Hlavní obsah
Názory a úvahy

Rodičovství a kariéra? Nejde to, říká Lily Allen. A já s ní souhlasím

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: shaila19 / Pixabay.com

Pracující těhotná žena

Nejspíše jste všichni postřehli debaty ohledně proslovu na Českých lvech, že nelze zvládat rodičovství a kariéru. Již méně z vás možná zaznamenalo, že to samé prohlásila zpěvačka Lily Allen. A já, neznámá žena v oceánu matek, to říkám také.

Článek

Předem uvádím, že následující text naštve všechny ty muže, kteří psali v diskuzích pod články o proslovu, jaké mají doma skvělé ženy.

Představte si, že ony zvládají vrcholovou kariéru a péči o rodinu! Tak pánové, teď ještě tu pohádku o Červené karkulce a můžeme jít spát.

Děti jí zničily kariéru

Britská popová zpěvačka Lily Allen, kterou milují fanoušci po celém světě, šokovala svým prohlášením, že jí děti zničily kariéru.

„Miluji je a dotvářejí mě, ale z hlediska popové hvězdy? Úplně to zničily,“ prohlásila zpěvačka dle serveru CNN Entertainment.

V rozhovoru dále dodala, že ji štve, když lidé kolem tvrdí, že můžete mít všechno.

„Nemůžete,“ říká a uvádí, že chápe, proč si někdo zvolí kariéru před rodičovstvím.

Připomíná vám to něco? Ano, stejná slova pronesla Daria Kashcheeva při proslovu na Českém lvu.

„Podle mě je především podceněno vytvoření podmínek pro pracující matky,“ uvedla mimo jiné během kontroverzního proslovu.

Neříkejte prosím pohádky

Ve zmíněných diskuzích pod články o proslovu si například můžete přečíst o dokonalých ženách, které zvládají kariéru a rodinu.

Zvládat kariéru znamená být minimálně osm a více hodin v práci, která nás baví a ve které chceme být dobří. A čím výše postupujeme, tím méně pravděpodobné je, že těch hodin bude jen osm.

Takže ano, žena může mít děti a dělat kariéru. Ale prosím vás netvrďte mi, že to jde skloubit. A hned vám vysvětlím, proč na to mám jiný názor než vy.

Dva pohledy na mateřství

Hlavní kámen úrazu těchto debat vidím v tom, jak si kdo představuje mateřství. Pro některé, a to jsou právě ti zmínění pánové, je rodičovství založené na tom, že dítě ráno v 7 odevzdáte ve školce, v šest večer si ho vyzvednete a jdete domů.

U školáků pak spoléháte na to, že do školy a ze školy přijdou sami.

Jestliže máte peníze, nejspíše vám v tomto vypomáhá chůva, která vaše dítko vezme na nějaký kroužek a večer vám dítě doma předá najedené, abyste mu dali pusu na dobrou noc.

Případně pomáhají babičky, dědečkové či další příbuzenstvo, aby žena mohla být v práci celou svou pracovní dobu.

V žádném případě ani jednu ze zmíněných situací nekritizuji a nehodnotím.

Pak je zde druhá skupina rodičů, kteří nechtějí, aby dítě bylo celý den odkázáno na péči cizí osoby a chtějí s ním trávit co nejvíce času.

V ten daný moment ale těžkou mohou odpracovat osm a více hodin a musí to vyřešit například zkráceným úvazkem, který pak ale není slučitelný s děláním kariéry.

Logicky se pak tyto dvě skupiny (a jejich různé podskupiny) musí dohadovat. Protože jestliže mi přijde správné vídat své dítě až večer a péči o něj svěřit někomu jinému, nepochopím, proč to nemůže udělat i někdo další a raději si doma stěžuje na to, že nemůže dělat kariéru.

Na druhé straně maminky, které nemají žádné příbuzné v dojezdové vzdálenosti a ani peníze na chůvy (nebo prostě nechtějí u svých dětí nikoho cizího), naopak nechápou, proč by nějaká žena chtěla dobrovolně trávit v práci celý den bez možnosti trávit drahocenný čas s dětmi, které tak rychle rostou.

Chci zde být pro své děti

Jak jste pochopili, patřím do druhé skupiny. Po dětech jsem se chtěla vrátit do své původní práce, ale nešlo to na poloviční úvazek.

Našla jsem si práci, kterou jsem chtěla dělat od studií a která šla dělat na částečný úvazek. Ani to nešlo.

Skončila jsem v práci, kterou jsem vzala z nouze, ale i odsud mě nakonec vyhodili. Důvod? Nemám hlídání pro nemocné děti, které jsou stále doma. A partner má lepší práci a bez jeho peněz bychom se neobešli, takže na OČR chodím vždy já.

Takže aktuálně beru všechny práce z domova, které se vyskytnou, abych svým dílem pomohla rodinným financím, vodím děti na všechny jejich zájmové aktivity a občas si večer postesknu u tří červených diplomů z vysoké školy.

Takže ne! Nejde skloubit rodičovství a kariéra, pokud kolem sebe nemáte záchytnou síť příbuzných a chův. A už tuplem nejdou tyto dvě oblasti skloubit ve chvíli, kdy nechcete své děti vídat jen večer.

Ale nezoufám, protože jednou děti vyrostou a já budu moc přijít na pohovor a říct: „Mám dvě velké děti, které jsou samostatné. Svou práci jsem z větší části odvedla a nyní jsem připravena na svou kariéru.“

Zdroj: CNN Entertainment, autorský text

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz