Hlavní obsah
Internet a technologie

Jak používat umělou inteligenci eticky? Člověk v tísni vytvořil kodex pro své zaměstnance

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Canva

„Sledujeme prudký rozvoj v zavádění pokročilých nástrojů umělé inteligence a chceme se k němu jako organizace prakticky postavit,“ uvádí kodex. Ten zaměstnancům organizace říká, na co si dát při používání umělé inteligence ve své práci pozor.

Článek

Dnes se umělá inteligence (AI) používá především na tvorbu textů či obrázků, ale škála nástrojů je mnohem širší. Kateřina Švidrnochová, konzultantka a lektorka digitálních dovedností, zmiňuje například marketing, výzkum v oblasti témat, které organizace řeší, ale také využití v interních procesech či komunikaci s dárci. „To všechno může v neziskovém sektoru usnadnit práci, aby byl prostor konat dobro,“ říká.

V úvodní části se kodex Člověka v tísni věnuje vymezení zodpovědnosti za využití nástrojů umělé inteligence, kterou podle instrukcí vždy nese člověk, tedy konkrétní zaměstnanec a jeho nadřízený. Prostřednictvím kodexu a nastavením pravidel pro své zaměstnance se organizace také snaží předcházet možným negativním dopadům na společnost či na životní prostředí. Důležité je také vymezení oblasti ochrany dat.

Následně se etický kodex věnuje konkrétním doporučením u jednotlivých nástrojů, například jazykových modelů či generátorů fotografií a videí, a jejich užití v různých oblastech práce v organizaci. Mimo jiné zdůrazňuje, aby výstupy, texty, vytvořené fotografie či videozáběry, jakýmkoliv způsobem nezkreslovaly realitu a neobsahovaly faktické chyby.

Etický kodex by měl podle Kateřiny Švidrnochové vzniknout v každé neziskové organizaci, i kdyby s umělou inteligencí experimentovala jen hrstka zaměstnanců.

„Kodex by měl zaměstnancům sloužit jako základní záchytný bod, jak s umělou inteligencí pracovat a zároveň ctít hodnoty a principy organizace. Za mě jsou zásadní i jasná pravidla, jak nástroje používat a nastavení pravidelného interního vzdělávání, sdílecích setkávání v duchu učíme se navzájem,“ říká Kateřina Švidrnochová.

Etický kodex Člověka v tísni podle ní vše krásně shrnuje a může sloužit jako kvalitní příklad pro další etické kodexy. Dále uvádí, že je velmi důležité, jak organizace přistupuje k internímu vzdělávání zaměstnanců v této oblasti a revizím používaných nástrojů.

Autorka: Barbora Báštěcká

Zajímají vás další články o nezisku a občanské společnosti? Působíte v neziskovém sektoru a hodily by se vám užitečné informace, jak zlepšit vaši práci? Navštivte náš web Svetneziskovek.cz.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz