Hlavní obsah
Umění a zábava

V hukvaldském kostele zněla stará hudba, Vejvanovský i příborský kancionál

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: archiv Musica Priboriensis, se souhlasem

Na konci roku 2023 vystoupil soubor Musica Priboriensis s vánočním programem Vzhůru, pastýři v kostele sv. Maxmiliána na Hukvaldech. Návštěvníci slyšeli zpracování duchovní tvorby P. J. Vejvanovského nebo vánoční repertoár Příborského kancionálu.

Článek

|Hukvaldy| Název koncertu Vzhůru, pastýři je odkazem k úvodní skladbě programu. Šestihlasé vánoční moteto Eia Pastores tvoří oprávněný vrchol letošní vánoční sezóny souboru Musica Priboriensis pod uměleckým vedením Blanky Hrubé. Přestože jsou od Vejvanovského známy sonáty, serenády a suity určené pro dechové nástroje, jeho duchovní tvorba se nehraje v podstatě vůbec. Vánoční moteto Pavla Josefa Vejvanovského (1640-1693) představuje dialogickou skladbu mezi zvěstujícím andělem a sborem pastýřů. Jen jednou se slova ujme také postava pastýře, který v samotném závěru pobízí své druhy, aby se vypravili do Betléma. Postavy zvěstujícího anděla se zhostila olomoucká konzervatoristka Barbora Petruniaková a postavy pastýře se velmi zdařile ujal Jiří Šejnoha.

Specialitou souboru Musica Priboriensis, který působí v regionu od roku 2019, je kulturní památka ze 16. století, příborský kancionál. V podání sboru a jeho sólistů zazněla dobová duchovní atmosféra Adventu prostřednictvím pětihlasu Prorokovali proroci a čtyřhlasu Buď veselá panno čistá.

Následující koledou Zrodilo se děťátko, pak soubor přenesl posluchače do období Vánoc. Sólově ji přednesl Tomáš Horečka. K oslavě narození Krista zazněla jediná latinská píseň výběru z příborského kancionálu, kterou byl čtyřhlasý kánon Parvulus nobis nascitur. V kancionálu jsou latinské písně spíše výjimkou, jeho valná většina je v češtině 16. a 17. století. Zazněl také čtyřhlas Narodil se syn boží, v němž se sólově představila Natálie Gapková a Anna Andělová.

Závěrečnou Mší F dur belgického varhaníka a skladatele Jacquese-Nicolase Lemmense soubor předvedl malebnou zvukovou krajinu. Sborové části, kde se propojovaly vyšší ženské a mužské hlasy (soprán a tenor) s nižšími (alt a bas), střídaly sólové party, ve kterých zářila sopranistka Kateřina Thomke a altistka Anna Škarková.

Se souborem dlouhodobě spolupracuje varhaník Pavel Rybka. Na Hukvaldech uvedl dvě sólové skladby – Preludium C dur Františka Xavera Brixiho a Prelude g moll Gabriela Piérna a zároveň profesionálně doprovodil soubor při vánočním motetu Eia Pastores a také při Lemmensově mši F dur.

Po závěrečném potlesku ještě zazněla známá koleda Narodil se Kristus pán, a to ve čtyřhlasé úpravě ze 16. století. Soubor Musica Priboriensis přispěl svým pestrým a neotřelým programem k duchovní atmosféře vánočních svátků a posluchači odcházeli rozzářeni a naplněni klidem.

Program:

Pavel Josef Vejvanovský: vánoční moteto Eia Pastores

František Xaver Brixi: Preludium C dur

Výběr z příborského kancionálu: Prorokovali proroci, Buď veselá panno čistá, Zrodilo se děťátko, Parvulus nobis nascitur, Narodil se syn boží

Gabriel Piérne: Prelude g moll

Jacques-Nicolas Lemmens: Mše F dur

Příborský kancionál: Narodil se Kristus pán

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám