Hlavní obsah
Cestování

Do severní Afriky na motorce

Foto: Štěnovický cestovatel, Radim Teodor Bílek

Do severní Afriky na motorce, autor: Štěnovický cestovatel, Radim Teodor Bílek

Tak jako řada dobrodruhů, i Radim Teodor Bílek zvaný „Štěnovický cestovatel“ se vydal přes Středozemní moře do Afriky. Jel však poněkud netradičně - na motorce. Povídali jsme si spolu o jeho cestách i o tom, co chystá.

Článek

Radime, ze severní Afriky už jsme uveřejnili hodně cestopisů, ale většinu cest autoři podnikli na cestovních endurech. Ty jezdíš na naháčích. Na jakých a proč?

Motorky ve stylu „naked“ mám moc rád. Tento styl motorek je lehce ovladatelný, v terénu nevyžadují tolik zkušeností, mají nízkou hmotnost a jsou pro mě bez zbytečného plastu, těch různých serepetiček apod. Je to i mé vnímání svobody – potřebuji motorku zaparkovat například v Marrákeši a nechci se bát, že mi vykradou kufry, seberou různé adventure taštičky, navigace a podobně. Takže mám motorku, ke které když přijdeš, tak na ní není vlastně co ukrást. Mám procestováno 89 zemí světa – tedy na naháčích asi 30 zemí, je to tak trochu na punk. Asi to znáš sám, jakmile vyjedeš italské Passo Stelvio nebo rakouský Grossglockner – je to přehlídka velkých adventure BMW GS1200. To samé i na Sahaře, ať už to bylo v Maroku, Tunisku nebo v Západní Sahaře. Ale jakmile tam někoho potkáš na naháči – je to tak trochu přízrak. Tento styl motorek je mi opravdu moc sympatický.

Jaké cesty jsi na nich absolvoval?

Těch cest už bylo hodně. Začínal jsem tak asi jako každý Rumunskem, Chorvatskem, Itálií. Později mě začala bavit divočina – Albánie byla nádherná. No a když jsem postupně sjezdil celou Evropu, řekl jsem si, že to zkusím za mořem. Tunisko jako cestovatel dobře znám, a tak jsem na jaře 2024 jel z Plzně do Civitavecchia u Říma, kde jsem se nalodil na trajekt, přeplul s Hondou CB500f středozemní moře. Pak si dal s naháčem 20 dní po celém Tunisku. Za půl roku jsem se do Severní Afriky znova vrátil a v prosinci 2024 jsem projel celé Maroko a dostal se s Hondou CB750 Hornet až do Západní Afriky. V dubnu jsem byl s naháčem v Alžírsku – byla to během 1 roku má třetí cesta do Afriky. V současné době si vyřizuji vstupní víza, lodní lístek a další formality pro Mauritánii, Senegal a Gambii - mou čtvrtou africkou cestu.

Jel jsi celou cestu po ose?

Pokud se bavíme o jarní cestě do Tuniska, tak ano. Pokud máš na mysli prosincové Maroko a Západní Saharu, tak k tomu jsem využil českou společnost Fly to Ride, která převáží motorky z Česka do Španělska. Ono v prosinci bych cestu přes Německo a Francii v teplotách kolem 0 °C na naháči nezvládnul. Znáš Mrazíka a scénu s berlou Mrazilkou? Tak nějak by to vypadalo. Umrznul bych! Smích…

Foto: Štěnovický cestovatel, Radim Teodor Bílek

Do severní Afriky na motorce, autor: Štěnovický cestovatel, Radim Teodor Bílek

Hornet není zrovna vhodný pro off-road. Jezdíš jen po asfaltu, nebo zamíříš i na šotoliny či do dun? A jaké používáš pneu?

Pneu používám z výroby, jaké Honda na CB500f a Hondy CB750 Hornet dává. Tedy, už jsem přezouval – ale většinou volím sportovně – cestovní Pirelli Angel GT. Tedy nic do terénu. A opravdu, už jsem si vyzkoušel Saharu a je to, jak to říci… Je to zábavné! Hornet ti skáče zprava doleva, pak zase z leva doprava – ale je to lehká motorka, bavíme se o váze 189 kg. Takže to nohama hravě ukočíruješ. Není to na dlouhé sjíždění dun, buďme upřímní, ale zábava to je obrovská! Jinak volím spíše lehčí terén – bavíme se o šotolinových cestách a ty jsou i se silničními pneu v pohodě. Každopádně je to sranda, užívám si to! Také určitě víš, že když s motorkou strávíš třeba 20 dní na cestách, tak poznáš její limity, sžiješ se s ní a dobře víš, co si můžeš a nemůžeš dovolit. Pro někoho může být cesta 500 km na naháči denně utrpením, ale pro mě je to zábava.

Ani nádrž nemá Hornet největší, jestli se nepletu tam kolem patnácti litrů. Vozíš kanystr, nebo jak řešíš delší vzdálenosti v opuštěnějších oblastech?

Přesně je to 15,2 litrů a s tím se pojí příhoda, kdy jsem jel pouští oblastní v Maroku. Měl jsem na ukazateli paliva poslední čárku a věděl, že to mám do první vesnice s benzínkou tak akorát. Stalo se mi ale, že na benzínce došel benzín. To se mi ještě nikdy nestalo. Seděl tam spokojený klidný pumpař, já byl značně nervózní a francouzsky mi vysvětloval, že nejbližší vesnice je 35 kilometrů daleko. Jednak jsem neuměl francouzsky a jednak 35 kilometrů byl limit pro mě nedosažitelný. Naštěstí na druhé straně vesnice měla být podle navigace také benzínka, tak jsem mu poděkoval a vydal se přes celou vesnici k ní. Bohužel i ta byla bez benzínu. Sjel jsem 89 zemí světa, včetně Kazachstánu, Gruzie, Rumunska a nikde se mi toto nikdy nestalo. Takže jsem se skutečně těch 35 kilometrů skrz pouštní oblast do nejbližší vesnice vydal. Ladil jsem svou CB750 Hornet tak, že jsem jel na nejvyšší převodový stupeň nejnižší možnou rychlostí tak, že jsem se dostal na spotřebu 2,4l na 100 km. Jel jsem 75 km/hod a modlil se, abych dojel. Když mě na tak silné a nové motorce předjížděl kamion, bylo mi trapně. A když 5 km před vysněnou benzínkou začala kontrolka blikat, měl jsem už psychicky opravdu dost… Teď se tomu směji, ale je nutné znát marocké poměry. Pokud tady domorodci mají motorky, tak jsou to staré skútry o obsahu 50 a 125 cm3. Půl roku nová Honda by zaparkovaná na kraji silnice moc dlouho nevydržela. Byly to nervy a stres. Nicméně na této benzínce již benzín měli, já natankoval a protože 500 metrů od benzínky byl krásný 4 hvězdičkový hotel, rozhodl jsem se, že na všechno ten den už kašlu a jdu se ubytovat.

Vyskytly se někdy nějaké technické problémy s motorkou?

Jelikož Honda CB500f je model 2022 a Honda CB750 Hornet je model 2024, tak ne. Tyto dvě motorky, které používám jsou spolehlivé, relativně nové, i když jedna příhoda by tady byla… Ale nic závažného, na jaře mi na tuniské Djerbě odešla řetězová sada. Ale cestou mi na Sicílii v Honda servisu dali novou. Ale nebyla to ničí chyba – ten nájezd mám opravdu velký, a i relativně dobrý řetěz, může být po 6 tisících kilometrech v tak náročném terénu problém. Takže to byla má jediná závada, ale díky angličtině a komunikaci s italskou Hondou to nebyl žádný problém.

Vozíš stan, nebo kde nocuješ?

Styl „naked“ uplatňuji i na svých cestách. Nedělám z motorky velblouda. Běžně vozím 2 ks spodního prádla, 2 trika, které si večer na hotelu vyperu, ručník a plavky. Ani svačinu – tradiční český řízek s sebou nevozím. Pro mě je svoboda mít 2 trička, ručník, plavky a vydat se s motorkou do světa. Tím odpovídám na to, kde spím. V těchto zemích vám stačí 300-500 Kč za velmi dobrý hotel. Pokud se pohybuji v oblastech, kde je 35 °C, nedovedu si představit spát ve stanu, tzv. „ve vlastní šťávě“. Běžně to vypadá tak, že zaplatím 300 Kč, dám si příjemnou sprchu a studené pivo. Brzo ráno vydatná hotelová snídaně a za úsvitu jedu zase dál.

Foto: Štěnovický cestovatel

Do severní Afriky na motorce, autor: Štěnovický cestovatel, Radim Teodor Bílek

Plánoval jsi trasu a zastávky předem, nebo jedeš impulzivně, jak máš zrovna náladu a chuť?

Je to tak půl na půl. Třeba v Maroku jsem si řekl 3 záchytné body, pak si dal 3 body v Západní Sahaře, které bych chtěl vidět, ale to kudy pojedu, jak pojedu a kam až dojedu nechávám na svobodě a volnosti. Jsou dny, kdy jedu 500 km každý den, ale pak se najde hezká pláž s hostelem pro surfaře a já tam klidně strávím 3 dny koupáním v oceánu. Opravdu je to u mě o volnosti.

Jaké byly nejzajímavější zážitky?

Těch je hodně! Zajímavé bylo Rumunsko, které jsem projížděl v době povodní. Nevěřil jsem, jak hluboko do vody dokáže CB500f zajet. Transfagaraš i Transalpina byla v dešti technicky náročná. A vzpomínám si, jak jsem se v africkém pohoří Atlas klepal 5,5 hodiny zimou, protože jsem jel vysoko v 0 °C úsekem, který nebylo možno nížinou projet. V Tunisku se mi minulý rok podařilo motorkou přejet smrtelně jedovatou kobru mauritánskou. Když jsem se s mrtvou kobrou fotil a snímky ukazoval na hotelu na recepci Arabům, aby mi řekli, o jakého hada se jedná, to bys měl vidět ty reakce místních domorodců! No, zážitků je hodně…

A co další plány?

Jak jsem se již zmínil – v lednu pojedu na naháči do Mauritánie, Senegalu a Gambie. Bude to již má čtvrtá cesta na motorce do Afriky. Poté se začnu soustředit na pátou cestu do Afriky. Mám v plánu na naháči dojez z Plzně přes Libyi až do Egypta k pyramidám. Na naháče jednoduše nedám dopustit – vzít si totiž 2 trička, plavky a ručník je pro mě ta největší svoboda, kterou mohu na motorce zažít!

Kde mohou čtenáři najít tvé další cestopisy?

Online cestopisy, přímo z cest sdílím na sociálních sítích. Jsem rád, když mohou lidé cestovat se mnou.

Radime, díky za rozhovor a přejeme hodně štěstí a zážitků
na dalších cestách!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám