Hlavní obsah
Cestování

Jak jsem šel k nápisu Hollywood

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Stanislav Florián

Pohled na Los Angeles od světoznámého nápisu Hollywood

Loňské Vánoce jsem strávil v Los Angeles a jedním z mých cílů byl i nápis Hollywood. Jak jsem se sem dostal, co jsem cestou viděl a na co jsem narazil? To popisuju v tomto článku.

Článek

Nápis Hollywood (anglicky Hollywood Sign) je proslulý monumentální nápis na jižním svahu kopce Mount Lee v Griffith Parku v Los Angeles. Skládá se z obřích bílých verzálek dávajících dohromady slovo „HOLLYWOOD“. Nápis je 14 m vysoký a 110 m dlouhý. Nápis sledovaný zdola budí dojem zvlněnosti, ve srovnatelné nadmořské výšce se jeví být téměř v rovině.

Původní nápis byl Hollywoodland a byl postaven v roce 1923. Dnes již nepoužívaná část nápisu land měla především marketingový účel. Ve 20. letech 20. století se totiž přilehlé pozemky nacházely v nevábném stavu, a tímto neotřelým způsobem chtěli obchodníci půdu zatraktivnit pro potenciální kupce.

Kudy jsem se vydal k nápisu Hollywood

Foto: Stanislav Florián

Nápis Hollywood (Hollywood Sign)

Už při výběru ubytování v Los Angeles jsem volil tak, abych se na všechna turistická místa dostal jednoduše a během pár minut. Proto jsem vybral Hollywood a podle ceny pak Motel 6, který je v uličce hned u Hollywood Boulevardu a Chodníku slávy, asi 5 minut od metra. Pokud hledáš levné ubytování a nepotřebuješ luxus ani snídaně, pak můžu jen doporučit. Do filmových studií je to chvilka, po Chodníku slávy chodíš každý den a ani nápis Hollywood není úplně daleko. Můžeš si udělat krásný pěší výlet. A to fakt doporučuju.

Od hotelu jsem autobusem popojel po Hollywood Boullevardu na zastávku Hollywood/Western (z města se sem dostaneš i metrem).  Ze zastávky jsem se vydal do mírného kopce do Griffith parku.

Cesta vede nejdřív klasicky po chodníku u silnice, pak přejde na přírodní cestu. Místy se mírný kopec změní na trochu prudší a možná se u toho trochu zadýcháš. Ale za chvilku dorazíš ke Griffithově observatoři, která se tyčí nad městem. Trasa je dost známá, takže cestou potkáváš spoustu dalších lidí, kteří míří stejným směrem nebo už zpět.

Celá trasa od zastávky k observatoří měří přibližně 3 km, převýšení je 226 metrů. Cestou se ti postupně objevuje výhled na Los Angeles i nápis Hollywood.

Foto: Stanislav Florián

Griffith Park

Griffith Observatory

V roce 1896 daroval Griffith J. Griffith městu Los Angeles 12,2 km2 země obklopující observatoř. Ve své závěti pak věnoval finanční prostředky pro vybudování observatoře, výstavní síně a planetária právě na tomto darovaném pozemku. Jeho cílem bylo zpřístupnit astronomii veřejnosti, na rozdíl od převládající myšlenky, že observatoře mají být umístěny na vrcholcích hor a vyhrazeny pouze vědcům.

Stavba byla zahájena v roce 1933 a o dva roky později byla hvězdárna a doprovodné expozice otevřeny veřejnosti. Bylo to třetí planetárium v zemi. Během prvních pěti dnů provozu ho navštívilo více než 13 tisíc návštěvníků.

Místo na jižním svahu Mount Hollywood v Griffith parku nabízí také úchvatný výhled na Los Angeles, včetně mrakodrapů v DownTownu, na Tichý oceán i na nápis Hollywood, který leží nedaleko.

Foto: Stanislav Florián

Griffith Observatory

Vstup do budovy hvězdárny, areálu i na veřejné dalekohledy je vždy zdarma. Areál je volně přístupný, otevírací dobu hvězdárny si můžeš ověřit na jejich webových stránkách. Já jsem observatoř párkrát obešel dokola, udělal spoustu fotek, vyfotil se s nápisem Hollywood a asi po půl hodině se vydal na další část cesty, tentokrát už přímo k nápisu Hollywood.

Foto: Stanislav Florián

Griffith Observatory

Abych k nápisu trefil, zadal jsem si cíl v google maps a vyrazil. Mapy našly trasu dlouhou asi 5 kilometrů, nic náročného.

Nejdřív jsem šel po chodníku kolem parkujících aut, a pak odbočil už na uzavřenou cestu a za chvilku z ní uhnul na vyšlapanou pěšinu.

Cestička se postupně víc a víc zužovala, keříky se víc a víc přibližovaly a zvětšovaly.

Až jsem začal mít pochybnosti, jestli jdu správně. Mapa říkala že ano, sem tam jsem někoho potkal, takže dobrý.

Na to, že se v Griffith parku a právě v takových keříčcích a travinách můžou vyskytovat různé ještěrky, hadi a další zvířata jsem raději nemyslel.

Cesta utíkala docela rychle, občas vedla nahoru, občas po hřebeni a občas zase dolů. Opravdu pohodový trek s krásným počasím, sluníčkem a výhledy na ze všech stran obklopující Los Angeles.

U nápisu Hollywood

K samotnému nápisu Hollywood přijdeš po široké asfaltové, tak trochu rozbité silnici. Auta sem nemůžou.

Nápis je už dlouho oplocený a přístup přímo k němu je zakázán. A to jak z vrchní strany, tak ze spodní. Zejména kvůli vandalům a lidem, kteří na písmena lezli.

Musíš se proto spokojit s pohledem z kopce nad ním. Já spokojený byl. Výhled je to parádní. Chvilku si sedneš, dáš si svačinu, koukáš jen tak na vyhlídku do okolí a říkáš si, tak to je on. To je ten slavný nápis, který znáš z mnoha filmů a fotek. A jestli to máš jako já, tak máš radost, že se ti splnil další ze tvých cestovatelských snů.

Foto: Stanislav Florián

Nápis Hollywood

Zpět do města

U nápisu cesta ale nekončí. I zpátky jsem šel jednoduše podle mapy. Věděl jsem, že mám před sebou ještě dvě místa, kde je na nápis super výhled, tentokrát ze spodu. Tady je výhled ze všech míst nejlepší a ocitneš se nejblíž, jak to jenom jde. Jedno místo není na mapě pojmenované, tak jsem ti ho vyznačil tady a druhé se v mapě jmenuje The Last House on Mulholland. Jen k němu z první vyhlídky musíš projít brankou, co se tváří, jakože soukromý, pozemek, ale neboj, normálně se sem chodí a vede tudy normální cesta.

A od této vyhlídky pak už zbývá jen cesta uličkami zpět o centra Hollywoodu, do hotelu, případně někam na MHD. Já si to dal odsud až do hotelu pěšky. To bylo dalších asi 5 kilometrů. Asi by se dalo se svést i autobusem, ale byla by to škoda se neprojít a nepodívat se uličkami na to, jak se tady bydlí a žije.

Foto: Stanislav Florián

Griffith Park, Los Angeles

Pár slov závěrem

Pokud budeš v Los Angeles, tohle patří mezi místa, které musíš vidět. Bez toho by to nebyla návštěva Los Angeles. Cesta není náročná, zabere zhruba půl dne, tak na ni vyraz a užij si ji, třeba stejně, jako já. Já si ji užil a splnil jsem si jeden ze svých snů. A o tom to celé je.

Pro rekapitulaci přidávám ještě mapu celé mé trasy.

Foto: Stanislav Florián

Trasa z Hollywood Boulevardu k nápisu Hollywood a zpět

Pro další fotky a další zajímavé informace mrkni na https://florinacestach.cz. Rád ti zašlu i průvodce, které si pro své cesty připravuju. A pro další cestovatelské tipy a fotky mě sleduj na Instagramu https://www.instagram.com/flori_prg/. Díky za přečtení a za sledování. Pokud máš nějaký dotaz k cestě, trase, čemukoliv, nech komentář, rád odpovím a poradím.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz