Článek
Žít bok po boku s jedním partnerem či partnerkou může být pro některé frustrující. Mnohé páry se proto uchylují k otevřeným vztahům. V nich si dopřávají volnost s výběrem sexuálních partnerů. Přesně k takovému kroku se uchýlili i hlavní hrdinové v seriálu 30 dní touhy, který vyhrál diváckou cenu na festivalu Seriencamp.
Zeno (Simon Steinhorst) a Freddy (Linda Blümchen) tvoří pár od svých 15 let a nikdy nezažili jiný vztah ani sex. Nyní, ve svých téměř třiceti letech, se rozhodnou pro odvážný experiment. Po dobu 30 dní budou prožívat erotická dobrodružství s kýmkoli jiným.
Ústřední dvojice je vykreslena sympaticky. Jejich chemie funguje a oba herci přinášejí do svých rolí potřebnou autenticitu. Blümchen zprostředkovává nejistoty postavy Freddy skrze jemné detaily a mimiku. Oproti tomu Steinhorstovo ztvárnění Zena působí dojmem lehce zmateného, ale odhodlaného partnera, který do experimentu vstupuje spíše z podpory své přítelkyně než ze skutečné touhy po změně.
Seriál je vizuálně dobře zpracován. Nechybí mu příjemné estetické nasvícení ani intimní scény, během nichž se střídají nepříjemné nebo trapné pocity. Režisérské duo Bartosz Grudziecki a Pia Hellenthal si pohrává s humorem se zvláštním citem pro absurditu mezilidských situací. Sexuální scény se nesou ve znamení lehkosti, někdy působí hravě, jindy napjatě a nejednou se dostávají na hranici trapnosti.
Přestože seriál zvládá pracovat s tématem otevřených vztahů relativně vkusně a bez zbytečné vulgarity, jeho pokus o hlubší reflexi a dopad na moderní vztahy působí spíše povrchně. Téma rozhodnutí se mezi nekonečnými možnostmi a strachem, že nám něco unikne, je zajímavé, ale jeho zpracování zůstává na povrchu a nedostává se mu potřebné hloubky.
Ačkoli seriál nabízí nezapomenutelné momenty a několik výrazných vedlejších postav, zůstává výsledný dojem poněkud rozpačitý. Místo hluboké analýzy se děj často utápí v banalitě a jeho snaha o filozofickou rovinu neustále naráží na plytkost scénáře.
30 dní touhy zaujme především hereckými výkony a vizuálním zpracováním, ale ve snaze o sociální kritiku a hlubší reflexy moderních vztahů selhává. Seriál se pokouší prozkoumat téma svobody a otevřených vztahů, ale místo důkladného rozboru často sklouzává k povrchnímu klišé.
CELKOVÉ HODNOCENÍ: 7/10
Autorem recenze je filmový kritik Lukáš Vaněček