naopak toho, že to budou umět až moc dobře a budou to používat až moc často.
Hlídejte čas u obrazovek
Logické je, že když dítě bude trávit mnoho času u tabletu, nezůstává mu už tolik času na běžné hraní, rozvíjení fantazie a zejména na komplexní rozvoj motoriky. Při hraní her na tabletu totiž používáme jen některé prsty a může dojít k ochabnutí svalstva. To se pak negativně může odrazit na psaní ve škole. Nemluvě o návyku sezení doma namísto běhání venku.
Doporučení na čas strávený před obrazovkou jsou různá. Všeobecně se doporučuje, aby děti do 2 let neměly přístup k tabletu vůbec. Jejich mozek je nezralý a není schopný zpracovat tento druh vjemů. Děti se v tomto věku učí díky interakci s druhými, a pokud dítě tráví mnoho času u mobilu, může mít problémy s mluvením, navazováním vztahů atd.
Děti ve věku 3-5 let stále ještě nemají mozek natolik dozrálý, aby dokázaly zcela vnímat obsah. Je důležité, aby s nimi u sledování tabletu byl dospělý a vysvětloval jim, co se odehrává na obrazovce, a pomáhal dětem vjemy zpracovat. Tento věk je také velice důležitý na rozvoj motorických dovedností. Právě v tomto věku dítě získává důležité návyky pro jeho budoucí motorický vývoj, a pokud jsou tyto návyky zablokovány sezením u počítače, projeví se později negativně na fyzické zdatnosti dítěte.
Ve školním věku již mají děti přístup k moderním technologiím díky škole – interaktivní tabule, počítačové učebny atd. V tomto ohledu nespoléhejte na školu, že dítěti vše vysvětlí a ochrání jej. Právě nyní je nejvyšší čas s dítětem probrat veškeré nástrahy, popovídat si s ním o kyberšikaně, o „zlých lidech“ na internetu…
První mobily pak většinou rodiče pořizují s nástupem do školy (1. či 2. třída). Ideální je, aby se jednalo obyčejný tlačítkový telefon bez přístupu na internet. Platí pravidlo, že čím později dítě propadne internetovému světu, tím lépe.
Když pak dítě začne trávit čas u tabletu či mobilu, tak je dobré mu ukázat možnosti světa moderních technologií. Ukažte dítěti, že kromě her si může pouštět hudbu, čerpat mnoho informací z online slovníků. Ukažte mu aplikace, které mu pomohou se školou, vzděláváním. Dítě může sedět u počítače a zároveň se učit věcem, které se mu v dospělém životě neztratí – například psaní všemi deseti.
Kdy už je to moc?
Projevy nadužívání moderních technologií můžete sledovat už u předškolních dětí. Jsou zvyklé každé ráno koukat na pohádku na youtube? Co se stane, když mu tablet ráno nepůjčíte? Je protivné, lítostivé, trucuje? Tak ano, nejspíše se stalo závislé na technice.
Byl to jeho rituál, který jste mu nyní vzali, a dítě je ve stresu. Další příznaky v předškolním věku jsou pak upřednostňování času u tabletu před návštěvou hřiště či neschopnost se zabavit jinak.
U starších dětí, které přestanou zvládat závislost na moderních technologiích, pak můžete pozorovat poruchy spánku, bolesti hlavy, ztrátu schopnosti komunikovat se svým okolím naživo, zhoršení prospěchu… Celkově hlavním znamením závislosti je, že se moderní technologie stane jedinou zábavou a společníkem dítěte.
Dítě uniká do svého světa a přestává rozlišovat realitu od virtuálního světa, vede to k výsměchu od spolužáků, uzavření se do sebe či třeba k šikaně. Když si pročítáte fóra a články o závislostech na moderních technologiích, tak zjistíte, že většina rodičů si tento problém ani neuvědomuje. Přichází do poraden s jinými, zástupnými, problémy – záškoláctví, poruchy chování. A teprve po základní diagnostice se zjistí, že vše vyplývá z nadměrného užívání technologií.
Začněte u sebe
Jak tomu předejít? Ideálně začněte u sebe – kolik času trávíte u technologií vy? A co děláte? Pracujete nebo si hrajete hry? Co děláte ve volném čase – čtete knihy nebo si hrajete na mobilu? Dítě se učí nápodobou, tak na to myslete, až si před ním opět vezmete telefon do ruky, aby vám chvíle rychleji ubíhala.
Dalším důležitým pomocníkem je harmonogram. Stanovte pevná pravidla. Můžeš sedět u tabletu maximálně půl hodiny a vždy u toho budu já. Samozřejmě dopřejeme dítěti soukromí a nečteme mu přes rameno, ale minimálně máme kontrolu, co přibližně dělá.
Důležité také je dodržovat tento harmonogram a ne dítěti čas prodlužovat, jakmile se na vás smutně podívá nebo se vám zrovna hodí, že je v klidu a hraje si na tabletu. Což je mimochodem jedna z největších a nejčastějších chyb rodičů. Prostě se nám hodí, že je dítě v klidu a my můžeme něco dodělat.
A v neposlední řadě je třeba zmínit rodičovskou kontrolu, která by měla být v dnešní době samozřejmostí. Mnozí namítnou, že je narušování soukromí. Samozřejmě by měla být oboustranně nastavená pravidla a od určitého věku už rodičovská kontrola v podobě aplikace v mobilu nemá co dělat. Ale minimálně první roky užívání technologií by měly být doprovázeny kontrolou a případnou nápravou nevhodného chování.
Chyba na internetu může být pro dítě fatální
Nyní vás poprosím o menší sebereflexi. Otevřete si svoje profily na facebooku, instagramu a ostatních sociálních médiích. Projeďte si historii toho, co jste napsali, co jste sdíleli. Říkáte si teď, že to možná nebylo rozumné psát to a to, sdílet tenhle obrázek nebo tohle video?
A teď se zamyslete – když vy, dospělé rozumné osoby, nejste schopni regulovat, co sdílíte, jak to má zvládnout vaše dítě? Jak můžete spoléhat na to, že dítě neudělá nějakou chybu, když vy je děláte také? Když vy, dospělí, sdílíte nějaký nevhodný obsah, tak si z vás poté přátelé udělají legraci a tím to v podstatě končí. Když to samé udělá dítě, tak se z jeho života může stát peklo. Protože nejen že internet nezapomíná, ale jeho vrstevníci také ne.
A tak zatímco váš nevhodný obsah po upozornění přátel smažete a je pryč, tak než toto stihne udělat vaše dítě, už jej má mnoho jeho spolužáků stažených v mobilu. A kyberšikana je na světě. O tom, jaké následky pak toto jednání může mít, snad ani psát nemusím.
Zdroje: OSF HealthCare, VeryWellFamily, Mayo Clinic