Hlavní obsah
Cestování

Jaký je Silvestr na Times Square v New Yorku?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Stanislav Florián

Times Square, New York

Silvestr. Poslední noc v roce, nabitá očekáváním a sliby nového začátku. Vždycky jsem si představoval, jak to musí vypadat na Times Square. Tisíce lidí, blikající světla, sestupující koule… Ale co se skutečně skrývá za touto ikonickou oslavou?

Článek

Novoroční oslavy na Times Square v New Yorku

milion lidí se každoročně sejde v pulzujícím srdci New Yorku na Times Square, aby společně oslavili příchod nového roku. Všichni společně upírají zrak na obří kouli, která se pomalu snáší z výšky a symbolicky vítá nový rok. Hned poté se rozpoutá bouře radosti a konfety začnou padat a tančit ve světle reflektorů za zvuků legendární melodie Franka Sinatry New York, New York.

Jak oslava nového roku na Times Square skutečně vypadá

Když jsem si hledal informace o tom, jak oslavy nového roku na Times Square probíhají a na co se mám připravit, moc jsem toho nenašel.

Narazil jsem na několik večírků v barech a restauracích, kde se platí vstupné, ale nezaručí ti, že uvidíš, co se odehrává na Times Square. Bacha na ně. Na oficiálních stránkách pak najdeš program a základní otázky a odpovědi.

Foto: Stanislav Florián

Silvestr na Times Square, New York

Kdy na Times Square přijít

Pokud se sem chceš dostat a být blízko dění, pak co nejdřív. I když se náměstí podle oficiálních stránek otevírá ve tři odpoledne, první nedočkavci se tady schází už ráno. Přístup je od Šesté a Osmé Avenue ze 49., 52., a 54. ulice. Celý silvestrovský den je Times Square kompletně uzavřeno, a to od 42. ulice až po 56. ulici. Jak Broadway, tak Sedmá Avenue.

Pro návštěvníky jsou vyhrazeny ohraničená místa. Není to tady tak, že by na náměstí byla hlava na hlavě ve velkém davu. Ale jsou tu vytvořeny takové „ohrádky“, které se postupně zaplňují.

Platí pravidlo, že kdo dřív přijde, ten se dostane blíž. A také to, že když někdo svoji „ohrádku“ opustí, o místo přichází a už se nemůže vrátit. Alespoň takhle o tom všichni mluvili nebo psali, když jsem informace hledal.

Co si můžeš přinést

Hlavně teplé oblečení, pokud by mělo pršet, tak oděvy odolné proti vodě a větru, čepici. Není povoleno přinášet batohy a velké tašky, deštníky, zahradní nebo skládací židle, piknikové deky, alkohol. Pití alkoholu je v New Yorku na veřejnosti nezákonné a policie alkohol zabaví. Před samotným vstupem jsou všechny přinášené věci kontrolovány.

Během oslav tady nejsou k dispozici žádné stánky s občerstvením. Ani si nemůžeš odskočit mimo svoji „ohrádku“ Takže určitě taky svačinu a dostatek nealko pití.

Foto: Stanislav Florián

Silvestr na Times Square, New York

Záchody

Co je ale podle mého názoru peklo je to, že na Times Square nejsou během Silvestra k dispozici žádné záchody. Upřímně, nevím, jak to tam ti lidi celý den vydrží.

Ale co jsem viděl na YouTube, tak to spousta návštěvníků řeší tak, že si vezme plenu pro dospělé. Prý taky postupem noci vznikají čůrací rožky, kdy si lidi odskočí prostě někam do rohu… Díky, ale ne.

Tohle byl jeden ze dvou důvodů, který mě od novoročních oslav na Times Square odradil. Druhým důvodem bylo to, že bych tady musel trávit skoro celý den čekáním. Ale i přesto je tady každý rok plno a organizátoři mluví až o milionu návštěvníků. Zážitek to určitě ale bude.

Jak jsem si Silvestr v New Yorku užil já?

I když jsem původně snil o tom, jak zažiju Silvestr na Times Square, tak potom, co jsem zjistil, jak tady to šílenství probíhá, jsem plány rychle změnil. Nechtěl jsem zabít den tím, že budu sedět někde v „ohrádce“ a čekat na půlnoc. I když od 18 hodiny s nabitým programem. Užil jsem si celý den úplně jinak. Za mě asi i líp.

Foto: Stanislav Florián

Novoroční ohňostroj v Central Parku, New York

Můj Silvestr začal na „vrcholu světa“ – na vyhlídce Empire State Building. Přišel jsem ráno, takže tady ještě moc lidí nebylo. Žádná fronta, žádné mačkání se u vyhlídky na rozlehlé panorama města.

Potom jsem se vydal na vyhlídkovou plavbu kolem části Manhattanu. A aby toho nebylo málo, tak po ní jsem jel další lodí z Battery Parku směr Liberty islandsocha Svobody (využil jsem CityPass a bohužel mi to takhle vyšlo a jindy jsem tyhle dva výlety neměl kam nacpat).

Po návratu zpět na Manhattan mé kroky vedly do finanční čtvrti. Nejdřív na Wall street, kde jsem se před budovou Burzy cenných papírů zastavil u krásného vánočního stromu. Mohl by klidně konkurovat tomu u Rockefellerova centra.

Před šestou hodinou jsem dorazil ke Světovému obchodnímu centru. Doma v ČR se blížila půlnoc. I když jsem od rodiny a přátel tisíce kilometrů, tak první novoroční hovor domů a přání šťastného nového roku hned po půlnoci je prostě tradice.

Foto: Stanislav Florián

One World Trade Center, New York

Kam dál po Manhattanu?

Do půlnoci v New Yorku zbývalo ještě dost času, tak jsem pokračoval ve své cestě. Minul jsem dům Carrie Bradshaw ze Sexu ve městě, dům ze seriálu Přátelé (ve kterém se ale nikdy nic z Přátel neodehrávalo), nevynechal jsem ani velitelství Lovců duchů.

Chvilku jsem si odpočinul ve Washington Square parku, pokochal se dalším vánočním stromem a pak se vydal po Páté Avenue směrem k Times Square. Mezi 22. a 23. ulicí jsem minul známou „žehličku“ Flatron Building a přešel na Broadway.

Šílenství kolem Times Square

Ta už vedla přímo k Times Square. Nebo spíš ke 42. ulici, odkud už bylo všechno uzavřeno. Tady jsem poprvé viděl, že je to fakt masakr. Všechno hlídané, zabezpečené, všude tisíce lidí. Přešel jsem na Osmou Avenue a po ní jsem pokračoval směrem k Central Parku, kde se chystal půlnoční ohňostroj.

Pokaždé, když jsem míjel další ulici, tak jsem se snažil nakouknout, abych viděl, jak to na Times Square vypadá, co se tam odehrává. Dokonce, kdyby náhodou byla nějaká možnost se tam jít podívat, šel bych. Už bylo kolem desáté hodiny, takže ty dvě hodiny bych tam vydržel. No, ale nebyla.

V místě, odkud se ještě na Times Square dalo dostat, byla šílená fronta, kde by mě ani nenapadlo čekat. Přišel jsem až na konec, na 57. ulici. Tady končí uzavírka Times Square. Ale aby se tu netvořily další davy, šikovně tady zaparkovali velká popelářská auta, takže fakt nešlo vůbec nic vidět. Ta vlastně lemovala celou cestu a bránila výhledu v každé ulici.

Foto: Stanislav Florián

Silvestr na Times Square, New York

Jediné, co vidět šlo, byla ta známá obrovská třpytivá koule. Ta tam v dálce zářila. A vlastně, vidět kouli na Silvestra, to je to, o co mi šlo. Ještě lepší by bylo ji vidět v poslední minutě roku sjíždět po stožáru dolů a odpočítávat s plným Times Square poslední sekundy, ale i tak… byl jsem spokojený. A co přišlo dál bylo ještě lepší.

Foto: Stanislav Florián

Silvestr na Times Square, Big Ball, New York

Půlnoc se blíží

Nějak po jedenácté hodině jsem se k Times Square otočil zády a vydal se s dalšími lidmi do Central Parku. Tady měl být na úrovni kolem 70. ulice ohňostroj. A taky že jo.

Hodiny odbily půlnoc a začalo nádherné představení. Za zády zářící mrakodrapy, před očima skvělý ohňostroj. Tohle zářivé divadlo se odehrávalo 20 minut. Každou chvilku jsem si fakt užil. Byl jsem dojatý, a vlastně, když se k tomu myšlenkami vracím, dojímám se znovu. Prostě cíťa, co si splnil sen a zažil Silvestra v New Yorku.

Foto: Stanislav Florián

Ohňostroj v Central Parku, New York (1. 1. 2024)

A na závěr ještě něco málo z historie

Historie oslav Silvestra na Times Square sahá do roku 1904. Tehdy přišly dvě inovace, které tuto křižovatku kompletně proměnily. Otevření první linky městského metra a vůbec první oslavy Silvestra právě tady na Times Square. Tato oslava měla připomínat oficiální otevření nového sídla novin New York Times v budově Times Tower. Tato impozantní, v té době nejvyšší budova New Yorku (měřeno i s podzemními patry), byla centrem oslav.

První oslavy

Celodenní pouliční festival vyvrcholil ohňostrojem odpáleným od paty věže za půlnočního jásotu více než 200.000 návštěvníků. O dva roky později však město zakázalo ohňostroje, a proto v roce 1907 poprvé ze stožáru dnešní budovy One Times Square sestoupila velká svítící koule. Byla vyrobena ze železa a dřeva, ozdobena stovkou žárovek. V průměru měřila asi metr a půl a vážila přes 300 kg. Právě obří koule se stala symbolem silvestrovské noci na Times Square a v průběhu let se několikrát měnila.

V roce 1920 nahradila původní kouli nová, vyrobená výhradně ze železa. V roce 1955 byla nahrazena hliníkovou a zůstala nezměněna až do 80. let 20. století. V letech 1981 až 1988 měla dokonce přidán zelený stonek a tak se proměnila v jablko pro marketingovou kampaň „I Love New York“. Poté se vrátila tradiční svítící bílá koule. U příležitostí stého výročí tradice Times Square Ball Drop, v roce 2007, vytvořili společnosti Waterford Crystal a Philips Lighting velkolepou křišťálovou LED kouli. Díky nejmodernější technologii se zvýšil její jas a barevné možnosti.

Současnost

Nyní je Big Ball na budově One Times Square trvale a návštěvníci New Yorku ho mohou vidět od ledna do prosince. Má hmotnost téměř šest tun, v průměru měří přes 3,5 metru. Skládá se z 2.688 trojúheníků Waterford Crystal, které osvětluje více než 32.000 LED diod, které jsou schopny zobrazit paletu více než 16 milionů zářivých barev a miliard vzorů, které vytvářejí velkolepý efekt kaleidoskopu na budově One Times Square.

Ale proč zrovna padající koule?

Skutečná představa, že míč „spadne“, aby signalizoval plynutí času, se datuje dávno předtím, než se na Times Square vůbec slavil Silvestr. První „časová koule“ byla instalována na vrcholu anglické královské observatoře v Greenwichi v roce 1833. Tato koule padala každé odpoledne v jednu hodinu, což umožňovalo kapitánům blízkých lodí přesně nastavit jejich chronometry.

Předpokládá se, že po úspěchu v Greenwichi bylo po celém světě instalováno kolem 150 veřejných časových koulí, i když jen málo z nich přežilo a stále funguje. Tradice se dnes udržuje na místech, jako je Námořní observatoř Spojených států ve Washingtonu, DC, kde časová koule sestupuje ze stožáru každý den v poledne – a samozřejmě jednou za rok na Times Square, kde označuje úder půlnoci ne pro několik kapitánů lodí, ale pro více než miliardu sledujících lidí po celém světě.

Děkuju za přečtení a pro další cestovatelské tipy, fotky a videa mě nezapomeň sledovat na Instagramu (flori_prg). Mrkni i na mé stránky florinacestach.cz, a pokud chceš podrobnější informace k New Yorku, tak mi dej vědět, rád ti zašlu svého průvodce. A jestli tě zajímá víc o Vánocích v New Yorku, tak si přečti i tento článek.

Použité zdroje a citace:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz