Článek
Po otevření novin mé překvapení ještě narostlo, když jsem zjistil, že téma chybějících záchodů je dopodrobna zpracováno hned na dvou stránkách. Aby bylo jasno – šlo o chybějící toalety v supermarketech.
Prodejci: Lidi, krátký nákup vydržíte
Novináři zjednodušeně řečeno monitorovali, které řetězce záchody mají a které ne. Proč jsou záchody třeba v Kauflandu a Globusu, a proč třeba v Lidlu, Penny nebo Bille nejsou. A ptali se zástupců „beztoaletových“ obchodů, proč je nemají. Odpovědi byly v zásadě jako přes kopírák – v tom smyslu, že je lidé nepotřebují a že nákup netrvá tak dlouho, aby toalety nutné byly. To, že se vás obchody ve skutečnosti snaží ve svých útrobách zdržet, donutit vás prokličkovat všemi uličkami a studovat mazaně rozmístěný sortiment, už ale nezaznělo. Redaktor Blesku však neopomněl zmínit, že skutečným důvodem bude snaha ušetřit. I o záchody se totiž musí starat někdo, kdo chce plat.

Chybějící záchody jako velké téma titulní strany Blesku
Problém nás všech?
Ano, hlavou mi při čtení hned proletěly dvě vzpomínky. První na to, kterak kdysi malý syn vždy po vstupu do supermarketu hlásil, že musí okamžitě čůrat, přestože před cestou na nákup jsem mu to doma doporučoval. A druhá – jak moje babička, když jsem ji bral na nákupy, raději celé dopoledne nic nepila, aby prý v obchodě nemusela na onu místnost. Hm, říkám si – takže já ten problém zažil. A nejspíš každý druhý. Ale je to opravdu téma, které si zaslouží titulní stranu?
Třeba jen okurková sezóna – ale možná ne…
I když léto bývá označováno jako okurková sezóna, děje se toho překvapivě hodně. Rychle se blížící volby způsobují politická škatulata, takřka za humny nám stále zuří válka, ceny pořád potichu rostou, celebrity se ukazují v plavkách, fotbalisté se snaží prokopat do Evropy… Je toho spousta. A najednou téma záchody v obchodech. Až mě napadlo, že to nemůže být náhoda! Koneckonců, šéfové novin jsou zpravidla ceněni právě za to, že rychle dokážou odhalit i jemné změny nálad ve společnosti a přizpůsobit tomu obsah svého média.
Konečně téma pro české politiky?
Později jsem se v duchu bavil myšlenkou, kterak čeští političtí lídři při každodenním monitoringu médií hledají sami sebe v novinách – a místo toho na ně vykouknou záchody. A říkají si: Safra, já lítám den co den po náměstích, hučím do lidí, dávám rozhovory jako na běžícím pásu – a stejně jsou na titulní stránce tuhle mísa s pisoárem! A jak ti samí politici pak dumají, jestli by záchodové téma neměli zahrnout do svého volebního programu. Třeba by se konečně trochu odlišili a nemuseli se spoléhat na protiukrajinské či proukrajinské nálady. Jak by to pak vypadalo? S obří porcí nadsázky třeba takhle:
- Jana Maláčová upozorňuje: Sociální stát má mít všude sociální zařízení!
- Andrej Babiš burcuje: Musíme se postarať o záchody našich lidí!
- Vít Rakušan oznamuje: STANdardní záchodky pro všechny!
- Filip Turek slibuje: Toalety zdarma na každé benzínce!
- Petr Fiala vyzývá: Spolu i na záchod! Teď je čas…
- Tomio Okamura varuje: Islamizace českých záchodů tiše pokračuje!
- A Kateřina Konečná? Ta nic neříká – prý jen vidí rudě…
Záchodová kampaň očima umělé inteligence
Přiznám se, že ze zvědavosti jsem zadal chatbotovi úkol, aby si představil, že hlavním předvolebním tématem bude nedostatek veřejných záchodů. A aby tedy pro české politické strany vymyslel slogany, které by mohly využít v boji o voliče. No a tady je výsledek:
- ODS: Svoboda začíná tam, kde je čisté WC!
- STAN: Blíž lidem, blíž záchodům - i na vesnici se dá důstojně čůrat!
- Piráti: Open-data, open-door. Veřejné záchody pro každého!
- Zelení: I příroda má dost – stavme eko-toalety!
- SOCDEM: Záchod není luxus! Důstojnost i pro posledního!
- SPD – Tomio Okamura: Češi na WC, migranti do Afriky!
- ANO – Andrej Babiš: Postavil jsem Čapí hnízdo, postavím i záchody. Bude líp!
Vidíte, co s člověkem udělá, když si jednou koupí noviny? Doufám, že vás tohle téma alespoň trochu pobavilo. To víte, je okurková sezóna! I když… Abychom se nakonec nedivili, vážení!