Hlavní obsah
Lidé a společnost

Na co budete vzpomínat při umírání? Centrum paliativní péče spustilo Preventivní prohlídku života

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Centrum paliativní péče spouští osvětovou kampaň s názvem Preventivní prohlídka života. Zaměří se v ní nejen na zvýšení povědomí o paliativní péči, chce také vést širší veřejnost k zamyšlení nad životními hodnotami.

Článek

O smrti se (dostatečně) nemluví

Proč Centrum paliativní péče s takovou osvětovou kampaní přišlo? Dosavadní statistiky ukazují, že zvyšovat povědomí o umírání je v Česku třeba. Podle průzkumu z loňského roku celých 82 procent dotázaných uvedlo, že se o konci života nemluví dostatečně. Co je paliativní péče pak ví jen necelá třetina respondentů.

„Zkušenost lidí s umíráním je velmi důležitým faktorem, který formuje jejich životní hodnoty. Jde ale o téma, které je pro mnohé složité otevřít a se svými blízkými jej řeší příliš pozdě. Tím spíš, že k tomu často nedostanou impuls ani od svého lékaře,“ říká k výsledkům zakladatel Centra paliativní péče a člen paliativního týmu Fakultní Thomayerovy nemocnice Martin Loučka.

Hlavním cílem nové kampaně je otevřít v každém člověku vnitřní dialog nad kvalitou jeho života a následně nabídnout srozumitelné a přehledné informace o existenci a obsahu paliativní péče.

„Jak by vypadal Váš úplně poslední víkend v životě?“

Osvětová kampaň Preventivní prohlídka života je založena na dotazníku, jehož cílem je vedle zvýšení povědomí o paliativní péči také vést lidi k tomu, aby prožili opravdu naplněný život. Dotazník se skládá z deseti otázek. Odpovědět lze formou otevřené odpovědi, na číselné škále od 1 do 10, ANO/NE nebo vybrat si z nabízených možností. Některé základní otázky obsahují ještě podotázku k zamyšlení.

Posláním paliativní péče je, aby lidé s nevyléčitelnou nemocí a jejich blízcí mohli prožít čas, který jim zbývá, co nejlépe. Naši pacienti nás naučili, že smířit se se smrtí je mnohem snazší, když je člověk spokojený se svým životem.

Dotazník jsem si vyzkoušela také a mile mě překvapilo, jak byl koncipovaný. Ze začátku jsem se domnívala, že bude obsahovat pouze otázky, na které lze odpovědět jen formou číselné škály nebo podobným způsobem. Měla jsem velkou radost, že otázky obsahovaly ještě „podotázky“ k zamyšlení, u kterých jsem se mohla více rozepsat.

Skvělou součástí je také uložení odpovědí a možnost zeptat se svého budoucího já, kterému lze v rámci dotazníku poslat vzkaz. V závěru jde také uvést e-mail, na který za půl roku přijde připomínka. Ideální prevence je totiž opakovaná. Centrum paliativní péče myslelo i na ty, které by prohlídka mohla rozrušit nebo by potřebovali poradit, a přiložila také kontakty na pomoc.

Možná to zní jako klišé, ale dotazník mi jednoduchou cestou pomohl zamyslet se nad tím, jaký život vedu, které oblasti jsou pro mě zásadní, jaké vztahy chci rozvíjet a jaké mě naopak emočně vyčerpávají a přináší víc špatného než dobrého. Myslím si, že dotazník může být dobrým kompasem pro každého člověka, nezávisle na tom, v jaké životní situaci se nachází. Občas je dobré utřídit si myšlenky a připomenout si, na čem v životě záleží a na čem méně, ale my se mylně domníváme, že je to zásadní.

Asi nejvíce mi utkvěla otázka na to, jaký by byl můj poslední víkend v životě a podotázka, jestli by byl moc odlišný od toho, který mě čeká. Právě u tohoto dotazu jsem si nejvíce uvědomila, jak šťastný osobní a rodinný život vedu, bez ohledu na možné komplikace v jiné oblasti. Z dotazníku jsem si odnesla velmi příjemný pocit.

A jaké jsou moje osobní rady ke šťastnému životu (které samozřejmě nejsou univerzální, ale mně fungují)? Rozvíjejte vztahy. Rodinné, partnerské, kamarádské… Právě na nich nejvíc záleží. A nezapomínejte na vztah k sobě. Pečujte o sebe, žijte víc ve skutečném než virtuálním světě a hýbejte se – nezáleží na tom, jestli jde o pomalou procházku, maraton, zvedání činek nebo zdolání hory. Pohyb léčí.

Autorka: Ilona Hobzová

Zajímají vás další články o nezisku a občanské společnosti? Působíte v neziskovém sektoru a hodily by se vám užitečné informace, jak zlepšit vaši práci? Navštivte náš web Svetneziskovek.cz.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz